Przed nami niezwykły, historyczny wekeend z 'królową motorsportu'. Bowiem właśnie tutaj w państwie środka, w Chinach odbędzie się jubileuszowy - 'tysięczny' wyścig o Grand Prix Formula 1. Który zatem zespół i kierowca zapiszą się złotymi czcionkami w historii tej najbardziej prestiżowej serii świata motorsportu? Kogo zobaczymy na najwyższym stopniu podium niedzielnego wyścigu na Shanghai International Circuit? Z olbrzymią uwagą przyglądać będziemy się również zespołowi ROKiT Williams Racing, czekając, z co raz większą niecierpliwością, na poprawę efektywności tegorocznego auta ekipy z Grove...
Zapraszamy na relację z tego jubileuszowego, weekendu Grand Prix Formula 1. Zachęcamy także ,jak zwykle zresztą, do wspólnego wspierania i kibicowania Robertowi oraz całemu zespołowi ROKiT Williams Racing podczas tegorocznych zmagań na torze w Shanghaiu...
Możliwość uczestniczenia w tym wydarzeniu sprawi, że będę dumny i szczęśliwy. Początek roku to duża różnorodność torów, co pozwala zespołom na lepszą naukę swoich samochodów. Wyścig w Chinach może być bardzo zmienny i wymagający. Tor ma dużo długich, ciasnych zakrętów, takich jak pierwsze trzy, połączonych nawrotami. Są też szybkie łuki i bardzo długie proste zakończone mocnym hamowaniem.
Te warunki oraz zmienna pogoda, oznaczają, że trudno będzie ustawić samochód. Poczekajmy i zobaczymy jaka będzie pogoda, ale ja już nie mogę doczekać się powrotu do Chin. Możliwość jazdy w 1000. wyścigu Formuły 1 to zaszczyt. To wielkie osiągnięcie dla całego świata F1 i dla kibiców. Jestem szczęśliwy i dumny, że wezmę w tym udział.
Robert Kubica przed Grand Prix Chin, 08.04.2019
Jubileuszowe postery z limitowanej edycji promujące 1000 wyścig Grand Prix Formula 1
Na posterach umieszczone zostały nazwiska wszystkich zwycięzców Grand Prix Formula 1 w historii... nie mogło oczywiście zabraknąć Roberta Kubicy... istnieje możliwość zakupu posterów na official F1 w cenach odpowiednio 119 € i 53 €...
Wizyta w Chinach będzie także 1000 wyścigiem Formula 1 od 1950 roku. To wydarzenie odbędzie się na Shanghai International Circuit, którego znakami szczególnymi jest długa przeciwległa prosta oraz sekwencja wolnych zakrętów #1, #2 i #3. Często jest tam zimno w kwietniu, a ryzyko opadów deszczu jest duże. Wszystko to sprawia, w połączeniu z układem toru, że możliwych jest sporo wariantów ustawień pomiędzy kierowcami i zespołami. Po wyścigu i teście w Bahrainie, będziemy kontynuować testy podczas piątkowych treningów by lepiej zrozumieć zachowanie FW42. Pirelli wybrało na Chiny mieszanki C2, C3 i C4, które są bardziej miękkie niż te, używane w Sakhir. Będziemy dalej testować by ocenić ich zachowanie na tym unikalnym i wymagającym obiekcie.
Dave Robson przed Grand Prix Chin, 08.04.2019
To jak to było z tymi wyścigami - 1000 wyścigów F1 w liczbach od FIA
Harmonogram Formula 1 Heineken Chinese Grand Prix 2019
Shanghai International Circuit
Nie mogę się już doczekać przyjazdu do Chin, ponieważ nigdy wcześniej nie ścigałem się na tym torze. Możliwość jazdy na nowym torze to zawsze fajne doświadczenie. To będzie 1000 wyścig Formula1.
Wspaniale, że będę jednym z 20 kierowców, którzy wezmą w nim udział. Ten sport ma ogromną historię i to będzie szczególny wyścig. Jestem bardzo dumny, że ustawię się na polach startowych w Szanghaju.
Wspaniale, że będę jednym z 20 kierowców, którzy wezmą w nim udział. Ten sport ma ogromną historię i to będzie szczególny wyścig. Jestem bardzo dumny, że ustawię się na polach startowych w Szanghaju.
