'Królowa' motorsportu wraca do Europy. Prowansja i Le Castellet będą gospodarzami 8 już rundy FIA Formula 1 World Championship 2019. Czy na niezwykle przyjaznym kierowcom Circuit Paul Ricard Robert Kubica będzie mógł zbliżyć się do limitów swojego FW42? Czy pozostający w wyśmienitej formie Brytyjczyk Lewis Hamilton powtórzy ubiegłoroczny wynik z wyścigu o Grand Prix Francji?... Co dalej z zespołem Ferrari czy Francja okaże się przełomowa dla tej utytułowanej włoskiej ekipy?...
Pierwsze odpowiedzi poznamy już podczas piątkowych sesji treningowych, w sesji FP1 obok Roberta Kubicy zobaczymy kierowcę testowego zespołu z Grove - Kanadyjczyka Nicholasa Latifiego.
Zapraszamy na relację z jubileuszowego, 60 wyścigu o Grand Prix Francji zachęcając do wspólnego kibicowania i wspierania Roberta Kubicy oraz całego zespołu Sir Franka Williamsa podczas weekendu na tym niezwykle 'malowniczym' torze w Le Castellet...
Zapraszamy na relację z jubileuszowego, 60 wyścigu o Grand Prix Francji zachęcając do wspólnego kibicowania i wspierania Roberta Kubicy oraz całego zespołu Sir Franka Williamsa podczas weekendu na tym niezwykle 'malowniczym' torze w Le Castellet...
Informacja prasowa zespołu ROKiT Williams Racing
Czas na Grand Prix Francji. Paul Ricard wrócił do kalendarza F1 w ubiegłym roku po długiej przerwie i nowoczesne auta F1 wystartują tu po raz drugi. Znam ten tor dość dobrze z poprzednich serii i testów, takich jak Formuła 3 czy World Series by Renault. Nie mogę się już doczekać ponownej jazdy tutaj. Jest to unikalny tor bez pułapek żwirowych więc jest bardzo bezpieczny.
Kombinacja szybkich i długich zakrętów, długich prostych i wolnych zakrętów sprawia, że jest to wymagający obiekt. To powinien być gorący weekend, co będzie trudne dla opon nie tylko w szybkich zakrętach, będą one narażone na duże obciążenie. Będziemy musieli przyjrzeć się tym czynnikom podczas przygotowań do wyścigu.
Robert Kubica przed Formula 1 Pirelli Grand Prix de France 2019, 19.06.2019
Circuit Paul Ricard
Wracamy na tor Paul Ricard na Grand Prix Francji, które jest jednym z najstarszych wyścigów na świecie. Układ toru wybrany na ten wyścig to pętla o długości 5,8 km, zawierająca wiele długich prostych i wymagające zakręty, jak Signes – szybki prawy na końcu prostej Mistral oraz podwójny prawy zakręt 11. Pirelli wybrało tu tę samą kombinację opon jak na Australię, Chiny oraz Azerbejdżan, co może sprawić, że będziemy świadkami strategii na jeden lub dwa pit-stopy.
Po udanym i produktywnym występie w pierwszym treningu w Kanadzie dwa tygodnie temu, nasz kierowca testowy Nicholas Latifi będzie ponownie za kierownicą FW42, tym razem dzieląc obowiązki w pierwszym treningu z Robertem. Mamy program testowy, który będziemy kontynuować aby pomóc sobie zrozumieć długoterminowy potencjał samochodu oraz skoncentrować się na formie opon i ustawieniach definiowanych pod tor Paul Ricard.
Dave Robson Senior Race Engineer przed Formula 1 Pirelli Grand Prix de France 2019,19.06.2019
Pirelli Motorsport Formula 1 Pirelli Grand Prix de France 2019 / Le Castellet - Preview
Nie mogę doczekać się jazdy na Paul Ricard i powrotu do europejskiej części sezonu. Fajnie było ścigać się na innych kontynentach, ale przyjemnie będzie wrócić na tory, które dobrze znamy.
Wrócić na tory, na których możemy zmaksymalizować naszą formę. Ubiegłoroczny wyścig F2 był dla mnie wspaniały, gdyż wygrałem tutaj wyścig otwarcia.
