środa, 28 grudnia 2016

To już koniec 2016 roku...

Wielkimi krokami zbliża się koniec 2016 roku, w tym również tego motorsportowego. Jak zwykle koniec roku to czas podsumowań, ocen, refleksji i przygotowywania planów na przyszłość. 2016 rok niestety okazał się niezwykle trudny zarówno dla samego Roberta Kubicy jak i jego Kibiców. Po nieudanym, jakże pechowym, starcie w styczniowym 84th Rallye Automobile Monte-Carlo 2016 oraz zakończeniu współpracy z firmą Lotos, strategicznym sponsorem załogi Robert Kubica / Maciej Szczepaniak w cyklu WRC, Robert zawiesił swoje starty w rajdowych samochodowych mistrzostwach świata... 

 "W tym roku wydarzy się coś dobrego, niekoniecznie w rajdach."

Autodromo Nazionale di Monza
Jaki więc był ten rok ? Co czeka nas w nadchodzącym 2017 roku, a czym "zaskoczy" nas Robert Kubica. Oto motorsportowy sezon RK w telegraficznym skrócie. Przeżyjmy to jeszcze raz... Zaczynamy...

18-19 marzec 2016 - Hankook 12H Italy-Mugello / Mugello Circuit / Martin Prokop Team MP-Sports Mercedes SLS AMG GT3 (cl. A6-Pro) / P3 w sesji kwalifikacyjnej, nieukończony wyścig z powodu awarii samochodu

fot. MP-Sports
"Żeby rywalizować w tych wyścigach tak, jak ja do tego podchodzę, musiałbym pojeździć na długich dystansach sezon, dwa. Bo nie chodzi o to, aby ruszyć do 24-godzinnego wyścigu i nie być w stanie przejechać go na sto procent. Chociaż… Zdaję sobie sprawę, że moich stu procent, tego, co miałem sześć, siedem lat temu, może nie będę w stanie osiągnąć. W F1 byłem w dobrej formie fizycznej i w stuprocentowej dyspozycji. Teraz, z moją ręką… Nie jest stuprocentowa i bardzo możliwe, że nigdy nie dojdę do tego poziomu. A to, jak bardzo się do niego zbliżę… Jeśli będę miał chęci i przyjdzie taka potrzeba, będę do tego dążył, a jak nie, będę robił coś innego."

Hankook 12H Italy-Mugello
"Od dłuższego czasu miałem takie przemyślenia, że jeżdżenie prywatnie w WRC ma sens tylko, jeśli chcesz jeździć hobbystycznie, a to nie dla mnie. Ściganie się sprzętem, który był konkurencyjny 3-4 lata temu, nie ma za dużego sensu. Można startować, ale nie walczymy z innymi. Moje DNA, czy oczekiwania, tego nie akceptuje. Startowanie w rajdzie, aby dojechać na 12. miejscu, mija się z celem, ale pewnych rzeczy nie da się oszukać. Ten weekend tylko potwierdził, że mnie nie interesuje hobbystyczna jazda i bardzo się z tego cieszę."

15 kwiecień 2016 - Porsche Carrera Cup Italia Test Day / Autodromo Enzo e Dino Ferrari di Imola / Stefano Zanini Dinamic Motorsport – Centro Porsche Bologna Porsche 911 GT3 Cup
 
fot. Alex Galli
 "To mój debiut w roli trenera. Naprawdę dobrze się bawiłem i Stefano (Stefano Zanini Dinamic Motorsport – Centro Porsche Bologna) wyniósł z tego dobre wnioski. Nigdy nie jechałem w 911 GT3 Cup oprócz paru kółek. Myślę, że jest to niezły samochód, ale niezbyt prosty w jeździe. Jak każdy nowy samochód – trzeba się zaadaptować do jego charakterystyki. Stefano miał twardy orzech do zgryzienia."

fot. Dinamic Motorsport

21-22 kwiecień 2016 - Kart Test Day Powershift / South Garda Karting / Lonato, Italy / RK Kart
fot. Powershift
Robert testuje nowe rozwiązania techniczne dla zaprzyjaźnionej firmy Powershift, związane z elektroniką sterującą oraz łopatkami zmiany biegów. Natomiast w dniach 6-8.05. 2016 pojawia się w roli mentora i kibica na Pista Azzurra di Jesolo gdzie rozgrywany jest Rok Cup Italia 2016.

fot. Powershift

19-22 maj 2016 - WSK Super Master Series & Powershift Test Day / Adria International Raceway / Adria, Italy / RK Kart

fot. Powershift
... nasz kierowca co prawda widniał na liście zgłoszeń Finale WSK Super Master Series 2016 jednak nie zobaczyliśmy go podczas weekendu wyścigowego. Wizyta na Adria International Raceway skończyła się tylko testami dla firmy Powershift.