George Russell przed Grand Prix Chin, 08.04.2019
Pirelli Motorsport Formula 1 Heineken Chinese Grand Prix 2019 / Shanghai - Preview
Pirelli Motorsport Formula 1 Heineken Chinese Grand Prix 2019 / Shanghai - selected sets
Harmonogram spotkań z mediami zespołu ROKiT Williams Racing
TVP Sport
niedziela 14/04/2019
8:00 – 10:25 – studio oraz wyścig /live/
17:00 – 18:10 – wyścig
poniedziałek 15/04/2019
14:15 – 15:25 – podsumowanie Formula 1 Heineken Chinese Grand Prix 2019
niedziela 14/04/2019
8:00 – 10:25 – studio oraz wyścig /live/
17:00 – 18:10 – wyścig
poniedziałek 15/04/2019
14:15 – 15:25 – podsumowanie Formula 1 Heineken Chinese Grand Prix 2019
Polsat Sport
poniedziałek 15/04/2019
20:30 -21:30 – Formula 1 Heineken Chinese Grand Prix 2019 / skrót wyścigu
Wyniki sesji FP1 na Shanghai International Circuit
Wyniki sesji FP2 na Shanghai International Circuit
AKTUALIZACJE
12.04.2019 godz. 11:10
...informacja prasowa zespołu ROKiT Williams Racing po I dniu zmagań w Shanghai-u...
12.04.2019 godz. 11:00...porcja zdjęć autorstwa James'a Moy'a z drugiego treningu w Shanghai-u...
12.04.2019 godz. 10:26
...Robert dla Eleven Sports F1 po zakończeniu sesji FP2...
"Różnice nadal są. Zamieniliśmy się paroma rzeczami." 🤨🤨🤨— ELEVEN SPORTS PL (@ELEVENSPORTSPL) 12 kwietnia 2019
Jest lepiej i są powody do optymizmu? 🤔 Zobaczcie rozmowę @SokolimOkiem z Robertem Kubicą 🇵🇱 po pierwszych dwóch sesjach treningowych w Chinach. #ElevenF1 🏁 pic.twitter.com/hYhYd7whG0
12.04.2019 godz. 10:25
Co Robert Kubica myśli o zamianie bolidu na samochód terenowy?🤔 Jaka temperatura panuje w aucie @KubaPrzygonski ?🔥Zobaczcie rozmowę kierowcy z kierowcą.🏁— ORLEN Team (@TeamORLEN) 12 kwietnia 2019
See the talk of our drivers: Robert Kubica and @KubaPrzygonski #ORLEN #ORLENTeam #F1 #rally #RK88 #goKuba #WeAreRacing pic.twitter.com/FhwPL7F2zh
12.04.2019 godz. 10:00
...pytać, pytać, nie wstydzić się😉...
Don't forget: We want YOU to send in some questions for Williams drivers @GeorgeRussell63 and Robert Kubica!— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) 12 kwietnia 2019
They'll both be joining #SkyF1 on Saturday's post-qualifying F1 Show
Get in touch!#ChineseGP #Race1000 pic.twitter.com/Moaq2BlLqb
12.04.2019 godz. 09:45
...Co Robert Kubica myśli o zamianie bolidu na samochód terenowy? Jaka temperatura panuje w aucie Kuby Przygońskiego? Zobaczcie rozmowę kierowcy z kierowcą...
Posłuchajcie zatem o czym rozmawiali reprezentanci Orlen Team Robert Kubica i Kuba Przygoński: Rozmowa kierowcy z kierowcą
12.08.2019 godz. 09:35
...kompletne wyniki drugiej sesji treningowej w Chinach... FP2 dla VB44...
12.09.2019 godz. 09:31
...koniec sesji FP2 w Shanghai-u...
Friday in Shanghai ✅— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 12 kwietnia 2019
Over 70 laps combined racked up by #RK88 and #GR63 in #FP2 as we now move into the weekend 👍#ChineseGP 🇨🇳 #Race1000 pic.twitter.com/j86v7rger3
12.04.2019 godz. 09:12
...są również kibice Roberta...
Into our long runs now after fitting in some pit stop practice 💪#ChineseGP 🇨🇳 #Race1000 pic.twitter.com/IWy8ylUXl3— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 12 kwietnia 2019
12.04.2019 godz. 09:08
All three compounds look interesting here: as a reminder, this is what we have brought to the #ChineseGP pic.twitter.com/k3yVb8HolW— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 12 kwietnia 2019
12.04.2019 godz. 09:00
...sytuacja na 30 minut przed końcem sesji FP2 w Chinach...
12.04.2019 godz. 08:58— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 12 kwietnia 2019
12.04.2019 godz. 08:45
...'najszybsi' w Shanghai-u na półmetku drugiego treningu...
12.04.2019 godz. 08:35
...kolejna porcja zdjęć od niestrudzonego James'a Moy'a...
12.04.2019 godz. 08:30
...sytuacja na torze po 30 minutach sesji FP2...