George Russell przed Formula 1 Pirelli Grand Prix de France 2019 19.06.2019
10:30 – 10:55 – studio / na żywo
10:55 – 12:30 – 1 trening / na żywo
12:30 – 13:00 – studio / na żywo
14:30 – 14:55 – studio / na żywo
14:55 – 16:30 – 2 trening / na żywo
16:30 – 17:00 – studio / na żywo
0:00 – 1:30 – 1 trening / powtórka
1:30 – 3:00 – 2 trening / powtórka
Sobota 22.06.2019
8:00 – 9:30 – 1 trening / powtórka
9:30 – 11:00 – 2 trening / powtórka
11:30 – 11:55 – studio / na żywo
11:55 – 13:00 – 3 trening / na żywo
13:00 – 13:30 – studio / na żywo
14:00 – 14:55 – studio / na żywo
14:55 – 16:15 – kwalifikacje / na żywo
16:15 – 17:00 – studio / na żywo
18:00 – 19:15 – kwalifikacje / powtórka
Niedziela 23.06.2019
12:15 – 13:30 – kwalifikacje / powtórka
13:30 – 14:10 – parada kierowców / na żywo
14:10 – 15:05 – studio / na żywo
15:05 – 17:10 – wyścig / na żywo
17:10 – 18:00 – studio / na żywo
20:00 – 22:00 – wyścig / powtórka
Niedziela 23.06.2019
15:00 – 16:55 – studio, wyścig (od 45 min.) / na żywo
15:55 – 17:25 – studio / na żywo
23:40 – 0:50 – wyścig / powtórka
Poniedziałek 24.06.2019
16:40 – 17:50 – podsumowanie wyścigu / premiera
Poniedziałek 24.06.2019
21:00 – 22:10 – skrót wyścigu / premiera
Wyniki sesji FP1 na Circuit Paul Ricard
21.06.2019 godz. 20:43
"It's not been the season we wanted...but the team has certainly been working really hard to make progress."— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 21 czerwca 2019
Hear more from our Deputy Team Principal, Claire Williams as she reflects on the season so far and looks ahead to the rest of the year.#FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/MLNPMf7l6I
21.06.2019 godz. 20:18
Majstry po robocie. 😉 Pogadaliśmy z #Kubica o Paul Ricard, szukaniu motywacji i nowej talii kart. #SportowyWieczor w @sport_tvppl ⏰ 23.15! #F1pl #FrenchGP pic.twitter.com/P8SWPsa9nU— Maciej Barszczak (@MacBarszczak) 21 czerwca 2019
21.06.2019 godz. 19:11
"We must keep improving the car balance to make the most out of the package this weekend."— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 21 czerwca 2019
Check out our report from Friday at the #FrenchGP 👇
21.06.2019 godz. 16:35
...kompletne wyniki drugiego treningu w Le Castellet...
21.06.2019 godz. 16:32🏁 for #FP2 and Friday at @PaulRicardTrack.— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 21 czerwca 2019
Tough day in the French heat but we'll be back pushing as hard as we can tomorrow 👊#FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/vbYVntItpv
21.06.2019 godz. 16:10
Soft 🔄 Medium— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 21 czerwca 2019
Heading into long run territory with a flying pitstop.#FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/W3mrePidau
21.06.2019 godz. 15:51
#RK88 back to the garage. Just over half an hour left in #FP2 #FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/fC4f693EGN— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 21 czerwca 2019
21.06.2019 godz. 15:26
First runs complete ✅#FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/GXVFBscbwZ— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 21 czerwca 2019
21.06.2019 godz. 15:16
...spięcie VET z Robertem...
— Formula 1 (@F1) 21 czerwca 2019
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 21 czerwca 2019
21.06.2019 godz. 15:00
...startujemy z sesja FP2 w Le Castellet... nowy safety car w tle😉...
F1 |
...i warunki pogodowe na sesję FP2...
21.06.2019 godz. 14:33— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 21 czerwca 2019
21.06.2019 godz. 14:19
Dorwaliśmy właśnie Claire Williams. Jest GRUBO.— Filip Kapica (@fkapica) 21 czerwca 2019
„Każdy kierowca przeżywa wzloty i upadki. Mogę tylko wszystkich zapewnić, że George i Robert otrzymują od nas zawsze takie same narzędzia podczas każdego weekendu. Williams nigdy nie dyskryminowałby żadnego kierowcy” #ElevenF1 pic.twitter.com/ulXLRyJsLV
21.06.2019 godz. 14:16
#RK88 już za 2⃣ dni wystartuje w #FranceGP 🏎. "To bardzo nowoczesny tor" - mówi przed zawodami. Co jeszcze powiedział Robert? Sprawdźcie w naszej zapowiedzi 👇⬇— ORLEN Team (@TeamORLEN) 21 czerwca 2019
https://t.co/J4FUBvSKl7
#ORLEN #ORLENTeam #F1 pic.twitter.com/BX8wIfu0p0
21.06.2019 godz. 13:26
...trwa konferencja prasowa z udziałem Claire Williams...
