środa, 22 maja 2019

Formula 1 Grand Prix de Monaco 2019 [aktualizacje, zdjęcia]

          Przed nami jubileuszowa 90 edycja wyścigu o Grand Prix de Monaco. Z oczywistych przyczyn weekend w Monte Carlo przebiegał będzie w klimacie pamięci, zadumy i wspomnień zmarłego w miniony poniedziałek, 3-krotnego mistrza świata F1, Austriaka Niki Laudy...
          Jak na Circuito de Monaco zaprezentuje się zespół ROKiT Williams Racing? Czy Robert Kubica przełamie fatalną dyspozycję FW42 na jednym z najbardziej lubianych przez siebie obiektów? Kto przełamie dotychczasową hegemonię zespołu Mercedesa? Zapraszamy na relację z najdłuższego weekendu sezonu FIA Formula 1 World Championship zachęcając do wspólnego kibicowania i wspierania Roberta Kubicy oraz całego zespołu Sir Franka Williamsa...

Monaco to trudny tor. Pamiętam, że ulice były wąskie, a teraz bolidy są szersze i znacznie większe, będzie ciężko. To specjalny wyścig, bardzo różniący się od wszystkich innych z kalendarza Formuły 1. Już w tym roku mieliśmy w Baku wyścig na torze ulicznym z zamkniętymi ścianami i barierkami. Monaco jednak ma inne cechy i nie mogę się doczekać jazdy tam.
Robert Kubica przed Grand Prix de Monaco, 21.05.2019

Formula 1 Grand Prix de Monaco 2019 - informacja prasowa zespołu ROKiT Williams Racing

Harmonogram Formula 1 Grand Prix de Monaco 2019

Circuit de Monaco

Monaco to wręcz kultowy tor i pozycja obowiązkowa w kalendarzu Formuły 1. To przywilej ponownie ponownie tutaj jeździć po ulicach. W ubiegłym roku w Formule 2 to był jednak mój najgorszy start w roku, więc mam nadzieję, że w tym roku spiszę się lepiej.
George Russell przed Grand Prix de Monaco, 21.05.2019 

Pirelli Motorsport Formula 1 Grand Prix de Monaco 2019 / Monte Carlo - Preview

Pirelli Motorsport Formula 1 Grand Prix de Monaco 2019 / Monte Carlo - selected sets

Harmonogram oficjalnych konferencji prasowych FIA na Circuit de Monaco

Monaco to jedno z najważniejszych punktów kalendarza Formula 1. Mimo że to wymagający weekend dla kierowców i inżynierów, otoczenie i atmosfera sprawiają, że to unikalny i dający satysfakcję wyścig. Po wyścigu i testach w Barcelonie, wierzymy, że poprawiliśmy wydajność FW42 i zwiększyliśmy nasze rozumienie zarówno auta jak i opon. Niezależnie od tego, czy będzie nam dane pokazać to w Monaco ze względu na niezwykłą naturę tego toru i nieprzewidywalne warunki, to czekamy niecierpliwie na to wydarzenie. Wiemy, że będziemy musieli wykonać pewne zmiany w samochodzie, by pasował on lepiej do tego obiektu i mając mając na względzie wzrost pewności siebie kierowców w aucie podczas całego weekendu. Zdajemy sobie sprawę, iż Monaco może przynieść mnóstwo niespodzianek i będziemy gotowi na to by wykorzystać naszą niezawodność i postawę podczas pit-stopów by wycisnąć z tego wyścigu jak najwięcej.
Dave Robson przed Grand Prix de Monaco, 21.05.2019

Harmonogram spotkań z mediami zespołu ROKiT Williams Racing

Plan transmisji telewizyjnych stacji Eleven Sports

...Obaj kierowcy zrobili więcej niż od nich oczekiwaliśmy. Wiedzieli, podobnie jak my, rozpoczynając ten sezon, że będzie bardzo trudno, ale obaj byli wyjątkowo pomocni i podnosili morale zespołu, będąc graczami zespołowymi i trzymając odpowiedni poziom. To musi być niesamowicie trudny rok dla nich. Nawet jeżeli nie jest to jego debiutancki sezon, to był z dala od sportu przez bardzo długi czas i na pewno trudno im przystępować do weekendu wiedząc, że prawdopodobnie zakwalifikują się ostatni i będą finiszować na końcu, ale wykonali znakomitą pracę i mam nadzieję, że to będzie kontynuowane...
Claire Williams przed Grand Prix de Monaco, 20.05.2019

