Strony

sobota, 25 maja 2019

Formula 1 Grand Prix de Monaco 2019 - dzień 2 / kwalifikacje [aktualizacje, zdjęcia]

          Drugi dzień zmagań na kultowym Circuit de Monaco przed nami. Dzisiaj poznamy pierwsze rozstrzygnięcia Grand Prix de Monaco. Kto wywalczy pole position do niedzielnego wyścigu po ulicach Monte Carlo? Czy Charles Leclerc pokaże wreszcie 'moc' w swoim domowym Grand Prix i przełamie dominacje ekipy Mercedesa? Co dalej z zespołem ROKiT Williams Racing? Wszystkie odpowiedzi poznamy już niebawem - trzecia sesja treningowa startuje o godz. 12:00, a o godz. 15:00 rusza sesja kwalifikacyjna...
         Zapraszamy na relację z trzeciej sesji treningowej i kwalifikacji przed Grand Prix de Monaco 2019 jak zawsze zachęcając do wspólnego kibicowania zespołowi ROKiT Williams Racing oraz wspierania Roberta Kubicy w jego trudnym powrocie na szczyt 'królowej motorsportu'...

Nie mogłem doczekać się powrotu do samochodu w Monako. Biorąc pod uwagę brak przyczepności, który mamy i problemy z ogólnym dociskiem i przyczepnością całego samochodu, Monako nie jest najłatwiejszym miejscem do jazdy. Niestety feeling nie jest dobry, co było do przewidzenia. Liczysz zawsze na miłą niespodziankę, ale nie ma cudów. Kiedy brakuje ci ogólnej przyczepności, to Monako uwypukla to nawet bardziej i robi się jeszcze trudniej by cisnąć samochodem gdy nie masz wystarczającej pewności, że będziesz w stanie wycisnąć coś z jazdy. Feeling był jaki był, jakiego można było się spodziewać. Nie jest to auto łatwe do prowadzenia tutaj. Było tak, jak się spodziewaliśmy. Nie było różnic między 1. a 2. treningiem w bolidzie. Warunki na torze się jednak zmieniają. Wszystko sprowadza się do tego, ile ryzyka trzeba dziś podjąć żeby wykręcać dobry rezultat. W pierwszym treningu Red Bull jechał przede mną i zgubiłem docisk. W sobotę widoki będą takie, jakie będzie niebo.
Robert Kubica po I dniu na Circuit de Monaco, 23.05.2019

Formula 1 Grand Prix de Monaco 2019 - informacja prasowa zespołu ROKiT Williams Racing po I dniu rywalizacji na Circuit de Monaco

Harmonogram Formula 1 Grand Prix de Monaco 2019

Circuit de Monaco

Byliśmy prawdopodobnie wolniejsi niż chcieliśmy i może nawet niż oczekiwaliśmy. W Monako trzeba mieć pewność w samochodzie i stałość auta. W tym momencie nam tego brakuje. Nie jestem tym zaskoczony. Było jednak fajnie i ekscytująco jeździć bolidem F1 po tych ulicach. Miałem frajdę, szczególnie podczas jazdy z małymi obciążeniami paliwem, próbując wycisnąć maksimum i było to dobre doświadczenie. Monako to bardzo szczególny tor i jeżeli zrobimy krok w tył podczas tego weekendu, to nie będziemy tym bardzo zdziwieni, bo Monako nie jest reprezentatywne dla całego sezonu.
George Russell po I dniu na Circuit de Monaco, 23.05.2019 

Pirelli Motorsport Formula 1 Grand Prix de Monaco 2019 / Monte Carlo - Preview

Pirelli Motorsport Formula 1 Grand Prix de Monaco 2019 / Monte Carlo - selected sets

Harmonogram oficjalnych konferencji prasowych FIA na Circuit de Monaco

Jak zawsze w przypadku Monaco, pierwsze treningi to aklimatyzacja do unikalnej natury toru. Nasz program w pierwszym treningu skupiał się na daniu kierowcom wystarczającej liczby czasu na torze, by mogli zbudować swoją pewność siebie w samochodzie. Pozwoliło to inżynierom sprawdzić temperatury samochodu, które są pod kontrolą. W drugim treningu, gdy tor nabierał przyczepności, byliśmy w stanie przyjrzeć się kwestii zarządzania opon by przygotować się do kwalifikacji i wyścigu. Teraz mamy dodatkowy dzień na przyjrzenie się danym przed ustawianiem samochodu w trzecim treningu. Obaj kierowcy wykonali dobrą pracę z jedynie drobnym obrotem Roberta rano i spłaszczeniem opon przez George'a. Spowodowało to drobne zmiany w naszym programie. Zespół w Grove wykonał świetną pracę, dostarczając nam części przeznaczonych wyłącznie na Monako i wszystkie spisują się dobrze.
Dave Robson po I dniu na Circuit de Monaco, 23.05.2019

Harmonogram spotkań z mediami zespołu ROKiT Williams Racing

Plan transmisji telewizyjnych stacji Eleven Sports

Wyniki sesji FP1 na Circuit de Monaco

Wyniki sesji FP2 na Circuit de Monaco

Piątkowa sesja autografów na Circuit de Monaco
James Moy

Wyniki sesji FP3 na Circuit de Monaco

Wyniki sesji Q na Circuit de Monaco

AKTUALIZACJE

25.05.2019 godz. 19:10

            ...wypowiedzi Roberta po kwalifikacjach zebrane przez Cezarego Gutowskiego z redakcji Przegląd Sportowy...