30 czerwiec 2016 - Euro 2016 / Polska - Portugalia (1:1 [3:5]) / Stade Velodrome Marseille, France

Robert jak zwykle zaskoczył... Gdy wszyscy Kibice motorsportu spoglądali w kierunku Mikołajek licząc, że Robert pojawi się tam jako gość specjalny PZM Rajdu Polski, naszego kierowcę mogliśmy oglądać w roli kibica na Stade Velodrome w Marsylii gdzie kibicował naszej reprezentacji w półfinałowym meczu Euro 2016 z Portugalią...


"Zabrakło bardzo niewiele, chociaż jak w każdym sporcie, a szczególnie w meczach, musi ktoś przegrać. Niestety reprezentacja Polski przegrała, ale uważam, że trzeba naprawdę chłopakom pogratulować. Dużo siły, energii i na pewno dużo serca w to włożyli. Jak każdy kibic chciałbym, żeby reprezentacja wygrała, ale tak jak mówię – w sporcie ktoś wygrywa, ktoś przegrywa, ale uważam, że  jeśli popatrzymy na całe Mistrzostwa Europy, to na pewno nie możemy się wstydzić i trzeba pogratulować wszystkim. Oczywiście patrząc realistycznie na nasze szanse, to mieliśmy duże szanse i reprezentacja grała naprawdę bardzo dobrze. Nie ukrywajmy, że u  nas na kontynencie, w Europie  dużo jest reprezentacji, które równie dobrze, albo lepiej grają. Wiadomo, że w turnieju takim, jak Mistrzostwa Europy dużo zależy od dnia i formy. Na pewno reprezentacja obudziła nadzieje kibiców. Ja z reguły nie przyjeżdżam na mecze. Przyjechałem tutaj ze znajomymi, żeby trochę oderwać się od codzienności i codziennych ba… tj. zajęć no i nie ukrywam, że zaczęło się wyśmienicie. Miałem nadzieję. Bardziej się stresowałem oglądając karne, niż sam miałbym startować. Coś w tym jest, że nadzieje i  emocje ta reprezentacja naprawdę pobudziła. Uważam, że jak w każdym sporcie trzeba pogratulować naprawdę wszystkim. Tutaj wygrywa się i przegrywa razem i dlatego też uważam, że byłoby nie fair wymieniać jakieś nazwiska. Uważam, że trzeba pogratulować wszystkim piłkarzom i nie tylko. Również trenerom, psychologom, ponieważ na takim wysokim poziomie mentalna strefa odgrywa bardzo dużą rolę."



23-24 lipiec 2016 - 51° Rally Coppa Città di Lucca 2016 / Renault Clio S1600 / P3 w klasyfikacji generalnej rajdu

