Wielkimi krokami zbliża się koniec 2016 roku, w tym również tego motorsportowego. Jak zwykle koniec roku to czas podsumowań, ocen, refleksji i przygotowywania planów na przyszłość. 2016 rok niestety okazał się niezwykle trudny zarówno dla samego Roberta Kubicy jak i jego Kibiców. Po nieudanym, jakże pechowym, starcie w styczniowym 84th Rallye Automobile Monte-Carlo 2016 oraz zakończeniu współpracy z firmą Lotos, strategicznym sponsorem załogi Robert Kubica / Maciej Szczepaniak w cyklu WRC, Robert zawiesił swoje starty w rajdowych samochodowych mistrzostwach świata...
"W tym roku wydarzy się coś dobrego, niekoniecznie w rajdach."
Autodromo Nazionale di Monza |
Jaki więc był ten rok ? Co czeka nas w nadchodzącym 2017 roku, a czym "zaskoczy" nas Robert Kubica. Oto motorsportowy sezon RK w telegraficznym skrócie. Przeżyjmy to jeszcze raz... Zaczynamy...
18-19 marzec 2016 - Hankook 12H Italy-Mugello / Mugello Circuit / Martin Prokop Team MP-Sports Mercedes SLS AMG GT3 (cl. A6-Pro) / P3 w sesji kwalifikacyjnej, nieukończony wyścig z powodu awarii samochodu
fot. MP-Sports |
"Żeby rywalizować w tych wyścigach tak, jak ja do tego podchodzę, musiałbym pojeździć na długich dystansach sezon, dwa. Bo nie chodzi o to, aby ruszyć do 24-godzinnego wyścigu i nie być w stanie przejechać go na sto procent. Chociaż… Zdaję sobie sprawę, że moich stu procent, tego, co miałem sześć, siedem lat temu, może nie będę w stanie osiągnąć. W F1 byłem w dobrej formie fizycznej i w stuprocentowej dyspozycji. Teraz, z moją ręką… Nie jest stuprocentowa i bardzo możliwe, że nigdy nie dojdę do tego poziomu. A to, jak bardzo się do niego zbliżę… Jeśli będę miał chęci i przyjdzie taka potrzeba, będę do tego dążył, a jak nie, będę robił coś innego."
"Od dłuższego czasu miałem takie przemyślenia, że jeżdżenie prywatnie w WRC ma sens tylko, jeśli chcesz jeździć hobbystycznie, a to nie dla mnie. Ściganie się sprzętem, który był konkurencyjny 3-4 lata temu, nie ma za dużego sensu. Można startować, ale nie walczymy z innymi. Moje DNA, czy oczekiwania, tego nie akceptuje. Startowanie w rajdzie, aby dojechać na 12. miejscu, mija się z celem, ale pewnych rzeczy nie da się oszukać. Ten weekend tylko potwierdził, że mnie nie interesuje hobbystyczna jazda i bardzo się z tego cieszę."
15 kwiecień 2016 - Porsche Carrera Cup Italia Test Day / Autodromo Enzo e Dino Ferrari di Imola / Stefano Zanini Dinamic Motorsport – Centro Porsche Bologna Porsche 911 GT3 Cup
fot. Alex Galli |
"To mój debiut w roli trenera. Naprawdę dobrze się bawiłem i Stefano (Stefano Zanini Dinamic Motorsport – Centro Porsche Bologna) wyniósł z tego dobre wnioski. Nigdy nie jechałem w 911 GT3 Cup oprócz paru kółek. Myślę, że jest to niezły samochód, ale niezbyt prosty w jeździe. Jak każdy nowy samochód – trzeba się zaadaptować do jego charakterystyki. Stefano miał twardy orzech do zgryzienia."
fot. Dinamic Motorsport |
21-22 kwiecień 2016 - Kart Test Day Powershift / South Garda Karting / Lonato, Italy / RK Kart
fot. Powershift |
Robert testuje nowe rozwiązania
techniczne dla zaprzyjaźnionej firmy Powershift, związane z
elektroniką sterującą oraz łopatkami zmiany biegów. Natomiast w dniach 6-8.05. 2016 pojawia się w roli mentora i kibica na Pista Azzurra di Jesolo gdzie rozgrywany jest Rok Cup Italia 2016.
fot. Powershift |
19-22 maj 2016 - WSK Super Master Series & Powershift Test Day / Adria International Raceway / Adria, Italy / RK Kart
fot. Powershift |
... nasz kierowca co prawda widniał na liście zgłoszeń Finale WSK Super Master Series 2016 jednak nie zobaczyliśmy go podczas weekendu wyścigowego. Wizyta na Adria International Raceway skończyła się tylko testami dla firmy Powershift.
