Czy to jest ten dzień? Wszystkie oczy w Montmeló zwrócone dzisiaj będą w stronę garażu zespołu z Grove. Niespełna kwadrans po godzinie 4 rano Antonov An-26B (VKA 137) z autem ekipy ROKiT Williams Racing na pokładzie wylądował na lotnisku w El Prat de Llobregat pod Barceloną. Dla zespołu Roberta Kubicy rozpoczął się właśnie najważniejszy wyścig pierwszej części sezonu 2019...
Czy FW42 wyjedzie już dzisiaj na tor - nie wiadomo... Jednak wszyscy będziemy mocno zaciskać kciuki za inżynierów i mechaników zespołu Williamsa i powodzenie ich bardzo ważnej misji. Zapraszamy zatem na relację z trzeciego dnia przedsezonowych testów F1 oraz zachęcamy do zapoznawania się z najważniejszymi informacjami z Circuit de Barcelona-Catalunya...
Circuit de Barcelona-Catalunya
Harmonogram oraz skład kierowców podczas I części testów (18-21.02)
Jazdy testowe realizowane będą według tradycyjnego programu. Każdy dzień, zarówno pierwszej jak i drugiej części (26.02.-01.03), przedsezonowych testów podzielony będzie na dwie sesje: poranną w godz. 09:00-13:00 oraz popołudniową w godz. 14:00-18:00. Zespoły samodzielnie dokonały wyboru kierowców na poszczególne dni i sesje testowe.
Mieszanki przygotowane przez Pirelli Motorsport na testy w Barcelonie
Zakresy pracy tegorocznych mieszanek Pirelli
Harmonogram spotkań z mediami zespołu ROKiT Williams Racing
Wyniki i podsumowanie pierwszego dnia testów w Barcelonie
Wyniki i podsumowanie drugiego dnia testów w Barcelonie
Komentarze i Live timing od F1 Official: Timing and commentary from F1 testing in Barcelona
AKTUALIZACJE
20.02.2019 godz. 18:40
...najszybsi na torze podczas III dni testów w Barcelonie...
...oraz najbardziej pracowici...
20.02.2019 godz. 18:2320.02.2019 godz. 18:10Robert Kubica tells @SteveScott_itv his F1 comeback will only be complete if his achievements match those before the crash that nearly killed him.— ITV News (@itvnews) 20 lutego 2019
Read more: https://t.co/HiufEaozPa pic.twitter.com/EYLlOeW1pw
...Claire Williams w rozmowie z dziennikarzami Przeglądu Sportowego w paddocku toru w Montmeló...
Czy może pani opowiedzieć co się stało w ostatnim czasie? Kiedy wiedzieliśmy, że będzie opóźnienie?
Prawdę mówiąc dość późno okazało się, że nie będziemy w stanie zdążyć najpierw na shakedown, a potem na pierwszy dzień testów. Myśleliśmy, że będziemy w stanie zebrać wszystko na wtorek, a potem części nie przychodziły tak jak mieliśmy nadzieję, w takim czasie jak planowaliśmy. W sumie zdążyliśmy dopiero na dziś, ale nie będę wchodzić w szczegóły, dlaczego to się stało. Sami do końca w Grove nie skończyliśmy analizowania tego. Jesteśmy świadomi niektórych problemów, ale jest jeszcze za wcześnie, żeby dyskutować o nich szczegółowo. Zresztą to coś, czego prawdopodobnie i tak byśmy nie zrobili publicznie. Musimy sami przeanalizować co poszło nie tak, aby to się nie powtórzyło.
Co może pani powiedzieć kibicom, którzy są zaniepokojeni?
To nie jest sytuacja, której się spodziewaliśmy, na pewno nie sytuacja, w której kiedykolwiek chcielibyśmy się znaleźć. Nie tylko jesteśmy rozczarowani, ale to po prostu zawstydzające – nie przywieźć na tor samochodu, gdy wszyscy inni to zrobili. Szczególnie dla teamu jak nasz, który był w stanie stworzyć auto na testy przez ostatnie 40 lat. Możemy tylko przeprosić fanów, ludzi, którzy w Grove zmagali się w ostatnich dniach z ogromną presją, aby wszystko było gotowe. I przede wszystkim przeprosić George’a i Roberta, którzy czekali na samochód w poniedziałek, żeby mogli się przygotować do sezonu i mieć na to najwięcej czasu jak się da. Ale byli fantastyczni. Bardzo rozumiejący i wspierający.