12.04.2019 godz. 08:29Helmet looking on point 👌— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 12 kwietnia 2019
One hour left in #FP2 ⏲️#ChineseGP 🇨🇳 #Race1000 pic.twitter.com/QwhgksPjAQ
12.04.2019 godz. 08:00
...Green light... zaczynamy drugi trening na Shanghai International Circuit...
F1 |
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 12 kwietnia 2019
12.04.2019 godz. 07:55
...i pogoda na drugą sesję treningową w Shanghai-u...
12.04.2019 godz. 07:53...trochę 'warsztatu' Roberta...
Já viram como o Kubica troca de marchas? Esse vídeo registrado no TL1 mostra no detalhe o processo. O piloto usa apenas uma alavanca. Ele puxa e empurra essa mesma alavanca para aumentar (empurra) e para diminuir (puxa) as marchas. Dá trabalho, heim. #F1noSporTV pic.twitter.com/bt3eazAivt— Estagiário da F1 (@EstagiariodaF1) 12 kwietnia 2019
12.04.2019 godz. 07:31
...ależ atrakcje przygotowali organizatorzy 1000 Grand Prix F1... rewelacja...
A very special moment as we celebrate the #Race1000 weekend...@HillF1 driving the Lotus 49B that powered his father to his second world championship in 1968! 🏆— Formula 1 (@F1) 12 kwietnia 2019
This was the very first #F1 car to feature aerodynamic wings 😯 pic.twitter.com/3Vv1A0cwtQ
12.04.2019 godz. 07:30
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 12 kwietnia 2019
12.04.2019 godz. 07:22
For your chance to win some unique prizes, run 5.5km this weekend, send in your evidence and you could win some unique prizes!— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 12 kwietnia 2019
Check it out 👇#RunTheRaceTrack #ChineseGP 🇨🇳 #Race1000 https://t.co/40vXYRrqsb
12.04.2019 godz. 05:40
...trochę fotek od niezawodnego jak zawsze James'a Moy'a...
12.04.2019 godz. 05:35
...kompletne wyniki I sesji treningowej przed Grand Prix Chin...
12.04.2019 godz. 05:32#FP1 comes to a close with #RK88 putting 26 laps on the board and #GR63 notching 28, as we work through our morning programme 🔧#ChineseGP 🇨🇳 #Race1000 pic.twitter.com/tZ5kx4zlXx— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 12 kwietnia 2019
12.04.2019 godz. 05:16
Hitting the track with just under 15 minutes left as we complete more set-up work here in #FP1 🔧#ChineseGP 🇨🇳 #Race1000 pic.twitter.com/9qqGjmE3fg— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 12 kwietnia 2019
12.04.2019 godz. 05:01
...czołówka pierwszego treningu po 60 minutach sesji....
12.04.2019 godz. 04:46Halfway through the session with 11 laps each on the board for #RK88 & #GR63 #ChineseGP 🇨🇳 #Race1000 pic.twitter.com/qNLUuKGvZM— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 12 kwietnia 2019
12.04.2019 godz. 04:45
...sytuacja na torze po 45 minutach pierwszego treningu...
We had to wait a while, but we have our first time of FP1!— Formula 1 (@F1) 12 kwietnia 2019
Kubica posts a 1:41.339 to get things going ⏱️#ChineseGP 🇨🇳 #Race1000 pic.twitter.com/5v8En5Z3qV
12.04.2019 godz. 04:21
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 12 kwietnia 2019
12.04.2019 godz. 04:06
Friday, let's do this 💪#ChineseGP 🇨🇳 pic.twitter.com/ICvPWXe9qr— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 12 kwietnia 2019
12.04.2019 godz. 04:00
...zaczynamy sesję FP1 na Shanghai International Circuit...
F1 |
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 12 kwietnia 2019
12.04.2019 godz. 03:45
Mikołaj Sokół |
Mikołaj Sokół |
12.04.2019 godz. 03:36
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 12 kwietnia 2019
12.04.2019 godz .02:31
Media Day is a busy day for our Press Officer!— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 12 kwietnia 2019
See what an average Thursday looks like from their perspective and use the info to enter our special edition @APLbasketball trainer giveaway 👉 https://t.co/QYYmpoCorO #ChineseGP 🇨🇳 pic.twitter.com/BsQFgPuE5A
12.04.2019 godz. 01:14
Make sure you know all the session times for this weekend's #ChineseGP 🇨🇳 pic.twitter.com/3OLCEuzUh6— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 11 kwietnia 2019
11.04.2019 godz. 18:05
...Trzeba być gotowym na moment, w którym samochód będzie się lepiej sprawował – jeśli taki nadejdzie... polecamy świetny, jak zwykle, wywiad Mikołaja Sokoła z Robertem Kubicą... Panowie porozmawiali sobie w Shanghai-u przed rozpoczęciem #1000Race... zapis całej rozmowy przeczytacie tutaj: Pewne problemy wisiały w powietrzu
11.04.2019 godz. 14.30
...kilka wypowiedzi Roberta ze spotkania z mediami, zebranych na Shanghai Intenational Circuit przez dziennikarza Przeglądu Sportowego Cezarego Gutowskiego...