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 21 czerwca 2019
21.06.2019 godz. 13:10
...FP1 impression powered by James Moy...
... & FP1 impression powered by motorsport images...
21.06.2019 godz.12:40
...kompletne wyniki sesji FP1 na Circuit Paul Ricard...
21.06.2019 godz. 12:37🏁 on #FP1— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 21 czerwca 2019
That’s P18 for @NicholasLatifi with #RK88 P19. Debrief, quick turnaround and we’ll be back out for #FP2 this afternoon 👍#FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/7LwCQe2KxZ
21.06.2019 godz. 12:26
Final runs for both drivers as we head into the closing stages of #FP1. #FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/6ZYMh5Rzch— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 21 czerwca 2019
21.06.2019 godz. 12:05
...Robert w akcji...
Glenn Dunbar |
Glenn Dunbar |
Glenn Dunbar |
...czasy na 30 minut przed końcem pierwszego treningu...
21.06.2019 godz. 12:00
...'najszybsi' na torze po upływie 60 min pierwszego treningu...
21.06.2019 godz. 11:42...and #RK88 heads back in. Now back into the garage for a quick chat before his next run. #FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/EDyuWcseFM— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 21 czerwca 2019
21.06.2019 godz. 11:39
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 21 czerwca 2019
21.06.2019 godz. 11:30
...liderzy po 30 minutach pierwszego treningu...
LEADERS: 30 MINS INTO FP1— Formula 1 (@F1) 21 czerwca 2019
1 Norris 1:35.623
2 Verstappen 1:35.642
3 Sainz 1:35.752#F1 #FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/vYaWGrr5Y7
21.06.2019 godz. 11:20
...Robert i Nicholas na torze...
Both cars head out and we get our session underway 👌#FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/aWMOQUgoUt— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 21 czerwca 2019
21.06.2019 godz. 11:00
...zaczynamy... na Circuit Paul Ricard ruszyła sesja FP1...
F1 |
21.06.2019 godz. 10:58
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 21 czerwca 2019
21.06.2019 godz. 10:45
...sytuacja pogodowa w Le Castellet...
21.06.2019 godz. 10:10
...tymczasem 'najlepszy' rosyjski inżynier wyścigowy został kierowcą rezerwowym ekipy Mc Laren F1 Team, to już drugi etat rezerwowego kierowcy dla Sergey'a (obok Renault Sport F1 Team)...
Kierowcy @F1 trenują na symulatorach z zamkniętymi oczami, by jak najlepiej zapamiętać tor. Julka, fanka Roberta #Kubica i podopieczna ośrodka dla niewidomych w Laskach, też udowadnia, że można kierować używając innych zmysłów! A już w niedzielę znów spotka się z #RK88 #JuliaTeam pic.twitter.com/DMBRIx5UW3— ORLEN (@PKN_ORLEN) 21 czerwca 2019
20.06.2019 godz. 22.10
Fakt jest taki, że gokartem jest bardzo ciężko przejechać dwugodzinny wyścig. Zmęczenie fizyczne i mentalne jest inne i tu tkwi różnica. Według mnie nie ma co porównywać wyścigów teraz i dawniej. Myślę, że aktualne tempo jest zbyt wolne. Są kolosalne różnice między wyścigiem, a kwalifikacjami. 100 procent mocy wykorzystuje się przez kółko lub dwa, a resztę czasu jedzie się trochę tak jakby w zwolnionym tempie. Dziesięć lat temu 90 procent czasu to było tempo kwalifikacyjne, a teraz trzeba myśleć nad degradacją opon. Podejście zmieniło się na bardziej długodystansowe.
James Moy |
Nie wiem dlaczego tak jest, ale to prawda, że oba nasze samochody mają różne osiągi. Momentami wynoszą ponad sekundę. Żeby być lepszym musimy się tego dowiedzieć. Różnice między nami a resztą stawki są tak olbrzymie, że nawet, kiedy mamy lepszy dzień to zajmujemy ostatnie miejsca.