... w połowie wakacji ponownie serca Kibiców Roberta, w szczególności tych z "frakcji rajdowej" zabiły mocniej. Załoga Robert Kubica / Maciej Szczepaniak znowu razem w samochodzie rajdowym. Tym razem nasza załoga wystartowała samochodem Renault Clio S1600 w 51° Rally Coppa Città di Lucca 2016. Świetna jazda Roberta podczas całego rajdu zaowocowała 3 miejscem na mecie imprezy (zwycięstwa w rajdzie pozbawiły naszą załogę kłopoty z hamulcami, a przede wszystkim uszkodzenie prawej przedniej opony na ostatnim oesie...)
fot. Rally Coppa Città di Lucca
"Miło było znów założyć kask wsiąść do rajdówki, nawet jeśli Clio 1600 niedługo będzie się zaliczało do aut historycznych. Cel naszego startu został osiągnięty. Sprawdziliśmy m. in. jak działa system zmiany biegów. To był start dla frajdy, ale wiadomo też, że każdy chce osiągnąć dobry wynik. Jazdy nie było wiele, bo jakichś 70 kilometrów i siedem oesów, ale wciąż było fajnie. Nie było łatwo, szczególnie w samochodzie przednionapędowym, bo na drodze było dużo brudu. Nie wszystko szło idealnie. Niestety na ostatnim oesie złapaliśmy gumę, dość pechowo. To był zakręt z mocno wyrobionym cięciem przez inne samochody i na osiem kilometrów przed metą złapaliśmy kapcia. Po dwóch kilometrach opona zupełnie zeszła z obręczy i w takiej sytuacji jazda autem z napędem na przednią oś jest dość trudna, szczególnie gdy jedzie się w dół. Straciliśmy dużo czasu. Chciałbym podziękować osobom, które pomogły mi w przygotowaniach do tego rajdu, zespołowi, a także Maćkowi Szczepaniakowi, który znalazł czas tuż przed Rajdem Finlandii, aby usiąść na prawym fotelu i pojechać ze mną."

fot. Rally Coppa Città di Lucca


08-09 wrzesień 2016 - Test Days Renault Sport R.S. 01 / Duqueine Engineering / Pôle Mécanique Alès Cévennes - Circuit d’Alès, Saint Martin de Valgalgues, France


"Szybko poczułem się dobrze za sterami R.S. 01 i nawet na torze o wielu technicznych zakrętach jak Ales było bardzo szybko. Od razu widoczne były cechy samochodu, zwłaszcza siła hamowania z karbonowymi tarczami. Byłem pod wrażeniem tego jak późno można hamować oraz sztywnością nadwozia, nawet jadąc na granicy przyczepności. Nie mogę doczekać się jazdy na Spa, gdzie docisk generowany przez samochód ma ogromne znaczenie."
fot. Renault Sport

23-25 wrzesień 2016 - V Rd Renault Sport Trophy 2016 / Circuit de Spa-Francorchamps / Renault Sport R.S. 01 Duqueine Engineering / P3 w kwalifikacjach, P4 w wyścigu sprinterski, P3 w wyścigu dystansowym wraz z Christophem Hamonem

"Cele, które miałem jadąc na Spa, zostały osiągnięte, więc jestem zadowolony. W kwalifikacjach trzeba było złożyć dobry czas na dwóch pierwszych kółkach i to się udało, choć nie znałem za dobrze ani tego samochodu ani opon. Sam rytm w wyścigu nie był rewelacyjny, ale to było do przewidzenia. Natomiast inne elementy ścigania, jak start, czy walka na torze, były OK. Nie miałem więc tak dużo tej rdzy do zrzucenia. Jeśli mam dalej iść w tym kierunku i przygotować się do powrotu, to wiem już, że więcej da mi jazda w testach i jak najwięcej czasu spędzonego w aucie."

fot. Renault Sport
"Nie wiem. Zobaczymy, w jakim pójdę kierunku. Na dziś wiem, że jeśli mam się przygotowywać do powrotu to dużo więcej da mi jazda w testach. Przejeżdżanie dłuższych dystansów, spędzanie więcej czasu w aucie, ponieważ jeśli chodzi o konkretne elementy wyścigu, czyli czasówka, starty, walka i takie rzeczy, to nie było aż tak źle, jak myślałem. Jednak wizja tego wyścigu była według mnie dobra, a o tym można się przekonać tylko startując. Refleks, instynkt i decyzje podejmowane w danym momencie… Tego nie da się zaprogramować. Trzeba analizować sytuację na bieżąco. Ten weekend pokazał mi, że sześć lat przerwy trochę zmieniło, ale pewnych ważnych kwestii nie. To jest najważniejsze."

fot. Renault Sport

30 wrzesień-2 październik 2016 - Che Guevara Energy Drink Tour de Corse - Rally de France 2016, Bastia, Corsica

Robert korzystając z okazji odwiedził service park Che Guevara Energy Drink Tour de Corse - Rally de France 2016. Pobyt na Korsyce był doskonałą okazją do spotkań ze „starymi” znajomymi z tras rajdowych. Robert odwiedził ekipę Citroena gdzie długo rozmawiał z Krisem Meeke oraz ze swoim inżynierem z czasów startów w barwach Citroen Racing. Znalazł również chwilę aby udzielić krótkiego wywiadu dla swojego przyjaciela brytyjskiego dziennikarza Colina Clarka.