Jakiekolwiek wnioski po testach w Bahrajnie?
RK: Cóż, z mojej strony tak naprawdę nie. Mieliśmy trochę pecha z pogodą. Miałem pół dnia we wtorek, ale padał deszcz, więc przejechałem tylko kilka kółek, które nic mi nic nie dały, poza zabraniem pewnych danych. Podczas kolejnego dnia testów sądzę, że team wykonywał jakieś ewaluacje, ale nie wiem, jak poszło.
Czyjego podwozia używał zespół?
RK: Mojego.
W Bahrajnie kwalifikacje poszły znacznie lepiej niż w Melbourne, bo przynajmniej samochody były bliżej siebie...
RK: Znacznie lepiej? Nie wiem. Ja miałem wrażenie, że było dość podobnie. Nic znaczącego się nie zmieniło między Australią i Bahrajnem poza tym, że mi udało się złożyć lepsze okrążenie w Bahrajnie, ale niewiele to zmieniło. Prawdopodobnie samochód był dokładnie taki sam, jak w Australii. A ja straciłem jeszcze kawałek kamery, co nie pomogło, ale to się zdarza. Choć nie powinno. Bahrajn to kompletnie inny tor. Zazwyczaj w Australii pierwszy puszcza przód, a w Bahrajnie przegrzewają się tylne opony i ogranicza cię tył. Pracując nad generalnym wyważeniem samochodu możesz odwrócić sytuację, co stało się trochę w Ferrari i Mercedesie, ale dla nas efekt końcowy był podobny.
Jak wygląda sytuacja tu?
RK: Nie wiem... Myślę... Nie byłem... Nie pytałem. Nie wiem.
Zespół ustalił że dwa samochody prowadzą się inaczej na tych samych ustawieniach. Teraz, kiedy obaj kierowcy jeździli tym samym autem, jakie wyciągnęliście wnioski? Co powiedział ci George? Czy jego samochód się prowadzi inaczej od twojego?
RK: Nie wiem. Myślę, że ciężko to powiedzieć, bo warunki były kompletnie inne, a my nie jeździliśmy dużo. Jeśli jedziesz tym samym podwoziem, ale z innymi częściami... Myślę, że ostatecznie on jeździł moim podwoziem ze swoimi częściami, więc - jak mówiłem - nie wiem za wiele. No i warunki były kompletnie inne podczas tych pięciu okrążeń, które przejechałem po południu. Samochód sprawował się kompletnie inaczej, niż w wyścigu. Pierwszy czynnik: było znacznie zimniej. Drugi: nie było silnego wiatru i warunki były generalnie znacznie bardziej stabilne. Jak mówiłem, ten test, przynajmniej pierwszego dnia, nie był dobry i nie był jasny z powodu różnych czynników, jak pogoda.
Czy dużo rozmawiałeś z Patrickiem Headem?
RK: Nie. Wymieniliśmy się kilkoma e-mailami, ale nie rozmawialiśmy.
Co sądzisz o tym, że będzie spędzał w zespole dwa dni w tygodniu?
RK: Nie słyszałem, że będą to dwa dni, więc wiecie więcej ode mnie. Jak już mówiłem w Bahrajnie, jest wielką częścią historii Williamsa i wielkim wyścigowcem, więc definitywnie jego podejście do wyścigów może mam tylko pomóc. Mam taką nadzieję, ale wciąż sądzę, że nie jest to kwestia tygodnia, czy dwóch. To kwestia miesięcy, a tak czy inaczej, Patrick mieć bardzo dobry wkład, ale niczego nie zrobi w pojedynkę. To grupa, praca zespołowa... Z pewnością jednak może motywować ludzi, aby przejęli kontrolę nad tym, co się dzieje.
Masz za sobą dwa wyścigi po ośmioletniej przerwie. Jak szybko wraca ci to wyścigowe wyczucie?