30 czerwiec 2016 - Euro 2016 / Polska - Portugalia (1:1 [3:5]) / Stade Velodrome Marseille, France
Robert jak zwykle zaskoczył... Gdy wszyscy Kibice motorsportu spoglądali w kierunku Mikołajek licząc, że Robert pojawi się tam jako gość specjalny PZM Rajdu Polski, naszego kierowcę mogliśmy oglądać w roli kibica na Stade Velodrome w Marsylii gdzie kibicował naszej reprezentacji w półfinałowym meczu Euro 2016 z Portugalią...
"Zabrakło bardzo niewiele, chociaż
jak w każdym sporcie, a szczególnie w meczach, musi ktoś przegrać.
Niestety reprezentacja Polski przegrała, ale uważam, że trzeba naprawdę
chłopakom pogratulować. Dużo siły, energii i na pewno dużo serca w to
włożyli. Jak każdy kibic chciałbym, żeby reprezentacja wygrała, ale tak
jak mówię – w sporcie ktoś wygrywa, ktoś przegrywa, ale uważam, że
jeśli popatrzymy na całe Mistrzostwa Europy, to na pewno nie możemy się
wstydzić i trzeba pogratulować wszystkim. Oczywiście
patrząc realistycznie na nasze szanse, to mieliśmy duże szanse i
reprezentacja grała naprawdę bardzo dobrze. Nie ukrywajmy, że u nas na
kontynencie, w Europie dużo jest reprezentacji, które równie dobrze,
albo lepiej grają. Wiadomo, że w turnieju takim, jak Mistrzostwa Europy
dużo zależy od dnia i formy. Na pewno reprezentacja obudziła nadzieje
kibiców. Ja z reguły nie przyjeżdżam na mecze. Przyjechałem tutaj ze
znajomymi, żeby trochę oderwać się od codzienności i codziennych
ba… tj. zajęć no
i nie ukrywam, że zaczęło się wyśmienicie. Miałem nadzieję. Bardziej
się stresowałem oglądając karne, niż sam miałbym startować. Coś w tym
jest, że nadzieje i emocje ta reprezentacja naprawdę pobudziła. Uważam,
że jak w każdym sporcie trzeba pogratulować naprawdę wszystkim. Tutaj
wygrywa się i przegrywa razem i dlatego też uważam, że byłoby nie fair
wymieniać jakieś nazwiska. Uważam, że trzeba pogratulować wszystkim
piłkarzom i nie tylko. Również trenerom, psychologom, ponieważ na takim
wysokim poziomie mentalna strefa odgrywa bardzo dużą rolę."
23-24 lipiec 2016 - 51° Rally Coppa Città di Lucca 2016 / Renault Clio S1600 / P3 w klasyfikacji generalnej rajdu
... w połowie wakacji ponownie serca Kibiców Roberta, w szczególności tych z "frakcji rajdowej" zabiły mocniej. Załoga Robert Kubica / Maciej Szczepaniak znowu razem w samochodzie rajdowym. Tym razem nasza załoga wystartowała samochodem Renault Clio S1600 w 51° Rally Coppa Città di Lucca 2016. Świetna jazda Roberta podczas całego rajdu zaowocowała 3 miejscem na mecie imprezy (zwycięstwa w rajdzie pozbawiły naszą załogę kłopoty z hamulcami, a przede wszystkim uszkodzenie prawej przedniej opony na ostatnim oesie...)
fot. Rally Coppa Città di Lucca |
"Miło było znów założyć kask wsiąść do rajdówki, nawet jeśli Clio
1600 niedługo będzie się zaliczało do aut historycznych. Cel naszego
startu został osiągnięty. Sprawdziliśmy m. in. jak działa system zmiany
biegów. To był start dla frajdy, ale wiadomo też, że każdy chce osiągnąć
dobry wynik. Jazdy nie było wiele, bo jakichś 70 kilometrów i siedem
oesów, ale wciąż było fajnie. Nie było łatwo, szczególnie w samochodzie
przednionapędowym, bo na drodze było dużo brudu. Nie wszystko
szło idealnie. Niestety na ostatnim oesie złapaliśmy gumę, dość
pechowo. To był zakręt z mocno wyrobionym cięciem przez inne samochody i
na osiem kilometrów przed metą złapaliśmy kapcia. Po dwóch kilometrach
opona zupełnie zeszła z obręczy i w takiej sytuacji jazda autem z
napędem na przednią oś jest dość trudna, szczególnie gdy jedzie się w
dół. Straciliśmy dużo czasu. Chciałbym podziękować osobom, które pomogły
mi w przygotowaniach do tego rajdu, zespołowi, a także Maćkowi
Szczepaniakowi, który znalazł czas tuż przed Rajdem Finlandii, aby
usiąść na prawym fotelu i pojechać ze mną."