Robert Kubica dla Eleven Sports, Le Castellet, 20.06.2019
20.06.2019 godz. 18:56
Robert #Kubica z przymrużeniem oka o Lewisie Hamiltonie... 😉— ELEVEN SPORTS PL (@ELEVENSPORTSPL) 20 czerwca 2019
Więcej w dzisiejszym magazynie #ElevenF1. Oglądajcie Eleven Sports 1 o 21:00! 🔥🔥🔥 pic.twitter.com/XUcGrMOr0t
20.06.2019 godz. 18:37
Want to know when #FP2 is? Need to make sure you're around for #Quali?— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 20 czerwca 2019
Don't worry, we've got your session times for the #FrenchGP right here ⏰ pic.twitter.com/hfwmav7XuE
20.06.2019 godz. 18:18
🥖 or 🥐— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 20 czerwca 2019
Where would he go 🚴♂️ in France?
What does he think of @PaulRicardTrack?
Check out #RK88's preview 👇
#FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/55odNYU57H
20.06.2019 godz. 18:00
...wypowiedzi Roberta podczas Media Day na Circuit Paul Ricard zebrane przez, niezawodnego w tej dziedzinie, Cezarego Gutowskiego dziennikarza Przeglądu Sportowego i portalu onet.pl ...
Kiedy ostatnio tu jeździłeś?
W 2017 roku.
W jakim samochodzie?
Formuły 1. Testowałem tu z Renault.
Przyjrzałeś się już torowi?
Tak. Znam go całkiem nieźle. Oczywiście jest kilka różnych konfiguracja, a tor znałem z przeszłości, ale na tej konfiguracji testowałem w 2017 roku. To wymagający tor z kilku różnych powodów. Jednym z nich jest definitywnie ostatni sektor z długimi i dość szybkimi łukami, które się zaciskają, co dość mocno obciąża opony i w połączeniu z tymi temperaturami jest to dość trudne i wymagające miejsce. Po drugie - wiatr zawsze wpływa na wyważenie samochodu, ale tu może mieć znacznie większy efekt, szczególnie kierunek wiatru odgrywa dość dużą rolę, jeśli chodzi o czas okrążenia. Ale to będzie taka sama sytuacja dla wszystkich. W zależności od kierunku wiatru wyważenie samochodu i jego osiągi mogą się mocno różnić.
Czy ten tor będzie bardziej pasował waszemu samochodowi, czy oczekujesz powtórki z Kanady?
Kanada pod względem osiągów naszego samochodu ostatecznie była podobna do poprzednich wyścigów. Myślę, że możemy oczekiwać tu czegoś podobnego. Nie oczekuję, że nagle konfiguracja toru odmieni nasze życie. Główne ograniczenia pozostaną takie same. Trudno powiedzieć, czy będzie lepiej, a jeśli tak, to o ile będzie lepiej.
Czy macie w samochodzie nowe części?
Nie. Nie mamy tu poprawek. Oczywiście mamy przednie zawieszenie, które wprowadziliśmy w Kanadzie i na tym typie toru zapewne będzie łatwiej oszacować, jaki daje efekt, ale chodzi głównie o optymalizację tego, co mamy, a nie poznawanie nowych podzespołów, których nie mamy.
Czy poczułeś może postęp w Kanadzie?
Za trudno, aby to ocenić. Kanada zupełnie różni się od poprzednich torów, a do tego było dość ślisko. Asfalt jest inny... Ale zawieszenie robiło to, czego oczekiwaliśmy, więc będziemy z nim jechali dalej i je odkrywali.
Dużo mówiło się o przepisach w F1 i jeździe w oparciu o karę dla Vettela w Kanadzie. Czy uważasz, że przepisy są zbyt precyzyjne? Czy nie powinno być więcej szarych stref, aby kierowcy sami rozwiązywali te kwestie między sobą?
Nie wiem i nie chcę się w to za bardzo angażować. Nie znam przepisów bardzo dobrze, więc nie wiem, jak duże są restrykcje. Ostatecznie... Mamy sędziów na każdym wyścigu. Z tego, co wiem, korzystają z doświadczenia wyścigowego byłych kierowców, więc nie chcę się za bardzo w to mieszać. Nie wiem wystarczająco dobrze, jak wygląda cały ten proces i jak to zapisane jest w przepisach. Ja, jako kierowca, polegam na pracy sędziów. Oczywiście oni mogą mieć różne pojęcie, podobnie jak wy, dziennikarze macie różne opinie na temat tego, co wydarzyło się w Kanadzie. Ostatecznie jest trochę swobody, bo przynajmniej ludzie mogą mieć różne opinie. Nie chcę osądzać czegoś, o czym nie mam pojęcia.