Prawdę mówiąc dość późno okazało się, że nie będziemy w stanie zdążyć najpierw na shakedown, a potem na pierwszy dzień testów. Myśleliśmy, że będziemy w stanie zebrać wszystko na wtorek, a potem części nie przychodziły tak jak mieliśmy nadzieję, w takim czasie jak planowaliśmy. W sumie zdążyliśmy dopiero na dziś, ale nie będę wchodzić w szczegóły, dlaczego to się stało. Sami do końca w Grove nie skończyliśmy analizowania tego. Jesteśmy świadomi niektórych problemów, ale jest jeszcze za wcześnie, żeby dyskutować o nich szczegółowo. Zresztą to coś, czego prawdopodobnie i tak byśmy nie zrobili publicznie. Musimy sami przeanalizować co poszło nie tak, aby to się nie powtórzyło.
Co może pani powiedzieć kibicom, którzy są zaniepokojeni?
To nie jest sytuacja, której się spodziewaliśmy, na pewno nie sytuacja, w której kiedykolwiek chcielibyśmy się znaleźć. Nie tylko jesteśmy rozczarowani, ale to po prostu zawstydzające – nie przywieźć na tor samochodu, gdy wszyscy inni to zrobili. Szczególnie dla teamu jak nasz, który był w stanie stworzyć auto na testy przez ostatnie 40 lat. Możemy tylko przeprosić fanów, ludzi, którzy w Grove zmagali się w ostatnich dniach z ogromną presją, aby wszystko było gotowe. I przede wszystkim przeprosić George’a i Roberta, którzy czekali na samochód w poniedziałek, żeby mogli się przygotować do sezonu i mieć na to najwięcej czasu jak się da. Ale byli fantastyczni. Bardzo rozumiejący i wspierający.
Jak duża to ulga, wyjechać w końcu na tor?
Wielka. Dało się to wyczuć w garażu. Gdybym powiedziała, że to było trudne dla wszystkich, byłoby to wielkie niedopowiedzenie. To się nie stało specjalnie, nikt tego nie chciał. Nie mogę wyrazić, jak ciężko było każdemu w tym zespole. Więc widzieć samochód na torze to była ogromna ulga. Wciąż jednak mamy dużo pracy. Musimy ukończyć pozostałe pięć dni testów, żeby być gotowym na Melbourne.
Jakby pani opisała sytuację, w której teraz znalazł się zespół?
Mamy samochód na torze, więc wróciliśmy na właściwy tor. Zawsze jednak mówiliśmy, że to będzie długa droga – już w zeszłym roku. Przechodziliśmy zmiany, wiedzieliśmy, że to zajmie czas. Doszliśmy do punktu budowania auta i ten proces najwyraźniej też nie jest właściwy w Williamsie. Jeszcze tego nie ogarnęliśmy. Musimy więc to poprawić, żeby przed 2020 taki był. To zajmuje czas. To nie jest tryb kryzysowy. Po prostu jesteśmy w pewnej podróży, musimy wszystko naprawić, aby nie popełnić tych błędów w przyszłości, mieć lepszy samochód i sukces na torze.
Jak to opóźnienie może wpłynąć na resztę sezonu?
W tej chwili trudno powiedzieć. Jest jeszcze wcześnie. Straciliśmy dwa dni testów, to nieidealnie, bo to dużo kilometrów, ale sądzę, że dopiero później będziemy znać pełen wpływ tego opóźnienia. Zrobimy wszystko, żeby tak skondensować nasz program, żeby maksymalnie wykorzystać czas, który nam został.
Jak to się stało, że ekipa, która cztery lata z rzędu była w pierwszej piątce, potem miała najgorszy sezon w historii, a potem nie zdążyła na testy? Jak to jest możliwe w tak krótkim czasie?
Dużo elementów się na to składa, ale nie sądzę, żeby było właściwie prać brudy publicznie. Myślę, że to niewłaściwe względem ludzi, którzy tak ciężko pracują w Grove. Po prostu zrobiliśmy coś źle. I musimy to naprawić. I mam nadzieję, że zobaczycie Williamsa z sukcesami w kolejnych latach.
Paddy Lowe nie rozmawia dziś z mediami.
Zapewne koncentruje się na tym, żeby samochód był w najlepszym możliwym stanie. Przepraszam, że nie będzie rozmawiał.
Czy jest pani zadowolona z jego pracy? Czy jego pozycja jest zagrożona?
Czytałam wiele spekulacji na temat pozycji Paddy’ego. W tej chwili to na czym cały zespół powinien być skoncentrowany, to samochód i upewnienie się, że będzie we właściwym miejscu.