"…Dla rajdów byłaby to ogromna strata, jeśli Kubica nie kontynuowałby ścigania się na najwyższym poziomie. Jest charyzmatyczny, jest inny niż wszyscy, jest znany na całym świecie z innych dyscyplin motorsportu. Ma też przeogromny talent i świetnie się go ogląda. Przez ostatnie dwa lata wiele się nauczył i chciałbym, żeby tę wiedzę wykorzystywał w rajdach. To byłby wstyd dla cyklu WRC, gdyby go w nim zabrakło…" - Colin Clark  

fot. Colin Clark
"To naturalne, że mam więcej ofert ze świata wyścigów. To jest to czym się zajmowałem i uważam, że jestem bardziej kierowcą wyścigowym niż rajdowym . Prawdopodobnie na 90% powrócę na tory w przyszłym roku. Mam propozycję, ale chce być pewien, że gdy się zdecyduje będzie tak jak bym sobie tego życzył. Patrzę w przyszłość przez pryzmat powrotu do wyścigów na najwyższym profesjonalnym poziomie. Jednocześnie muszę brać pod uwagę kondycję fizyczną oraz moje ograniczenia. Żal tych trzech lat w WRC. Tęsknię za tym, są rzeczy z rajdów za którymi tęsknię. Mając doświadczenie pewnie by niektóre rzeczy inaczej się potoczyły. Podjąłem niektóre decyzje mając mentalność kierowcy wyścigowego i myślę, że nie uwierzyłem w siebie jako kierowcę rajdowego. Jeśli nie ma dla mnie miejsca w WRC to wracam na tor."

fot.Colin Clark

12-13 listopad 2016 - 6h di Roma / Autodromo di Vallelunga / Renault R.S. 01 Oregon Team / Matteo Bobbi, Davide Roda / P4 w klasyfikacjach, nieukończony wyścig po kolizji i uszkodzeniu koła oraz przedniego zawieszenia

"Sesja kwalifikacyjna potwierdziła, że RS01 jest trudnym w prowadzeniu autem, nie jest to taksówka, w której siedzi się wygodnie choć jestem zadowolony to do perfekcji trochę brakowało. Jest to auto dające w kość i dlatego jest to dla mnie w pewien sposób wyzwanie. Wiem, że autem GT jestem w stanie wytrzymać długie dystanse z tym będzie trochę gorzej i nie chodzi tu o kierownicę, a o utrzymanie go na limicie ponieważ jest bardziej wymagające."

fot. Robert Kubica Official
"Z mojej perspektywy weekend wyglądał nieźle, chociaż wyścig nie poszedł nam dobrze. Ja zaczynałem i udało mi się trzymać całkiem dobry rytm. Nie było łatwo ze względu na balans auta, ale szło OK. Niestety samochód nie dotrwał do końca. Davide został uderzony w tył auta i straciliśmy 18 okrążeń na naprawach. Później Matteo przegapił punkt hamowania i musieliśmy się wycofać z wyścigu z powodu uszkodzeń przedniego lewego koła. Szkoda, ponieważ zespół ciężko pracował i mieliśmy rytm, aby dojechać do mety na drugim miejscu. Takie są wyścigi. Spotkałem w ten weekend wielu kibiców. Dziękuję Wam za wsparcie."

fot. Gruppo Peroni Race
"Jestem jednak zadowolony. Jeśli chodzi o moje wątpliwości, to zostały wyjaśnione. Z autem LMP3 szans nie mieliśmy, ale… takie są wyścigi."