RK: Zaobserwowałem to (w sobie), ale Formuła 1 mocno się zmieniła. Nie tylko z technicznego punktu widzenia, ale też jeśli chodzi o jazdę. Oczywiście wiele rzeczy się nie zmieniło i masz dokładnie takie same odczucia i podejście, ale są też kwestie kompletnie inne, jak na przykład kontrolowanie opon. Generalne tempo wyścigowe całkowicie się różni, szczególnie w naszej sytuacji, gdy brakuje nam przyczepności... Opony to ekstremalnie ważny czynnik. Temat, do którego musisz przykładać wielką uwagę. Jest mniej więcej tak, jak mogłem oczekiwać. Bardzo dobrą wiadomością jest to, że... choć sam nie miałem wątpliwości - z pewnością, ponieważ w ostatnich latach nie startowałem w wyścigach, zawsze był znak zapytania, ale mój poziom przygotowania fizycznego jest dobry. Nie miałem w wyścigach żadnych problemów. To coś, o co zapewne martwiła się większość ludzi, ale okazało się, że nie powinni. Powinniśmy się za to martwić naszym generalnym tempem. W tej ciężkiej sytuacji, po definitywnie niełatwym starcie, nie tylko jeśli chodzi o wyniki, ale tak generalnie, nie mamy tu łatwego życia. Myślę jednak, że przynajmniej z mojej perspektywy wciąż były jakieś pozytywy. To jest najważniejsze. Jeśli pewnego dnia samochód się poprawi, ja wiem, że nie muszę się martwić rzeczami, które nie były tak oczywiste przed rozpoczęciem sezonu. Trudno jest myśleć pozytywnie, ale sam miałem kilka takich momentów, dlatego jestem zadowolony z tego, co zrobiłem i jak podszedłem do tego.
Kiedy zacząłeś zmieniać swoje cele i jaki jest nowy cel, biorąc pod uwagę okoliczności?
RK: Jeszcze przed rozpoczęciem sezonu moje cele były dość jasne. Mogę dążyć tylko do tego, aby wykonać najlepszą robotę, jak potrafię w każdym wyścigu. Jako zespół powinniśmy celować w gładki początek sezonu, bez żadnych problemów, niestety tak się nie stało. A ten dobry początek sezonu był ekstremalnie ważny, aby skoncentrować się na osiągach, zamiast na rozwiązywaniu problemów. Gdy już raz zaczynasz z tyłu i dodatkowo musisz się martwić problemami, zamiast skupiać się na możliwościach maszyny, tracisz jeszcze więcej do pozostałych ekip. To jest jednak poza kontrolą, więc muszę się koncentrować na rzeczach, nad którymi mam kontrolę, czy które mogę zmienić. Muszę się koncentrować na mojej jeździe i starać się poprawiać w tym aspekcie.
Zmieniając temat. Czy nie uważasz, że za dużo czasu poświęca się na analizę danych. Czy nie uważasz, ze jest ich za dużo? Czy nie wolałbyś, aby było ich mniej - tak, jak w dawnych czasach?
RK: Nie sądzę, że to wiele zmienia. Tak, może to dać przewagę kierowcom, którzy nie tylko potrafią jeździć bolidem, ale sami więcej pracują nad kwestiami technicznymi, zamiast kompletnie polegać na inżynierach. Sądzę jednak, że nic to nie zmieni, jeśli chodzi i układ sił w stawce. Formuła 1, do której dołączyłem w 2006 roku... nie jest tak, że teraz mamy do obróbki więcej danych, niż wtedy. Zapewne F1 stała się bardziej wrażliwa w pewnych obszarach, więc spędzasz więcej czasu koncentrując się na tych aspektach, ale gdy przyszedłem w 2006 roku, 80% czasu poświęcaliśmy na opony, ponieważ ich rozwój był otwarty, więc pracowałeś ze swoim dostawcą ogumienia, szykując mieszanki na każdy wyścig. Może wówczas bardziej, niż na danych, polegałeś na swoim wyczuciu, jako kierowca, ale wciąż samochód jeździł a inżynierowie opierali się na danych. Z pewnością jednostka napędowa jest bardziej skomplikowana, jeśli chodzi analizę danych. Robi się więcej symulacji, aby to wszystko ustawić, ale prawda jest taka, że kierowca nie ma tu nic do roboty, ponieważ wszystko robią inżynierowie. Gdybyś w tym obszarze ograniczył symulacje i ilość danych, prawdopodobnie kierowcy mieliby utrudnione zadanie. Byłoby bardziej ekscytująco, bo byłoby więcej rzeczy, które to zawodnik może zrobić dobrze, lub źle. Ostateczne rezultaty byłyby jednak takie same, jak sądzę. Nie da się wrócić do lat 70, czy 80, bo na całym świecie technologia poszła do przodu. Formuła 1 musi być na szczycie motorsportu, także po stronie technologicznej. Inaczej skończylibyśmy w sytuacji, gdy samochody drogowe miałyby więcej czujników, niż bolidy F1, a to nie miałoby sensu.
RK: Cóż, z mojej strony tak naprawdę nie. Mieliśmy trochę pecha z pogodą. Miałem pół dnia we wtorek, ale padał deszcz, więc przejechałem tylko kilka kółek, które nic mi nic nie dały, poza zabraniem pewnych danych. Podczas kolejnego dnia testów sądzę, że team wykonywał jakieś ewaluacje, ale nie wiem, jak poszło.