Czy biorąc pod uwagę problemy ze zbudowaniem jednego auta na testy, jesteście pewni, że na Melbourne będą gotowe dwa auta i części?
Jestem pewna, że w Melbourne będziemy mieć dwa auta i zapasowe nadwozie. To jest praca, którą teraz wykonujemy, żeby upewnić się, że tak będzie.
Jak wyjaśniła pani kierowcom, co się dzieje?
Wiedzą dokładnie, co się wydarzyło i dlaczego jesteśmy w tej sytuacji. Gdybym powiedziała, co im przekazałam, zaprzeczyłabym wcześniej deklaracji, że nie będę wchodzić w szczegóły. Tak jak powiedziałam, byli bardzo wspierający, a ja jestem ogromnie wdzięczna, że zrozumieli, dlaczego to się dzieje i byli gotowi wejść do auta, kiedy to tylko możliwe.
Walka w środku stawki zapowiada się na bardzo zaciętą. Zrobili postęp wystarczający, żeby się tam znaleźć?
Musimy poczekać i zobaczyć. Dopóki auto nie będzie miało za sobą porządnych jazd, trudno będzie powiedzieć, gdzie jesteśmy na tle innych. Przez następne dni lepiej to zrozumiemy.
Czy boicie się, że nawet jeśli macie lepszy samochód niż rok temu, nie będzie on wystarczająco dobry?
Oczywiście. To obawa każdego zespołu – to, jaki postęp zrobił zimą. Ale nie można tego ocenić dopóki się nie wyjedzie na tor.
Wielka. Dało się to wyczuć w garażu. Gdybym powiedziała, że to było trudne dla wszystkich, byłoby to wielkie niedopowiedzenie. To się nie stało specjalnie, nikt tego nie chciał. Nie mogę wyrazić, jak ciężko było każdemu w tym zespole. Więc widzieć samochód na torze to była ogromna ulga. Wciąż jednak mamy dużo pracy. Musimy ukończyć pozostałe pięć dni testów, żeby być gotowym na Melbourne.
Jakby pani opisała sytuację, w której teraz znalazł się zespół?
Mamy samochód na torze, więc wróciliśmy na właściwy tor. Zawsze jednak mówiliśmy, że to będzie długa droga – już w zeszłym roku. Przechodziliśmy zmiany, wiedzieliśmy, że to zajmie czas. Doszliśmy do punktu budowania auta i ten proces najwyraźniej też nie jest właściwy w Williamsie. Jeszcze tego nie ogarnęliśmy. Musimy więc to poprawić, żeby przed 2020 taki był. To zajmuje czas. To nie jest tryb kryzysowy. Po prostu jesteśmy w pewnej podróży, musimy wszystko naprawić, aby nie popełnić tych błędów w przyszłości, mieć lepszy samochód i sukces na torze.
Jak to opóźnienie może wpłynąć na resztę sezonu?
W tej chwili trudno powiedzieć. Jest jeszcze wcześnie. Straciliśmy dwa dni testów, to nieidealnie, bo to dużo kilometrów, ale sądzę, że dopiero później będziemy znać pełen wpływ tego opóźnienia. Zrobimy wszystko, żeby tak skondensować nasz program, żeby maksymalnie wykorzystać czas, który nam został.
Jak to się stało, że ekipa, która cztery lata z rzędu była w pierwszej piątce, potem miała najgorszy sezon w historii, a potem nie zdążyła na testy? Jak to jest możliwe w tak krótkim czasie?
Dużo elementów się na to składa, ale nie sądzę, żeby było właściwie prać brudy publicznie. Myślę, że to niewłaściwe względem ludzi, którzy tak ciężko pracują w Grove. Po prostu zrobiliśmy coś źle. I musimy to naprawić. I mam nadzieję, że zobaczycie Williamsa z sukcesami w kolejnych latach.
Paddy Lowe nie rozmawia dziś z mediami.
Zapewne koncentruje się na tym, żeby samochód był w najlepszym możliwym stanie. Przepraszam, że nie będzie rozmawiał.
Czy jest pani zadowolona z jego pracy? Czy jego pozycja jest zagrożona?
Czytałam wiele spekulacji na temat pozycji Paddy’ego. W tej chwili to na czym cały zespół powinien być skoncentrowany, to samochód i upewnienie się, że będzie we właściwym miejscu.
Czy biorąc pod uwagę problemy ze zbudowaniem jednego auta na testy, jesteście pewni, że na Melbourne będą gotowe dwa auta i części?