Jeśli chodzi o twój dotychczasowy sezon, odkładając na bok osiągi samochodu, jak oceniasz swoje własne występy. To oczywiste, że jesteś za Georgem znacznie częściej, niż byś chciał. Jak wiele z tego jest kwestią twojego wracania do dawnej formy, a ile zależy od problemów z bolidem?
Jak dotąd było to skomplikowane i są rzeczy, które nie pomogły wyciągnąć maksimum, czy nawet nie dały powtarzalności w całym tym procesie. Z jednej strony w niektórych wyścigach poradziłem sobie całkiem dobrze, choć wciąż nie wyciągnąłem maksimum. Nie złożyłem wszystkiego w całość. Czasami z powodu moich błędów, czasami tak naprawdę nie zależało to ode mnie... To bardzo trudne. Oczywiście Kanada była rozczarowująca i bardzo dziwna. W piątek, gdy straciłem pierwszy trening ,w drugim odnalazłem z miejsca całkiem dobry rytm, ale potem zupełnie to uciekło, co było rozczarowujące, bo na przykład w Monako - jak dla mnie była tam dobra powtarzalność i byłem w stanie pracować nad samochodem i szukać pewności. Niestety wiele się tu zmienia, co nie jest pozytywne, gdy są takie różnice w wyczuciu i osiągach bolidu. To nigdy nie jest dobre i prawdopodobnie to jest największy problem.
Czy Monako było najlepszym weekendem, jeśli chodzi o twoje występy?
Myślę, że był to najlepszy weekend, jeśli chodzi o powtarzalność bolidu, a wówczas w parze idzie także moja jazda. Gdybym miał wybrać jeden weekend, gdzie nie było niespodzianek, czy gdzie to wyczucie bolidu się poprawiało w trakcie weekendu, definitywnie było to Monako. Niestety dwa tygodnie później jedziesz do Kanady i wszystko jest kompletnie inne, więc... Z piątku na sobotę feeling kompletnie zniknął i to jest bardzo mylące.
Czy masz pomysł, skąd może pochodzić ten brak powtarzalności? Z samochodu, z toru, ze zmian ustawień...
Z toru nie może być. Oczywiście mogą być różne zmienne, warunki się zmieniają, ale zmieniają się dla wszystkich. Z pewnością, gdy zaczynasz jechać o sekundę, półtorej wolniej niż powinieneś... Barcelona była innym weekendem, gdy moje okrążenie z pierwszego treningu było znacznie lepsze niż okrążenie w kwalifikacjach. Nie lepsze, jeśli chodzi o sam czas okrążenia, tylko po wliczeniu wszystkich zmiennych, jak mody silnika, ilość paliwa, czy opony... Nawet bez oceniania warunków, a potem nagle tracisz sekundę ze swojej prędkości, to dość irytujące i trudno to zrozumieć. Myślę, że w Kanadzie chłopaki znaleźli przyczyny. Pewne rzeczy nie działały właściwie, ale jak wielki miało to wpływ? To nadal duży znak zapytania. Definitywnie mam nadzieję i czekam na tę powtarzalność, jaką miałem do dyspozycji w Monako. Wówczas przynajmniej możesz czerpać frajdę i coś zrozumieć. Wiesz, co się dzieje.
Czy te rzeczy, które nie działały właściwie, to były ustawienia, czy generalnie coś w samochodzie.
Były pewne problemy.
Jak wielkim problemem jest ten brak regularności w twoim procesie powracania do formy? Bo zapewne w mocnym samochodzie środka stawki rzeczy przedstawiałyby się inaczej, nie sądzisz...