Nie udało się umieścić auta w pierwszym rzędzie...
To zależy. Gdyby odwrócić tabelę, to jesteśmy w pierwszym rzędzie!

Jak poszło?
Było OK. Powiedziałbym, że dla nas była to normalna sesja. Miałem trochę pecha z dużym ruchem na torze podczas pierwszych przejazdów. Także wyjeżdżając z garażu, gdy było trochę ciasno... Pierwsze przejazdy były dość trudne, a na drugich przygotowanie opon było lepsze, ale nie mogliśmy zmienić programu przejazdów, bo straciliśmy za dużo czasu wcześniej, więc musieliśmy trzymać się wstępnego planu kwalifikacji.

Czy jesteś zadowolony ze swojej jazdy?
Tak. Nie była zła, biorąc pod uwagę, że większość ludzi twierdziło, że nie będę w stanie skręcić w Monako... Ogólnie jestem dość zadowolony. Oczywiście, że wiele zależało od dogrzewania opon, a ja niestety nie mogłem opuścić garażu wcześniej na pierwszym przejeździe. Opony zachowywały się inaczej, ale to normalne. Wszyscy odczuwają wpływ tego, czy jest ciasno, czy nie i tego, jakie jest okrążenie wyjazdowe. Wiemy, że te opony są bardzo wrażliwe i wiele rzeczy zależy od tego, jak możesz je przygotować na okrążeniu wyjazdowym. 

Wiele osób miało problem z przejechaniem czystego kółka szczególnie w pierwszej sesji, czy nie dałoby się wycisnąć jeszcze jednego przejazdu?
Tak, ale brakowało nam czasu... Typowe Monako. Jeśli przejedziesz czyste okrążenie wyjazdowe, to potem możesz przejechać szybkie kółko już w pierwszej próbie, a jeśli się nie uda, to masz problem. Nigdy nie wiesz, jak wyjdzie, dopóki nie znajdziesz się na tej pozycji. Ostatecznie mieliśmy drobne problemy z powodu tego, jak wszystko rozegrało się w czasie. Nie mogliśmy zmienić programu przejazdów i tyle. 

Strata w porównaniu z treningami wyraźnie zmalała. Czy to kwestia warunków, czy poprawek w samochodzie?
Tak, warunki były inne, a to trochę pomaga. Nie jest tak, że jedna sesja wszystko zmieni. To zależy od warunków i innych rzeczy. Dziś definitywnie wyczucie za kierownicą było trochę lepsze, bo łatwiej było rozgrzać opony, więc lepiej działały one w naszym samochodzie. To wszystko. Zapewne we czwartek, przy niskiej przyczepności toru i innych warunkach mieliśmy trochę większe problemy. Ponadto teraz ludzie ustanawiają swoje okrążenia na pierwszym lub drugim kółku pomiarowym, a we czwartek możesz to zrobić na dziesiątym. Strata do czołówki zależy od wielu czynników. Nie zależy wyłącznie od warunków. Nie ma sensu porównywać straty do czołówki w każdej sesji. 
Cezary Gutowski
Ale we czwartek strata była znacznie większa.
Tak, dziś była mniejsza, ale nic to nie zmieniło (śmiech).

To unikalny tor. Czy na kolejnych możecie wykorzystać coś, czego się tu nauczyliście?
Nie. To inny tor. Wyjątkowy, więc nie ma tak naprawdę za wiele rzeczy, które możesz zabrać stąd i zachować na przyszłość. 

Wspominając dawniejsze czasy, jeszcze opony Bridgestone'a, czy Pirelli są bardziej wrażliwe na temperatury?
Znacznie bardziej. O wiele bardziej. Są bardzo wyczulone. W przeszłości było normalne, że opony miały szerszy zakres temperatur, ponieważ bolidy były znacznie lżejsze, więc nie dostawały tak bardzo w kość. Były bardziej przyjazne. Obecne samochody, znacznie cięższe, znacznie bardziej obciążają opony i myślę, że w tych okolicznościach Pirelli wciąż robi dobrą robotę, bo obciążenie opon jest znacznie większe. Konsekwencją jest węższy zakres temperatur, w których działają, a gdy wyjdziesz poza to idealne okno, własności jezdne znacznie się pogarszają. W przeszłości tak się nie działo, ale to konsekwencja tego, jakie są obecne bolidy.