Czyjego podwozia używał zespół?
RK: Mojego.
W Bahrajnie kwalifikacje poszły znacznie lepiej niż w Melbourne, bo przynajmniej samochody były bliżej siebie...
RK: Znacznie lepiej? Nie wiem. Ja miałem wrażenie, że było dość podobnie. Nic znaczącego się nie zmieniło między Australią i Bahrajnem poza tym, że mi udało się złożyć lepsze okrążenie w Bahrajnie, ale niewiele to zmieniło. Prawdopodobnie samochód był dokładnie taki sam, jak w Australii. A ja straciłem jeszcze kawałek kamery, co nie pomogło, ale to się zdarza. Choć nie powinno. Bahrajn to kompletnie inny tor. Zazwyczaj w Australii pierwszy puszcza przód, a w Bahrajnie przegrzewają się tylne opony i ogranicza cię tył. Pracując nad generalnym wyważeniem samochodu możesz odwrócić sytuację, co stało się trochę w Ferrari i Mercedesie, ale dla nas efekt końcowy był podobny.
Jak wygląda sytuacja tu?
RK: Nie wiem... Myślę... Nie byłem... Nie pytałem. Nie wiem.
Zespół ustalił że dwa samochody prowadzą się inaczej na tych samych ustawieniach. Teraz, kiedy obaj kierowcy jeździli tym samym autem, jakie wyciągnęliście wnioski? Co powiedział ci George? Czy jego samochód się prowadzi inaczej od twojego?
RK: Nie wiem. Myślę, że ciężko to powiedzieć, bo warunki były kompletnie inne, a my nie jeździliśmy dużo. Jeśli jedziesz tym samym podwoziem, ale z innymi częściami... Myślę, że ostatecznie on jeździł moim podwoziem ze swoimi częściami, więc - jak mówiłem - nie wiem za wiele. No i warunki były kompletnie inne podczas tych pięciu okrążeń, które przejechałem po południu. Samochód sprawował się kompletnie inaczej, niż w wyścigu. Pierwszy czynnik: było znacznie zimniej. Drugi: nie było silnego wiatru i warunki były generalnie znacznie bardziej stabilne. Jak mówiłem, ten test, przynajmniej pierwszego dnia, nie był dobry i nie był jasny z powodu różnych czynników, jak pogoda.
Czy dużo rozmawiałeś z Patrickiem Headem?
RK: Nie. Wymieniliśmy się kilkoma e-mailami, ale nie rozmawialiśmy.
Co sądzisz o tym, że będzie spędzał w zespole dwa dni w tygodniu?
RK: Nie słyszałem, że będą to dwa dni, więc wiecie więcej ode mnie. Jak już mówiłem w Bahrajnie, jest wielką częścią historii Williamsa i wielkim wyścigowcem, więc definitywnie jego podejście do wyścigów może mam tylko pomóc. Mam taką nadzieję, ale wciąż sądzę, że nie jest to kwestia tygodnia, czy dwóch. To kwestia miesięcy, a tak czy inaczej, Patrick mieć bardzo dobry wkład, ale niczego nie zrobi w pojedynkę. To grupa, praca zespołowa... Z pewnością jednak może motywować ludzi, aby przejęli kontrolę nad tym, co się dzieje.
Masz za sobą dwa wyścigi po ośmioletniej przerwie. Jak szybko wraca ci to wyścigowe wyczucie?
RK: Zaobserwowałem to (w sobie), ale Formuła 1 mocno się zmieniła. Nie tylko z technicznego punktu widzenia, ale też jeśli chodzi o jazdę. Oczywiście wiele rzeczy się nie zmieniło i masz dokładnie takie same odczucia i podejście, ale są też kwestie kompletnie inne, jak na przykład kontrolowanie opon. Generalne tempo wyścigowe całkowicie się różni, szczególnie w naszej sytuacji, gdy brakuje nam przyczepności... Opony to ekstremalnie ważny czynnik. Temat, do którego musisz przykładać wielką uwagę. Jest mniej więcej tak, jak mogłem oczekiwać. Bardzo dobrą wiadomością jest to, że... choć sam nie miałem wątpliwości - z pewnością, ponieważ w ostatnich latach nie startowałem w wyścigach, zawsze był znak zapytania, ale mój poziom przygotowania fizycznego jest dobry. Nie miałem w wyścigach żadnych problemów. To coś, o co zapewne martwiła się większość ludzi, ale okazało się, że nie powinni. Powinniśmy się za to martwić naszym generalnym tempem. W tej ciężkiej sytuacji, po definitywnie niełatwym starcie, nie tylko jeśli chodzi o wyniki, ale tak generalnie, nie mamy tu łatwego życia. Myślę jednak, że przynajmniej z mojej perspektywy wciąż były jakieś pozytywy. To jest najważniejsze. Jeśli pewnego dnia samochód się poprawi, ja wiem, że nie muszę się martwić rzeczami, które nie były tak oczywiste przed rozpoczęciem sezonu. Trudno jest myśleć pozytywnie, ale sam miałem kilka takich momentów, dlatego jestem zadowolony z tego, co zrobiłem i jak podszedłem do tego.