90th Anniversary Monaco Grand Prix - Mika Hakkinen interview

Wyniki sesji FP1 na Circuit de Monaco


Wyniki sesji FP2 na Circuit de Monaco
AKTUALIZACJE

24.05.2019 godz. 18:35

               ...tradycyjny pokaz mody podczas weekendu F1 w Monaco - The Amber Lounge Fashion Show (od lewej): Natalie Pinkham (GBR) prezenterka Sky Sports, Charles Leclerc (MON) Scuderia Ferrari, George Russell (GBR) ROKiT Williams Racing, Esteban Gutierrez (MEX) Mercedes AMG F1; Jack Aitken (GBR/KOR) Renault F1 Team kierowca testowy, Tatiana Calderon (COL) Alfa Romeo Racing kierowca rozwojowy, Guanyu Zhou (CHN) Renault F1 Team kierowca rozwojowy i testowy, Nicholas Latifi (CDN) ROKiT Williams Racing kierowca testowy i rozwojowy, Sergey Sirotkin (RUS) Renault F1 Team kierowca rozwojowy, Antonio Giovinazzi (ITA) Alfa Romeo Racing; Lee McKenzie (GBR)
James Moy

                  ...Jackie Stewart (GBR), Prince Albert II of Monaco (MON), and Eddie Irvine (GBR)...
James Moy

24.05.2019 godz. 16:15

                  ...Robert Kubica w towarzystwie Mario Achi-ego Mexican GP Promotor..
motorsport images
24.05.2019 godz. 16:13

24.05.2019 godz. 14:34

24.05.2019 godz. 14:26

24.05.2019 godz. 14:15

24.05.2019 godz. 13:47

24.05.2019 godz. 11:29

24.05.2019 godz. 08:57

                ...Robson przy piwku... no, no, no😉... spokojnie browar ABK to marka należąca do sponsora zespołu firmy ROKiT / ROK Drinks...
ROKdrinks.co.uk
ROKdrinks.co.uk
ROKdrinks.co.uk

23.05.2019 godz. 18:30

                ...krótka rozmowa Patryka Mirosławskiego (Eleven Sports) z Robertem Kubicą po I dniu zmagań na Circuit de Monaco...

Patryk Mirosławski: Jak oceniasz dzisiejsze treningi?
Robert Kubica: Trening był taki jakiego można było się spodziewać. Nie jest to łatwe auto do prowadzenia na tym torze. Po prostu było, tak jak się tego spodziewałem.

Jak zachowywał się bolid? Były różnice między jednym, a drugim treningiem?
Nie, nie było różnicy. Na torach ulicznych ciężko jest porównywać trening do innego treningu, ponieważ warunki się zmieniają. Wszystko sprowadza się do tego, ile trzeba ryzyka podjąć, żeby tym autem pojechać. A nie jest to łatwa sprawa...
Eleven Sports
Chciałem zapytać o incydent z pierwszego treningu. Co tam dokładnie się wydarzyło?
Zgubiłem tylną przyczepność wychodząc z zakrętu. Było to spowodowane autem, które jechało przede mną. Zgubiłem "docisk" już na wcześniejszym wyjeździe i postawiło mnie bokiem. Tym razem pojechałem na zakręcie bardzo łagodnie, ale pod koniec zakrętu znowu uciekł mi tył.

Jakie widoki na sobotę?
Zobaczymy jakie będzie niebo, wtedy takie będą widoki.

23.05.2019 godz. 17:15

Czekałem niecierpliwie, aż będę mógł wrócić do samochodu. Oczywiście po tak trudnym dniu, braku przyczepności, który nam dokucza, oraz generalnego docisku aerodynamicznego, Monako nie jest miejscem, w którym jeździ się najłatwiej. Wyczucie samochodu nie jest rewelacyjne, ale tego się spodziewałem. Oczywiście zawsze masz nadzieję na miłą niespodziankę, ale nie ma cudów. Gdy brakuje generalnej przyczepności w Monako, na tak wąskim torze, widać to jeszcze lepiej i jeszcze bardziej utrudnia to naciskanie do limitów. Brakuje pewności, abyś był w stanie wycisnąć coś więcej. Pozytywne jest to, że choć nie jeździłem tu od dziewięciu lat, po wskoczeniu do samochodu już pierwsze okrążenia były niezłe. Jednak oprócz tego, gdy zaczynasz potrzebować narzędzia, aby naciskać i starać się jechać coraz szybciej, brakuje ci przyczepności, a to naprawdę bardzo trudne. Im bardziej poprawia się tempo tym trudniej jest nam. Nie mamy pewności w samochodzie. Ciężko utrzymać go na torze. Musisz balansować pomiędzy ryzykiem, a precyzyjną, spokojną jazdą. Wszystko sprowadza się do tego, na ile tego ryzyka możesz sobie pozwolić. 
Cezary Gutowski
W pierwszym treningu straciłem przyczepność na tylnej osi. Stało się to bardzo późno, praktycznie na wyjściu z zakrętu. Prawdopodobnie spowodował to chyba jadący przede mną jeden z Red Bulli, który wyjechał z boksu. Wyjeżdżając z czwartego zakrętu się przesunął, zrobił to bardzo późno i przez to straciłem tylny docisk i praktycznie na prostej mnie obróciło. Już na poprzednim przejeździe postawiło mnie bokiem, gdy wyprzedzałem innego kierowcę, więc tym razem pojechałem ten zakręt łagodniej, bo wiedziałem, czego się spodziewać. Na końcu jednak znów uciekł mi tył. Monako to specyficzny tor. Zawsze dobrze tu sobie radziłem, ale w tym roku niestety nie będzie tak dobrze. To trzeba jasno postawić. Nie będzie łatwo.
Robert Kubica po zakończeniu sesji FP1 i FP2, Monaco, 23.05.2019
23.05.2019 godz. 16:41