Wskoczyłeś do szerszego bolidu po 9 latach przerwy w startach w Monako, ale można odnieść wrażenie, że szybko znalazłeś swój rytm.
Tak. Było OK. Nie było mnie tu 9 lat, więc czwartek nie był łatwy, dla nas. Osiągnięciem było już utrzymywanie się na torze. Nie jest łatwe, bo potrzebujesz pewności, więc ogólnie mogę być zadowolony z mojej jazdy. Oczywiście zawsze da się coś zrobić lepiej czy inaczej, ale poza drobnymi problemami, jak dotąd to całkiem dobry weekend. Jedynym celem, jaki mamy w naszej sytuacji, jest dowiezienie samochodu do mety w jednym kawałku i to postaram się zrobić także jutro.

Czy nawet, gdy brakuje wam prędkości, nie jest ekscytujące przejechanie okrążeń kwalifikacyjnych w Monako?
Tak. Miałem dziś trochę więcej frajdy, niż we czwartek, ale to dlatego, że samochód odrobinę lepiej się prowadził i przyczepność była trochę większa. Było OK, choć często, szczególnie w kwalifikacjach, chciałbyś spróbować czegoś więcej, ale potem zdajesz sobie sprawę, że ta przyczepność jest jednak mocno ograniczona. To jednak unikalne miejsce i jazda tu daje ci dużo adrenaliny. Miałem frajdę. 

Zazwyczaj kierowcy startujący z tyłu mają nadzieję na mokry wyścig, a ty?
To by rozwiązało kolejną kwestię, bo słyszałem, że nie będę w stanie jeździć w deszczu, więc chętnie się przekonam. To byłby mój pierwszy mokry wyścig od dziewięciu lat... Nie pamiętam nawet, kiedy mieliśmy deszcz w 2010 roku? W Japonii z pewnością padało, ale nie jechaliśmy po mokrym, bo przełożono kwalifikacje, więc z pewnością minęło więcej niż dziewięć lat, odkąd jeździłem po deszczu. Zobaczymy, ale nie sądzę, że jutro spadnie, więc na ten egzamin trzeba będzie poczekać dłużej (śmiech).

25.05.2019 godz. 17:42

25.05.2019 godz. 16.10

                  ...kompletne wyniki sesji kwalifikacyjnej w Monaco...
25.05.2019 godz. 15:24

25.05.2019 godz. 15:18

25.05.2019 godz. 15:01

                 ...zaczynamy sesje kwalifikacyjną w Monaco...
25.05.2019 godz. 13:10

                 ...Robert w sesji FP3 w obiektywie niezawodnego Jamesa Moy'a...
25.05.2019 godz. 13:05

                  ...koniec sesji FP3... kompletne wyniki ostatniego treningu w Monaco...
25.05.2019 godz. 13:01

25.05.2019 godz. 12:45

25.05.2019 godz. 12:44

25.05.2019 godz. 12:34

25.05.2019 godz. 12:28

25.05.2019 godz. 12:20

                  ...Sebastien Vettel w barierach na Sainte Devote... VSC...
25.05.2019 godz. 12:16

                  ...czołowa '10' sesji po 15 minutach jazd...
25.05.2019 godz. 12:08

25.05.2019 godz. 12:00

                  ...zaczynamy ostatnią sesje treningowa przed Grand Prix Monaco...
25.05.2019 godz.11:58

25.05.2019 godz.11:58

                   ...sytuacja pogodowa w Monaco...
25.05.2019 godz. 11:26

25.05.2019 godz. 10:54

25.05.2019 godz. 10:48

25.05.2019 godz. 08:48

                ...Williams chwali sie udziałem swoich kierowców we wczorajszym Amber Lounge Ltd Fashion Show (my pisaliśmy już o tym wydarzeniu w poprzednim wpisie)...

25.05.2019 godz. 08:30

...Będziemy mieli problemy z wywalczeniem punktów w tym sezonie. Nawet gdyby inne zespoły zamroziły prace nad swoimi bolidami, to nam nadal będzie trudno o punkty. Realny cel to po prostu zbliżenie się do rywali... - interesująca rozmowa z Robertem Kubicą przeprowadzona w Monaco przez Macieja Barszczaka z TVP Sport. Cały wywiad z naszym kierowcą obejrzycie tutaj: Niki Lauda zawsze mówił prosto z mostu

25.05.2019 godz. 08:20

                ...Robert Kubica w rozmowie z Kate Walker z redakcji elitarnego brytyjskiego dziennika Financial Times - partnera zespołu ROKiT Williams Racing... Całość przeczytacie tutaj: Robert Kubica faces uphill task after return to F1 from injury

GALERIA

motorsport images
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
Red Bull Toro Rosso Honda
ROKiT Williams Racing