Kiedy zacząłeś zmieniać swoje cele i jaki jest nowy cel, biorąc pod uwagę okoliczności?
RK: Jeszcze przed rozpoczęciem sezonu moje cele były dość jasne. Mogę dążyć tylko do tego, aby wykonać najlepszą robotę, jak potrafię w każdym wyścigu. Jako zespół powinniśmy celować w gładki początek sezonu, bez żadnych problemów, niestety tak się nie stało. A ten dobry początek sezonu był ekstremalnie ważny, aby skoncentrować się na osiągach, zamiast na rozwiązywaniu problemów. Gdy już raz zaczynasz z tyłu i dodatkowo musisz się martwić problemami, zamiast skupiać się na możliwościach maszyny, tracisz jeszcze więcej do pozostałych ekip. To jest jednak poza kontrolą, więc muszę się koncentrować na rzeczach, nad którymi mam kontrolę, czy które mogę zmienić. Muszę się koncentrować na mojej jeździe i starać się poprawiać w tym aspekcie.
Zmieniając temat. Czy nie uważasz, że za dużo czasu poświęca się na analizę danych. Czy nie uważasz, ze jest ich za dużo? Czy nie wolałbyś, aby było ich mniej - tak, jak w dawnych czasach?
RK: Nie sądzę, że to wiele zmienia. Tak, może to dać przewagę kierowcom, którzy nie tylko potrafią jeździć bolidem, ale sami więcej pracują nad kwestiami technicznymi, zamiast kompletnie polegać na inżynierach. Sądzę jednak, że nic to nie zmieni, jeśli chodzi i układ sił w stawce. Formuła 1, do której dołączyłem w 2006 roku... nie jest tak, że teraz mamy do obróbki więcej danych, niż wtedy. Zapewne F1 stała się bardziej wrażliwa w pewnych obszarach, więc spędzasz więcej czasu koncentrując się na tych aspektach, ale gdy przyszedłem w 2006 roku, 80% czasu poświęcaliśmy na opony, ponieważ ich rozwój był otwarty, więc pracowałeś ze swoim dostawcą ogumienia, szykując mieszanki na każdy wyścig. Może wówczas bardziej, niż na danych, polegałeś na swoim wyczuciu, jako kierowca, ale wciąż samochód jeździł a inżynierowie opierali się na danych. Z pewnością jednostka napędowa jest bardziej skomplikowana, jeśli chodzi analizę danych. Robi się więcej symulacji, aby to wszystko ustawić, ale prawda jest taka, że kierowca nie ma tu nic do roboty, ponieważ wszystko robią inżynierowie. Gdybyś w tym obszarze ograniczył symulacje i ilość danych, prawdopodobnie kierowcy mieliby utrudnione zadanie. Byłoby bardziej ekscytująco, bo byłoby więcej rzeczy, które to zawodnik może zrobić dobrze, lub źle. Ostateczne rezultaty byłyby jednak takie same, jak sądzę. Nie da się wrócić do lat 70, czy 80, bo na całym świecie technologia poszła do przodu. Formuła 1 musi być na szczycie motorsportu, także po stronie technologicznej. Inaczej skończylibyśmy w sytuacji, gdy samochody drogowe miałyby więcej czujników, niż bolidy F1, a to nie miałoby sensu.
11.04.2019 godz. 11:57
...ktoś chętny na wygranie butów sportowych APLbasketball sygnowanych logiem zespołu ROKiT Williams Racing... polecamy...