Jestem pewna, że w Melbourne będziemy mieć dwa auta i zapasowe nadwozie. To jest praca, którą teraz wykonujemy, żeby upewnić się, że tak będzie.
Jak wyjaśniła pani kierowcom, co się dzieje?
Wiedzą dokładnie, co się wydarzyło i dlaczego jesteśmy w tej sytuacji. Gdybym powiedziała, co im przekazałam, zaprzeczyłabym wcześniej deklaracji, że nie będę wchodzić w szczegóły. Tak jak powiedziałam, byli bardzo wspierający, a ja jestem ogromnie wdzięczna, że zrozumieli, dlaczego to się dzieje i byli gotowi wejść do auta, kiedy to tylko możliwe.
Walka w środku stawki zapowiada się na bardzo zaciętą. Zrobili postęp wystarczający, żeby się tam znaleźć?
Musimy poczekać i zobaczyć. Dopóki auto nie będzie miało za sobą porządnych jazd, trudno będzie powiedzieć, gdzie jesteśmy na tle innych. Przez następne dni lepiej to zrozumiemy.
Czy boicie się, że nawet jeśli macie lepszy samochód niż rok temu, nie będzie on wystarczająco dobry?
Oczywiście. To obawa każdego zespołu – to, jaki postęp zrobił zimą. Ale nie można tego ocenić dopóki się nie wyjedzie na tor.
20.02.209 godz. 18:05
...wyniki popołudniowej sesji III dnia testów... pierwsze 'koty za płoty' Georga Russella i FW42...
...szczegóły od Pirelli Motorsport...
20.02.2019 godz. 18:04FW42 on track ✅— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 20 lutego 2019
23 laps on the board ✅
Ready to push on tomorrow ✅💪 #F1Testing pic.twitter.com/eLbkWMy4yP
20.02.2019 godz. 17:26
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 20 lutego 2019
20.02.2019 godz. 17:02
11 laps on the board for #GR63 so far, as we head into the final hour of Wednesday's running #F1Testing pic.twitter.com/BbyA6oVQqt— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 20 lutego 2019
20.02.2019 godz. 16:55
O bolidzie ROKiT Williams Racing, jego pierwszych przejazdach na torze i o tym, co czeka na Was wieczorem! 🔥— ELEVEN SPORTS PL (@ELEVENSPORTSPL) 20 lutego 2019
Zobaczcie pierwsze podsumowanie dnia w wykonaniu naszej ekipy będącej w Barcelonie! Więcej w magazynie #ElevenF1 o 21:00 w Eleven Sports 1! 📺 pic.twitter.com/SB8G7YiV5M
20.02.2019 godz. 16:35
...sytuacja na 90 minut przed końcem środowych jazd w Barcelonie... George zaczyna kręcić pierwsze czasy...
20.02.2019 godz. 16:08
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 20 lutego 2019
20.02.2019 godz. 15:58
It took longer than @WilliamsRacing wanted - but here's @GeorgeRussell63 taking his FW42 out on track for the first time 👏🚀#F1 #F1Testing pic.twitter.com/0Rw5tBP0og— Formula 1 (@F1) 20 lutego 2019
20.02.2019 godz. 15:55
...Sky Sports F1 + Natalie Pinkham i jest moc... nawet George się nie oparł...
"He's behind you!"#SkyF1's @NataliePinkham grabs an impromptu word with @GeorgeRussell63 after Williams get out on track at #F1Testing— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) 20 lutego 2019
Follow testing: https://t.co/dsFCYRqRzo
Watch live: https://t.co/BFwOUmJQSn#SkyF1 pic.twitter.com/RbMWLu4mqn
20.02.2019 godz. 15:50
...Edo Bendinelli to człowiek, który będzie odpowiadał za przygotowanie fizyczne Roberta Kubicy... Edo wcześniej współpracował z Fernando Alonso...
20.02.2019 godz. 15:35
...sytuacja na torze po 90 minutach popołudniowej sesji III dnia...
20.02.2019 godz. 15:25
...trochę szczegółów FW42 od Tobi Grüner'a z portalu auto-moto-und-sport.de...
20.02.2019 godz. 15:13
20.02.2019 godz. 15:05Up and running in Barcelona! #F1Testing pic.twitter.com/EXKZynxT23— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 20 lutego 2019
...Dość późno zdaliśmy sobie sprawę, że jesteśmy spóźnieni. Musimy zrozumieć, co poszło nie tak, aby nie powtórzyło się to w przyszłości. To była kompromitująca sytuacja. Mogę tylko przeprosić fanów, a najbardziej Georga i Roberta...