W padoku każdy ma swoje trudności i scenariusze. Z pewnością mamy różne problemy. Brakuje nam prędkości i przyczepności, co nie pomaga, ale nie jest tak, że gdy jedziesz samochodem ze środka stawki, jest łatwo. Zapewne są inne trudności, ale przynajmniej sytuacja jest inna. Celem wciąż jest to, żeby niezależnie od osiągów samochodu, wiedzieć, co się dzieje i mieć powtarzalność, na której możesz budować swoją siłę lub eliminować słabości. Gdy rzeczy się różnią, a ty nie wiesz, czemu i tego nie chcesz, dochodzi dodatkowy czynnik, który jeszcze bardziej utrudnia życie. Nam komplikuje już teraz trudne życie.
Za kilka tygodni będziemy na Hungaroringu. Jaka jest magia tego wyścigu?
Jako że jestem Polakiem, a Polska jest blisko Węgier, jest to dla mnie w pewnym sensie domowy wyścig. Z wieloma polskimi fanami, którzy przyjeżdżają na tor. Zawsze miło zobaczyć tę dobrą atmosferę, ale nie tylko dzięki polskim fanom, bo przyjeżdża tam wielu ludzi. Także na Węgry i do Budapesztu, bo podoba im się miasto oraz wyścig. Tor jest bardzo wymagający. Nie ma za dużo odcinków, gdzie możesz odpocząć. Zawsze coś się dzieje. Może wyścigi nie są spektakularne, bo wyprzedzanie jest trudne, ale jest to wymagający tor. Czekam niecierpliwie na ten weekend!
W 2017 roku.
W jakim samochodzie?
Formuły 1. Testowałem tu z Renault.
Przyjrzałeś się już torowi?
Tak. Znam go całkiem nieźle. Oczywiście jest kilka różnych konfiguracja, a tor znałem z przeszłości, ale na tej konfiguracji testowałem w 2017 roku. To wymagający tor z kilku różnych powodów. Jednym z nich jest definitywnie ostatni sektor z długimi i dość szybkimi łukami, które się zaciskają, co dość mocno obciąża opony i w połączeniu z tymi temperaturami jest to dość trudne i wymagające miejsce. Po drugie - wiatr zawsze wpływa na wyważenie samochodu, ale tu może mieć znacznie większy efekt, szczególnie kierunek wiatru odgrywa dość dużą rolę, jeśli chodzi o czas okrążenia. Ale to będzie taka sama sytuacja dla wszystkich. W zależności od kierunku wiatru wyważenie samochodu i jego osiągi mogą się mocno różnić.
Czy ten tor będzie bardziej pasował waszemu samochodowi, czy oczekujesz powtórki z Kanady?
Kanada pod względem osiągów naszego samochodu ostatecznie była podobna do poprzednich wyścigów. Myślę, że możemy oczekiwać tu czegoś podobnego. Nie oczekuję, że nagle konfiguracja toru odmieni nasze życie. Główne ograniczenia pozostaną takie same. Trudno powiedzieć, czy będzie lepiej, a jeśli tak, to o ile będzie lepiej.
Czy macie w samochodzie nowe części?
Nie. Nie mamy tu poprawek. Oczywiście mamy przednie zawieszenie, które wprowadziliśmy w Kanadzie i na tym typie toru zapewne będzie łatwiej oszacować, jaki daje efekt, ale chodzi głównie o optymalizację tego, co mamy, a nie poznawanie nowych podzespołów, których nie mamy.
Czy poczułeś może postęp w Kanadzie?
Za trudno, aby to ocenić. Kanada zupełnie różni się od poprzednich torów, a do tego było dość ślisko. Asfalt jest inny... Ale zawieszenie robiło to, czego oczekiwaliśmy, więc będziemy z nim jechali dalej i je odkrywali.
Dużo mówiło się o przepisach w F1 i jeździe w oparciu o karę dla Vettela w Kanadzie. Czy uważasz, że przepisy są zbyt precyzyjne? Czy nie powinno być więcej szarych stref, aby kierowcy sami rozwiązywali te kwestie między sobą?
Nie wiem i nie chcę się w to za bardzo angażować. Nie znam przepisów bardzo dobrze, więc nie wiem, jak duże są restrykcje. Ostatecznie... Mamy sędziów na każdym wyścigu. Z tego, co wiem, korzystają z doświadczenia wyścigowego byłych kierowców, więc nie chcę się za bardzo w to mieszać. Nie wiem wystarczająco dobrze, jak wygląda cały ten proces i jak to zapisane jest w przepisach. Ja, jako kierowca, polegam na pracy sędziów. Oczywiście oni mogą mieć różne pojęcie, podobnie jak wy, dziennikarze macie różne opinie na temat tego, co wydarzyło się w Kanadzie. Ostatecznie jest trochę swobody, bo przynajmniej ludzie mogą mieć różne opinie. Nie chcę osądzać czegoś, o czym nie mam pojęcia.