fot. Rally Coppa Città di Lucca |
08-09 wrzesień 2016 - Test Days Renault Sport R.S. 01 / Duqueine Engineering / Pôle Mécanique Alès Cévennes - Circuit d’Alès, Saint Martin de Valgalgues, France
"Szybko poczułem się dobrze
za sterami R.S. 01 i nawet na torze o wielu technicznych zakrętach jak
Ales było bardzo szybko. Od razu widoczne były cechy samochodu,
zwłaszcza siła hamowania z karbonowymi tarczami. Byłem pod wrażeniem
tego jak późno można hamować oraz sztywnością nadwozia, nawet jadąc na
granicy przyczepności. Nie mogę doczekać się jazdy na Spa, gdzie docisk
generowany przez samochód ma ogromne znaczenie."
fot. Renault Sport |
23-25 wrzesień 2016 - V Rd Renault Sport Trophy 2016 / Circuit de Spa-Francorchamps / Renault Sport R.S. 01 Duqueine Engineering / P3 w kwalifikacjach, P4 w wyścigu sprinterski, P3 w wyścigu dystansowym wraz z Christophem Hamonem
"Cele, które miałem jadąc na Spa, zostały osiągnięte, więc
jestem zadowolony. W kwalifikacjach trzeba było złożyć dobry czas na
dwóch pierwszych kółkach i to się udało, choć nie znałem za dobrze ani
tego samochodu ani opon. Sam rytm w wyścigu nie był rewelacyjny, ale to
było do przewidzenia. Natomiast inne elementy ścigania, jak start, czy
walka na torze, były OK. Nie miałem więc tak dużo tej rdzy do zrzucenia.
Jeśli mam dalej iść w tym kierunku i przygotować się do powrotu, to
wiem już, że więcej da mi jazda w testach i jak najwięcej czasu
spędzonego w aucie."
fot. Renault Sport |
"Nie wiem. Zobaczymy, w jakim pójdę kierunku. Na dziś wiem, że jeśli mam
się przygotowywać do powrotu to dużo więcej da mi jazda w testach.
Przejeżdżanie dłuższych dystansów, spędzanie więcej czasu w aucie,
ponieważ jeśli chodzi o konkretne elementy wyścigu, czyli czasówka,
starty, walka i takie rzeczy, to nie było aż tak źle, jak myślałem.
Jednak wizja tego wyścigu była według mnie dobra, a o tym można się
przekonać tylko startując. Refleks, instynkt i decyzje podejmowane w
danym momencie… Tego nie da się zaprogramować. Trzeba analizować
sytuację na bieżąco. Ten weekend pokazał mi, że sześć lat przerwy trochę
zmieniło, ale pewnych ważnych kwestii nie. To jest najważniejsze."
fot. Renault Sport |
30 wrzesień-2 październik 2016 - Che Guevara Energy Drink Tour de Corse - Rally de France 2016, Bastia, Corsica
Robert korzystając z okazji odwiedził service park Che Guevara Energy Drink Tour de Corse - Rally de France 2016. Pobyt na Korsyce był doskonałą okazją do spotkań ze
„starymi” znajomymi z tras rajdowych. Robert odwiedził ekipę Citroena gdzie
długo rozmawiał z Krisem Meeke oraz ze swoim inżynierem z czasów startów w barwach Citroen
Racing. Znalazł również chwilę aby udzielić krótkiego wywiadu dla swojego przyjaciela brytyjskiego dziennikarza Colina Clarka.