19-20 listopad 2016 - 2016 FIA World Endurance Championship - Rookie Test / Sakhir-Bahrain International Circuit / CLM P1/01 AER ByKolles Racing Team


... na Sakhir w Bahrainie Robert Kubica jadąc po raz pierwszy autem kategorii LMP1 uzyskuje najlepszy czas okrążenia w ByKolles Racing Team oraz "Best of TOP Speed" 289.7 km/h !!! ...
fot.FIA WEC
"...LMP1 jest to swego rodzaju Formuła 1 z zakrytymi kołami. Wyścigi są na wysokim poziomie. Nie jest tak, że idziesz się wyluzować i podróżujesz 12 czy 24 godzin - musisz naciskać. Ponieważ jest to coś nowego, nie mam 100 % pewności czy mi się spodoba, ale z drugiej strony każde nowe wyzwanie daje Ci dodatkową motywację aby spróbować i zobaczyć jak Ci pójdzie. Jeśli się zdecyduję to robić, to z pewnością tylko dlatego, że chcę a nie dlatego, że nie mam nic innego do roboty. Przybyłem, żeby zobaczyć, pozbyć się wątpliwości jakie miałem."

fot. FIA WEC
"Zobaczymy. Powiem tak: spodobało mi się to wyzwanie. Przyciąga mnie wiele nowości do odkrycia. Wiem, że na pewne obszary musiałbym poświęcić trochę czasu, gdybym chciał zostać porządnym kierowcą endurance. Jeśli jednak większość kierowców jest w stanie to zrobić, to nie widzę powodu, dla którego ja nie byłbym w stanie. To kategoria na bardzo wysokim poziomie i mocno się rozwija, nawet, jeśli wycofało się Audi. Z pewnością wyścigi długodystansowe i Le Mans wyglądają bardzo atrakcyjnie."


26-27 listopad 2016 - 24 ore di Adria / Adria Internationale Raceway / Seat Ibiza SC Trophy E?suka Team / P3 w klasyfikacji generalnej wyścigu

 ... gdy wszyscy już powoli zabrali się za podsumowania roku 2017 Robert Kubica ponownie zaskoczył. W ostatni weekend listopada Robert na zaproszenie E?suka Team wystartował w 24-godzinnym wyścigu na dobrze sobie znanym torze Adria International Raceway.

fot. E?suka Team
Nasz kierowca chyba po raz pierwszy w swojej karierze miał okazję wystartować autem w tej specyfikacji. W dobowym wyścigu w Adrii rywalizowało trzynaście 200-konnych Seatów Ibiza SC Trophy. Załogę ekipy E?suka Team wraz z Robertem stanowili. Niki Cadei, Dario Katta, Paolo Capelli, Tobia Cavallini, Luca Lorenzini, Mattia Angiolini, Matteo Malucelli, Stefano Stefanelli i Marco Lucchinelli.

fot. E?suka Team
Robert Kubica podczas całego weekendu wyścigowego, wykazywał profesjonalną postawę i prezentował świetną jazdę. Wszystkie międzyczasy i "stinty" Roberta były niesamowicie szybkie i to dzięki postawie naszego kierowcy ekipa E?suka Team mogła na mecie 24 ore di Adria cieszyć się z trzeciego miejsca na podium (do 2 lokaty zabrakło tylko 26 sek.).

fot. E?suka Team
W ten weekend Robert Kubica, kolejny zresztą już raz, udowodnił swój "mega" profesjonalizm. Z pozoru wyglądająca na "zabawę dużych facetów" impreza, właśnie dzięki Robertowi przysporzyła nam sporo emocji. Miło było kolejny raz w tym nieco ospałym roku, zobaczyć Roberta na motorsportowym podium. Wielkie podziękowania dla całej ekipy E?suka Team za super profesjonalną organizację i obsługę swoich kierowców i zespołu podczas "operacji 24 ore di Adria"... Panowie chapeau bas !!!



04-05 grudzień 2016 - Karting Test Day / South Garda Karting / Lonato, Italy
  
...kolejna wizyta Roberta na torze kartingowym i okazja do spotkań z młodymi zawodnikami, uczestnikami Mini ROK Cup 2016 (m.in Mateuszem Lenartem, Cristianem Bertuca)... Rozmowy z Robertem z całą pewnością zapadną na długo w pamięci młodych adeptów motorsportu.

fot. Mateusz Lenart

12-13 grudzień 2016 - Racing Test Auto, Circuit de Barcelona-Catalunya / Olimp Racing & Förch Racing by Lukas Motorsport / Porsche 911 GT3 R