11.04.2019 godz. 11:19
Want to win a pair of exclusive ROKiT Williams Racing @APLbasketball trainers?— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 11 kwietnia 2019
Then keep an eye on our social channels this weekend and enter our competition here 👉 https://t.co/e5e04twe99 #ChineseGP 🇨🇳 pic.twitter.com/9b2tgcXO2h
11.04.2019 godz. 11:19
Awesome turn out at the autograph session from the fans in China 🙌#ChineseGP 🇨🇳 pic.twitter.com/csYNGkPtne— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 11 kwietnia 2019
11.04.2019 godz. 09:30
Pierwsze trzy tory w kalendarzu bardzo różnią się od siebie. Australia nie jest permanentnym torem. W Bahrajnie mocno obciążane są tylne opony. Natomiast tutaj jest troszeczkę podobnie do Australii, ale z drugiej strony mamy bardzo długą prostą, co komplikuje pracę przy ustawieniach, jeśli chodzi o poziom docisku aerodynamicznego, oporów i temperatury. Opierając się na prognozie pogody, to ma być chłodno. Zobaczymy, jak w takich warunkach będzie spisywał się nasz samochód. Będę jednak zaskoczony, jeśli okaże się, że jest tutaj zdecydowanie inaczej. Oczywiście mam nadzieję na inną formę, ale jeśli będzie lepiej, to tylko ze względu na warunki, a nie inne rzeczy. Poczekajmy i zobaczymy. Cel pozostaje bez zmian. Postaramy się o jak najlepszy rezultat z tym co mamy do dyspozycji.
Robert Kubica, Shanghai, 11.04.2019
11.04.2019 godz. 08:10Having a chat with the media 🗣#ChineseGP 🇨🇳 pic.twitter.com/yrklApiCzc— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 11 kwietnia 2019
11.04.2019 godz. 07:15
...tymczasem w Shanghaiu... Jak sytuacja z częściami?: Nie wiem. Nie pytałem...
Mikołaj Sokół |
Maciej Jermakow |
...w Shanghaiu praca na całego...
Mikołaj Sokół |
...czas na 'spacer'... Team Robert...
Shanghai track walk! 🚶♂️#ChineseGP 🇨🇳 pic.twitter.com/oaPt11dXmI— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 11 kwietnia 2019
10.04.2019 godz. 22:05
...ewolucja, ewolucja... świetna animacja od Official F1...
From race one in 1950 to race 1000 this weekend ⏳— Formula 1 (@F1) 10 kwietnia 2019
69 years of evolution and innovation 👀#Race1000 #ChineseGP 🇨🇳 pic.twitter.com/tTXXzQhGyd
10.04.2019 godz. 16:45
...krótka foto relacja z dzisiejszego spotkania w Shanghai dla fanów zespołu Williams z udziałem Roberta i George'a zorganizowanego przez firmę Unilever właściciela marki Rexona...
10.04.2019 godz. 15:12...nowy partner zespołu mocno wchodzi do gry😊...
Tailored strength, conditioning + fitness is crucial in giving @GeorgeRussell63 a competitive edge this #F1 season. Support George + @R_Kubica at #ChinaGP + #RunTheRaceTrack with us - Find your nearest #LifeFitness treadmill or road run - unique @Williamsracing prizes on offer! pic.twitter.com/1I4bdpYHt7— Life Fitness (@LifeFitnessUK) 10 kwietnia 2019
10.04.2019 godz. 12:13
Grand Prix Chin coraz bliżej❗️🇨🇳 Robert Kubica jest już gotowy, my też nie możemy się doczekać❗️💪#RK88 #ORLEN #ORLENTeam #ChineseGP #F1 pic.twitter.com/ZuzUh8e4YP— ORLEN Team (@TeamORLEN) 10 kwietnia 2019
10.04.2019 godz. 11:58
Już w ten weekend #RK88 podejmie kolejne wyzwanie. Przed nim 56 okrążeń, czyli 305 kilometrów na torze w Szanghaju 🏁🏎 Trzymamy kciuki!✊✊✊ #WeAreRacing #ChineseGP #Race1000 #F1 pic.twitter.com/R1XvaMQqDv— ORLEN (@PKN_ORLEN) 10 kwietnia 2019
10.04.2019 godz. 10:57
...w Shanghaiu praca wre... kierowcy Williamsa już na spotkaniu z kibicami zorganizowanym przez jednego ze sponsorów zespołu firmę Unilever właściciela marki Rexona...
There may not be any track action but #GR63 & #RK88 are still hard at work ☺️— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 10 kwietnia 2019
Wednesday afternoon was spent at a fun event with our partner Rexona 👍 #ChineseGP 🇨🇳 pic.twitter.com/3pT8v73jU1
10.04.2019 godz. 10:30
After a classic in the desert, we go again 💪#Race1000 coming up in China... pic.twitter.com/3dK4oYqNZH— Formula 1 (@F1) 7 kwietnia 2019
ZDJĘCIA
Motorsport Images |
Motorsport Images |
Motorsport Images |
Motorsport Images |
Motorsport Images |
Motorsport Images |
Motorsport Images |
Motorsport Images |
Motorsport Images |
Motorsport Images |
Motorsport Images |
Motorsport Images |
Albert Fabrega |
robertkubica_real |
Mikołaj Sokół |
F1 |