"…Dla rajdów byłaby to ogromna strata, jeśli Kubica nie
kontynuowałby ścigania się na najwyższym poziomie. Jest charyzmatyczny,
jest inny niż wszyscy, jest znany na całym świecie z innych dyscyplin
motorsportu. Ma też przeogromny talent i świetnie się go ogląda. Przez
ostatnie dwa lata wiele się nauczył i chciałbym, żeby tę wiedzę
wykorzystywał w rajdach. To byłby wstyd dla cyklu WRC, gdyby go w nim
zabrakło…" - Colin Clark
fot. Colin Clark |
"To naturalne, że mam więcej ofert ze świata wyścigów. To jest to czym się zajmowałem i uważam, że jestem bardziej kierowcą wyścigowym niż rajdowym . Prawdopodobnie
na 90% powrócę na tory w przyszłym roku. Mam propozycję, ale chce być
pewien, że gdy się zdecyduje będzie tak jak bym sobie tego
życzył. Patrzę w przyszłość przez pryzmat powrotu do wyścigów na
najwyższym profesjonalnym poziomie. Jednocześnie muszę brać pod uwagę
kondycję fizyczną oraz moje ograniczenia. Żal tych trzech lat w WRC. Tęsknię za tym, są rzeczy z rajdów za którymi tęsknię. Mając
doświadczenie pewnie by niektóre rzeczy inaczej się potoczyły. Podjąłem
niektóre decyzje mając mentalność kierowcy wyścigowego i myślę, że nie
uwierzyłem w siebie jako kierowcę rajdowego. Jeśli nie ma dla mnie miejsca w WRC to wracam na tor."
fot.Colin Clark |
12-13 listopad 2016 - 6h di Roma / Autodromo di Vallelunga / Renault R.S. 01 Oregon Team / Matteo Bobbi, Davide Roda / P4 w klasyfikacjach, nieukończony wyścig po kolizji i uszkodzeniu koła oraz przedniego zawieszenia
"Sesja kwalifikacyjna potwierdziła, że RS01 jest trudnym w
prowadzeniu autem, nie jest to taksówka, w której siedzi się wygodnie
choć jestem zadowolony to do perfekcji trochę brakowało. Jest
to auto dające w kość i dlatego jest to dla mnie w pewien sposób
wyzwanie. Wiem, że autem GT jestem w stanie wytrzymać długie dystanse z
tym będzie trochę gorzej i nie chodzi tu o kierownicę, a o utrzymanie go
na limicie ponieważ jest bardziej wymagające."
fot. Robert Kubica Official |
"Z
mojej perspektywy weekend wyglądał nieźle, chociaż wyścig nie poszedł
nam dobrze. Ja zaczynałem i udało mi się trzymać całkiem dobry rytm. Nie
było łatwo ze względu na balans auta, ale szło OK. Niestety samochód
nie dotrwał do końca. Davide został uderzony w tył auta i straciliśmy 18
okrążeń na naprawach. Później Matteo przegapił punkt hamowania i
musieliśmy się wycofać z wyścigu z powodu uszkodzeń przedniego lewego
koła. Szkoda, ponieważ zespół ciężko pracował i mieliśmy rytm, aby
dojechać do mety na drugim miejscu. Takie są wyścigi. Spotkałem w ten
weekend wielu kibiców. Dziękuję Wam za wsparcie."
fot. Gruppo Peroni Race |
"Jestem
jednak zadowolony. Jeśli chodzi o moje wątpliwości, to zostały
wyjaśnione. Z autem LMP3 szans nie mieliśmy, ale… takie są wyścigi."
19-20 listopad 2016 - 2016 FIA World Endurance Championship - Rookie Test / Sakhir-Bahrain International Circuit / CLM P1/01 AER ByKolles Racing Team
... na Sakhir w Bahrainie Robert Kubica jadąc po raz pierwszy autem kategorii LMP1 uzyskuje najlepszy czas okrążenia w ByKolles Racing Team oraz "Best of TOP Speed" 289.7 km/h !!! ...
fot.FIA WEC |
"...LMP1 jest to swego rodzaju Formuła 1 z zakrytymi kołami. Wyścigi są na wysokim poziomie. Nie jest tak, że idziesz się wyluzować i podróżujesz 12 czy 24 godzin - musisz naciskać. Ponieważ jest to coś nowego, nie mam 100 % pewności czy mi się spodoba, ale z drugiej strony każde nowe wyzwanie daje Ci dodatkową motywację aby spróbować i zobaczyć jak Ci pójdzie. Jeśli się zdecyduję to robić, to z pewnością tylko dlatego, że chcę a nie dlatego, że nie mam nic innego do roboty. Przybyłem, żeby zobaczyć, pozbyć się wątpliwości jakie miałem."