... koniec roku, a tu kolejna niespodzianka - Robert nabrał zawrotnego tempa... Tym razem skorzystał z zaproszenia zespołu Förch Racing by Lukas Motorsport oraz Olimp Racing i pojawił się w Barcelonie gdzie odbyły się coroczne "Racing Test Auto". Nasz kierowca miał okazje pojeździć najnowszymi nabytkami zespołów Porsche 911 GT3 R. Jazda Roberta oraz osiągane czasy wywarły, zarówno na zawodnikach jak i obserwatorach testów ogromne wrażenie...

fot. GT3 Poland
"Dwudniowe testy na torze Circuit de Barcelona-Catalunya w towarzystwie Roberta Kubicy były czystą przyjemnością!  Obserwowanie jak pracuje jeden z najlepszych kierowców na świecie było mega inspirujące i myślę, że udało mi się z tego wynieść kawał porządnej lekcji. To, jak szybki jest Robert, przechodzi ludzkie pojęcie! Poza tym to przemiły facet, prawdziwy mistrz! " - Piotr Parys Förch Racing by Lukas Motorsport

fot. Förch Racing by Lukas Motorsport
Obecność Roberta od razu zauważona została przez szefostwo obiektu w Barcelonie o czym natychmiast poinformowali na swoich oficjalnych profilach w mediach społecznościowych: "Hi Robert Kubica !! Nice to meet you again !! :)".

fot.Circuit de Barcelona-Catalunya
   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _

Tak oto w naszych oczach wygląda telegraficzny skrót motorsportowego sezonu 2016 w wykonaniu Roberta Kubicy. Niezmiernie trudno jest się podjąć oceny projektów, w które angażował się nasz kierowca podczas kończącego się roku. Napewno dostarczyły Kibicom nowych, dotychczas nieznanych "wrażeń". Jedno z całą pewnością jest pewne, że cały ten czas poświęcony został na poszukiwanie swojego miejsca ("smakowitego i fajnego") na mapie motorsportu. Tym razem, jak podkreślił Robert, będą to ponownie tory wyścigowe. Podsumowując kończący się rok musimy pamiętać również o tym, iż Robert w zasadzie każdą wolną chwilę poświęcał na utrzymanie i podniesienie kondycji oraz rehabilitację i poprawę wydolności kontuzjowanej ręki. Mamy jednak nadzieję, że 2016 rok nie utkwi nam w pamięci tylko obrazami naszego kierowcy na... dwóch kółkach. Wiadomości o treningach/wycieczkach rowerowych Roberta /tak, tak, wiemy :-), przecież to również forma treningu/ docierały do nas przecież częściej niż te najbardziej wyczekiwane przez Kibiców...

fot. Tobia Cavallin, ProvaSpeciale.it
Najważniejszym chyba aspektem w tym jakże jednak nieco innym od wszystkich sezonie był widok szczerze uśmiechniętego, w pełni zaangażowanego i jak zawsze profesjonalnie podchodzącego do swojej pracy Roberta. Jak ktoś bardzo trafnie to określił: "widać, że tor wyścigowy to dla niego naturalne środowisko"... I właśnie takiego Roberta chcemy widzieć w 2017 roku i kolejnych latach. Z jednym tylko małym zastrzeżeniem, aby było to miejsce dorównujące, w pełnym tego słowa znaczeniu, profesjonalizmowi naszego kierowcy.  Co przyniesie nowy rok niestety nadal nie wiemy. Motorsport na najwyższym poziomie to ogromnie ciężki "kawałek chleba" zbudowany z wielu składowych. Choć z wielu stron (m.in. Frédéric Vasseur, Toto Wolf) płynęły zapewnienia, że decydujący ruch pozostaje po stronie Roberta to sytuacje i okoliczności nie były tak oczywiste. Niemniej jednak, pomimo tylu dotychczas niesprzyjających zdarzeń, należy wierzyć, że sezon 2017 (i następne) w głównych rolach z Robertem Kubicą nie pozwoli nam na przysłowiową nudę...

fot. Renault Sport
Robert bez względu jaki motorsportowy cel obrałeś oraz jak ciężka i długa będzie to droga jesteśmy zawsze z Tobą mocno zaciskając kciuki za powodzenie i realizację Twoich planów na nadchodzące sezony... Nowe otwarcie pora zainaugurować...