Jeśli chodzi o twój dotychczasowy sezon, odkładając na bok osiągi samochodu, jak oceniasz swoje własne występy. To oczywiste, że jesteś za Georgem znacznie częściej, niż byś chciał. Jak wiele z tego jest kwestią twojego wracania do dawnej formy, a ile zależy od problemów z bolidem?
Jak dotąd było to skomplikowane i są rzeczy, które nie pomogły wyciągnąć maksimum, czy nawet nie dały powtarzalności w całym tym procesie. Z jednej strony w niektórych wyścigach poradziłem sobie całkiem dobrze, choć wciąż nie wyciągnąłem maksimum. Nie złożyłem wszystkiego w całość. Czasami z powodu moich błędów, czasami tak naprawdę nie zależało to ode mnie... To bardzo trudne. Oczywiście Kanada była rozczarowująca i bardzo dziwna. W piątek, gdy straciłem pierwszy trening ,w drugim odnalazłem z miejsca całkiem dobry rytm, ale potem zupełnie to uciekło, co było rozczarowujące, bo na przykład w Monako - jak dla mnie była tam dobra powtarzalność i byłem w stanie pracować nad samochodem i szukać pewności. Niestety wiele się tu zmienia, co nie jest pozytywne, gdy są takie różnice w wyczuciu i osiągach bolidu. To nigdy nie jest dobre i prawdopodobnie to jest największy problem.
Czy Monako było najlepszym weekendem, jeśli chodzi o twoje występy?
Myślę, że był to najlepszy weekend, jeśli chodzi o powtarzalność bolidu, a wówczas w parze idzie także moja jazda. Gdybym miał wybrać jeden weekend, gdzie nie było niespodzianek, czy gdzie to wyczucie bolidu się poprawiało w trakcie weekendu, definitywnie było to Monako. Niestety dwa tygodnie później jedziesz do Kanady i wszystko jest kompletnie inne, więc... Z piątku na sobotę feeling kompletnie zniknął i to jest bardzo mylące.
Czy masz pomysł, skąd może pochodzić ten brak powtarzalności? Z samochodu, z toru, ze zmian ustawień...
Z toru nie może być. Oczywiście mogą być różne zmienne, warunki się zmieniają, ale zmieniają się dla wszystkich. Z pewnością, gdy zaczynasz jechać o sekundę, półtorej wolniej niż powinieneś... Barcelona była innym weekendem, gdy moje okrążenie z pierwszego treningu było znacznie lepsze niż okrążenie w kwalifikacjach. Nie lepsze, jeśli chodzi o sam czas okrążenia, tylko po wliczeniu wszystkich zmiennych, jak mody silnika, ilość paliwa, czy opony... Nawet bez oceniania warunków, a potem nagle tracisz sekundę ze swojej prędkości, to dość irytujące i trudno to zrozumieć. Myślę, że w Kanadzie chłopaki znaleźli przyczyny. Pewne rzeczy nie działały właściwie, ale jak wielki miało to wpływ? To nadal duży znak zapytania. Definitywnie mam nadzieję i czekam na tę powtarzalność, jaką miałem do dyspozycji w Monako. Wówczas przynajmniej możesz czerpać frajdę i coś zrozumieć. Wiesz, co się dzieje.
Czy te rzeczy, które nie działały właściwie, to były ustawienia, czy generalnie coś w samochodzie.
Były pewne problemy.
Jak wielkim problemem jest ten brak regularności w twoim procesie powracania do formy? Bo zapewne w mocnym samochodzie środka stawki rzeczy przedstawiałyby się inaczej, nie sądzisz...
W padoku każdy ma swoje trudności i scenariusze. Z pewnością mamy różne problemy. Brakuje nam prędkości i przyczepności, co nie pomaga, ale nie jest tak, że gdy jedziesz samochodem ze środka stawki, jest łatwo. Zapewne są inne trudności, ale przynajmniej sytuacja jest inna. Celem wciąż jest to, żeby niezależnie od osiągów samochodu, wiedzieć, co się dzieje i mieć powtarzalność, na której możesz budować swoją siłę lub eliminować słabości. Gdy rzeczy się różnią, a ty nie wiesz, czemu i tego nie chcesz, dochodzi dodatkowy czynnik, który jeszcze bardziej utrudnia życie. Nam komplikuje już teraz trudne życie.