Clair Williams podczas spotkania z mediami na torze w Montmeló, 20.02.2019
Cezary Gutowski |
*ROKiT Williams Racing odwołał wszelkie spotkania z mediami Paddy'ego Lowe podczas trwającej, pierwszej części testów w Barcelonie. Pierwsza konferencja odbędzie się III dnia II części przedsezonowych testów na Circuit de Barcelona-Catalunya.
20.02.2019 godz. 14:40
...George na okrążeniu instalacyjnym... FW42 coraz bardziej nam się podoba... a jaka jest Wasza opinia?...
ROKiT Williams Racing |
ROKiT Williams Racing |
ROKiT Williams Racing |
...George rozpoczyna swoje premierowe okrążenie w F1...
ROKiT Williams Racing |
ROKiT Williams Racing |
Cezary Gutowski |
...za 5 minut zaczynamy popołudniową sesję III dnia testów na Circuit de Barcelona-Catalunya... wszystkie oczy zwrócone na garaż zespołu ROKiT Williams Racing...
20.02.2019 godz. 13:06
...Robert w towarzystwie Szwajcarskiego dziennikarza Rogera Benoit'a...
Roger Benoit |
20.02.2019 godz. 13:00
...kolejna sesja zakończona... górą w porannej środowej sesji ponownie 'Włosi'... sesja #5 w Montmeló dla Alfa Romeo i Kimi Raikkonena...
...i szczegóły od Pirelli Motorsport...
20.02.2019 godz. 11:42
...w Williamsie wszystko dzisiaj (od dzisiaj) idzie bardzo sprawnie...
20.02.2019 godz. 11:30Seat fit complete. #GR63 will be behind the wheel when the FW42 takes to the track #F1Testing pic.twitter.com/lE57jje45M— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 20 lutego 2019
...wyniki po 2,5 godz. porannej sesji III dnia testów... na tor dopiero teraz wyjechał Carlos Sainz Jr...
20.02.2019 godz. 11:10
...George już w gotowości...
20.02.2019 godz. 10:55#GR63 ready for a seat fit check in the FW42.— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 20 lutego 2019
Everyone in the garage working flat out to get on track as soon as possible 💪 pic.twitter.com/LSNoZbKUCq
— Formula 1 (@F1) 20 lutego 201920.02.2019 godz. 10:00
...60 minut sesji za nami... tymczasem w garażu oraz wokół niego i motorhome'u zespołu Williams wreszcie jakiś ruch...
@mgtrojka |
@mgtrojka |
@mgtrojka |
@mgtrojka |
...silnik w garażu Williamsa odpalony... zespół planuje wyjechać na tor od początku popołudniowej sesji... hiszpański dziennikarz Albert Fabrega będący w tej chwili najbliżej garażu ekipy z Grove potwierdza te informacje...
Albert Fabrega |
Albert Fabrega |
20.02.2019 godz. 09:10
...na torze ruch na całego... tymczasem w pewnym garażu...
...na torze ruch na całego... tymczasem w pewnym garażu...
Sky Sport F1 |
...rusza trzeci dzień przedsezonowych testów w Barcelonie... dla kibiców Roberta Kubicy najważniejsze wydarzenia środy odbywać się będą jednak w garażu zespołu ROKiT Williams Racing... trzymamy kciuki...
Circuit de Barcelona-Catalunya |
...w Alfie dzisiaj również duże zmiany...
20.02.2019 godz. 07:15
...według informacji napływających z toru w Barcelonie FW42 Williamsa powinno być gotowe około godz. 14:00-15:00...dzisiaj na torze, jeśli prace nad autem się powiodą, zobaczymy prawdopodobnie tylko George'a Russell'a...czekamy...
GALERIA
Pirelli Motorsport |
Jonathan Noble |
Jonathan Noble |
Jonathan Noble |
Mikołaj Sokół |
Stefan Baldauf |
Stefan Baldauf |
Stefan Baldauf |
Stefan Baldauf |
Stefan Baldauf |
Stefan Baldauf |
Stefan Baldauf |
Stefan Baldauf |
Stefan Baldauf |
Stefan Baldauf |
Stefan Baldauf |
Stefan Baldauf |
Stefan Baldauf |
Stefan Baldauf |
Stefan Baldauf |
Stefan Baldauf |
Stefan Baldauf |
Stefan Baldauf |
ROKiT Williams Racing |
Sky F1 Insider |
Enfant14 |