fot. FIA WEC |
"Zobaczymy. Powiem tak: spodobało mi się to wyzwanie. Przyciąga mnie wiele nowości do odkrycia. Wiem, że na pewne obszary musiałbym poświęcić trochę czasu, gdybym chciał zostać porządnym kierowcą endurance. Jeśli jednak większość kierowców jest w stanie to zrobić, to nie widzę powodu, dla którego ja nie byłbym w stanie. To kategoria na bardzo wysokim poziomie i mocno się rozwija, nawet, jeśli wycofało się Audi. Z pewnością wyścigi długodystansowe i Le Mans wyglądają bardzo atrakcyjnie."
26-27 listopad 2016 - 24 ore di Adria / Adria Internationale Raceway / Seat Ibiza SC Trophy E?suka Team / P3 w klasyfikacji generalnej wyścigu
... gdy wszyscy już powoli zabrali się za podsumowania roku 2017 Robert Kubica ponownie zaskoczył. W ostatni weekend listopada Robert na zaproszenie E?suka Team wystartował w 24-godzinnym wyścigu na dobrze sobie znanym torze Adria International Raceway.
fot. E?suka Team |
fot. E?suka Team |
fot. E?suka Team |
04-05 grudzień 2016 - Karting Test Day / South Garda Karting / Lonato, Italy
...kolejna wizyta Roberta na torze kartingowym i okazja do spotkań z młodymi zawodnikami, uczestnikami Mini ROK Cup 2016 (m.in Mateuszem Lenartem, Cristianem Bertuca)... Rozmowy z Robertem z całą pewnością zapadną na długo w pamięci młodych adeptów motorsportu.
12-13 grudzień 2016 - Racing Test Auto, Circuit de Barcelona-Catalunya / Olimp Racing & Förch Racing by Lukas Motorsport / Porsche 911 GT3 R
... koniec roku, a tu kolejna niespodzianka - Robert nabrał zawrotnego tempa... Tym razem skorzystał z zaproszenia zespołu Förch Racing by Lukas Motorsport oraz Olimp Racing i pojawił się w Barcelonie gdzie odbyły się coroczne "Racing Test Auto". Nasz kierowca miał okazje pojeździć najnowszymi nabytkami zespołów Porsche 911 GT3 R. Jazda Roberta oraz osiągane czasy wywarły, zarówno na zawodnikach jak i obserwatorach testów ogromne wrażenie...
fot. GT3 Poland |
fot. Förch Racing by Lukas Motorsport |
Obecność Roberta od razu zauważona została przez szefostwo obiektu w Barcelonie o czym natychmiast poinformowali na swoich oficjalnych profilach w mediach społecznościowych: "Hi Robert Kubica !! Nice to meet you again !! :)".
fot.Circuit de Barcelona-Catalunya |
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Tak oto w naszych oczach wygląda telegraficzny skrót motorsportowego sezonu 2016 w wykonaniu Roberta Kubicy. Niezmiernie trudno jest się podjąć oceny projektów, w które angażował się nasz kierowca podczas kończącego się roku. Napewno dostarczyły Kibicom nowych, dotychczas nieznanych "wrażeń". Jedno z całą pewnością jest pewne, że cały ten czas poświęcony został na poszukiwanie swojego miejsca ("smakowitego i fajnego") na mapie motorsportu. Tym razem, jak podkreślił Robert, będą to ponownie tory wyścigowe. Podsumowując kończący się rok musimy pamiętać również o tym, iż Robert w zasadzie każdą wolną chwilę poświęcał na utrzymanie i podniesienie kondycji oraz rehabilitację i poprawę wydolności kontuzjowanej ręki. Mamy jednak nadzieję, że 2016 rok nie utkwi nam w pamięci tylko obrazami naszego kierowcy na... dwóch kółkach. Wiadomości o treningach/wycieczkach rowerowych Roberta /tak, tak, wiemy :-), przecież to również forma treningu/ docierały do nas przecież częściej niż te najbardziej wyczekiwane przez Kibiców...
fot. Tobia Cavallin, ProvaSpeciale.it |
fot. Renault Sport |
Robert bez względu jaki motorsportowy cel obrałeś oraz jak ciężka i długa będzie to droga jesteśmy zawsze z Tobą mocno zaciskając kciuki za powodzenie i realizację Twoich planów na nadchodzące sezony... Nowe otwarcie pora zainaugurować...