Za kilka tygodni będziemy na Hungaroringu. Jaka jest magia tego wyścigu?
Jako że jestem Polakiem, a Polska jest blisko Węgier, jest to dla mnie w pewnym sensie domowy wyścig. Z wieloma polskimi fanami, którzy przyjeżdżają na tor. Zawsze miło zobaczyć tę dobrą atmosferę, ale nie tylko dzięki polskim fanom, bo przyjeżdża tam wielu ludzi. Także na Węgry i do Budapesztu, bo podoba im się miasto oraz wyścig. Tor jest bardzo wymagający. Nie ma za dużo odcinków, gdzie możesz odpocząć. Zawsze coś się dzieje. Może wyścigi nie są spektakularne, bo wyprzedzanie jest trudne, ale jest to wymagający tor. Czekam niecierpliwie na ten weekend!
20.06.2019 godz. 17:25
...nie obyło się bez roweru... potrenowane...
20.06.2019 godz. 17:11One final job for Thursday: Autograph session 👍🖊#FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/sfyz2jRhaD— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 20 czerwca 2019
20.06.2019 godz. 14:48
...whilst our pitcrew is busy getting in some practice in the sun ☀️ #FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/yc7EUEhpgK— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 20 czerwca 2019
20.06.2019 godz. 14:47
🎙 Media for our drivers...#FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/3vISPlP6Qh— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 20 czerwca 2019
20.06.2019 godz. 14:18
Czy jesteś pogodzony z tym, że cały sezon będzie wyglądał w ten sposób? Że nigdy nie zniwelujecie tej straty, że wasze problemy będą większe niż innych, że będziesz dojeżdżał na samym końcu stawki?
weszło.com |
Nie, nie jestem pogodzony, ale jestem realistą i znam ten sport. Kiedy przed sezonem dziennikarze pytali mnie o cele, mówiłem, że realistycznym celem, takim, którego naprawdę potrzebujemy, to mieć dobry, bezproblemowy start sezonu...
Cały wywiad Roberta Kubicy dla portalu weszło.com możecie przeczytać tutaj: nie jestem pogodzony z tym, że zawsze będę ostatni. Ale jestem realistą... Polecamy...
20.06.2019 godz. 12:33
All three drivers out and about on their track walk 🚶♂️ #FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/5043JCa74c— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 20 czerwca 2019
20.06.2019 godz. 12:20
...track walk zaliczony...
Zak Mauger |
Zak Mauger |
Zak Mauger |
ROKiT Williams Racing |
James Moy |
James Moy |
20.06.2019 godz. 11:00
motorsport-total.com |
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 20 czerwca 2019
19.06.2019 godz. 17:49
.@F1 wraca do Europy! Najbliższa odsłona odbędzie się we Francji, gdzie już w 1906 odbyły się pierwsze wyścigi Grand Prix. W tę niedzielę trzymamy kciuki za Roberta #Kubica! #RK88 #FrenchGP #WeAreRacing @WilliamsRacing 🇫🇷 pic.twitter.com/4JHpqhiEqi— ORLEN (@PKN_ORLEN) 19 czerwca 2019
19.06.2019 godz. 15:00
...tymczasem w sponsoringu... PKN Orlen, Adidas i Coca-Cola najbardziej rozpoznawalnymi sponsorami sportu i kultury...
Rośnie odsetek Polaków, którzy uważają, że sponsoring pozytywnie wpływa na rozwój polskiego sportu - pokazuje badanie ARC Rynek i Opinia. Najbardziej rozpoznawalni sponsorzy to PKN Orlen, Adidas, Coca-Cola, Nike, Lotos, Orange i PZU.
Cały artykuł portalu Wirtualnemedia.pl dotyczący sponsoringu w sporcie i kulturze przeczytacie tutaj: PKN Orlen, Adidas i Coca-Cola najbardziej rozpoznawalnymi sponsorami sportu i kultury
GALERIA
motorsport images |
motorsport images |
motorsport images |
motorsport images |
James Moy |
James Moy |
James Moy |
James Moy |
James Moy |
James Moy |
James Moy |
James Moy |
James Moy |
James Moy |
James Moy |
James Moy |
James Moy |
James Moy |
ams |
ams |