23.05.2019 godz. 16:35

                  ...kompletne wyniki sesji FP2 na Circuit de Monaco...
23.05.2019 godz. 16:32

23.05.2019 godz. 16:27

23.05.2019 godz. 15:45

23.05.2019 godz. 15:32

23.05.2019 godz. 15:20 

23.05.2019 godz. 15:12

23.05.2019 godz. 15:10

23.05.2019 godz. 15:04

23.05.2019 godz. 14:53

23.05.2019 godz. 14:46

23.05.2019 godz. 13:05

23.05.2019 godz. 12:36

                  ...kompletne wyniki sesji FP1w Monaco...
23.05.2019 godz. 12:35

23.05.2019 godz. 12:32

                  ...oba SF90 mocno 'rozkalibrowane' w Monaco...
23.05.2019 godz. 11:55

                  ...in memory...
James Moy
23.05.2019 godz. 11:53

                  ...Robert już pod garażem po przygodzie w zakręcie niedaleko kasyna...

23.05.2019 godz. 11:51

                  ...Robert z lekkim obrotem w zakręcie za kasynem... wszystko OK...


23.11.2019 godz. 11:44

23.05.2019 godz. 11: 41
 
                  ...sytuacja w Monaco po 40 minutach sesji FP1...
23.11.2019 godz. 11:27

23.05.2019 godz. 11:15

23.05.2019 godz. 11:04

                 ...kierowcy Williamsa rozpoczynają sesję FP1 w Monaco...

23.05.2019 godz. 11:00

                  ...green light... rusza pierwsza sesja treningowa na Circuit de Monaco...
23.05.2019 godz. 10:43

23.05.2019 godz. 10:40

23.05.2019 godz. 10:10

23.05.2019 godz. 08:00

                  ... bonjour Monaco, bonjour Monte Carlo...
Automobil Club MC

22.05.2019 godz. 20:27

                  ...ekipa Eleven Sports zaprasza na rozmowę z Robertem...

22.05.2019 godz. 18:57

22.05.2019 godz. 18:34

22.05.2019 godz. 18:00

                ...zapis dzisiejszej konferencji prasowej FIA w Monte Carlo z udziałem Roberta Kubicy...
22.05.2019 godz. 16:27

22.05.2019 godz. 16:05

                 ...wypowiedzi niezwykle poważnego i smutnego Roberta z dzisiejszej konferencji prasowej zebrane przez Cezarego Gutowskiego z Przeglądu Sportowego...

O odejściu Nikiego Laudy
To szokująca wiadomość. Napisał wielki rozdział historii tego sportu, nie tylko jako kierowca, ale i jako człowiek. Nigdy nie miałem okazji z nim pracować, ale był człowiekiem wyścigów. Wszystkim nam będzie go brakować. Miałem taką osobistą nadzieję, że spotkam go z powrotem w padoku, ale niestety to się nie wydarzy. To jest niestety część życia.

Williams jak dotąd ma trudny samochód, ale czy jako kierowca wciąż czekasz niecierpliwie na ten wyścig?
Tak. Monako zawsze było wyjątkowym wyścigiem. Powrót tu po długiej przerwie... Już w przeszłości było to odczucie, że tor jest dość wąski, a przy obecnych samochodach F1 będzie jeszcze węższy, niż w przeszłości, bo bolidy są znaczni większe i szersze. Czekam na to. To zawsze wyjątkowe uczucie, jazda po tych ulicach bolidem F1. Definitywnie jednak nasz samochód ma problemy, a gdy one się pojawiają, to w tym miejscu zazwyczaj cierpisz na tym jeszcze bardziej. Zawsze jest jednak ten czynnik, że jest to tor wyjątkowy, unikalny, więc miejmy nadzieję, że będzie lepiej pasował naszemu bolidowi. 

Ten weekend, to trzeci weekend ku czci ochotników FIA, którzy poświęcają swój czas, aby wspomagać eventy motorsportowe. Kilka słów na ten temat...
Sądzą że większość z nas nie zdaje sobie spawy, jak wielu ludzi jest zaangażowanych w organizację tego spektaklu - w każdym jego aspekcie. Nie tylko na torze, ale też z dala od niego, aby pomagać. Definitywnie potrzebujemy tych ludzi i chciałbym im podziękować. Zazwyczaj to wielcy pasjonaci, a my potrzebujemy ich bardziej, niż ktokolwiek inny. 

Przyjeżdżasz tu w trudnej sytuacji, ale byłeś tu już wiele razy. Dwa podium w Formule 1, dwa zwycięstwa w Monak Kart Cup. Wygrywałeś tu odcinki specjalne WRC i prowadziłeś nawet w Rajdzie Monte Carlo. Jakie są twoje najlepsze wspomnienia z Monte Carlo?
Jak powiedziałeś, Monako zawsze było dla mnie całkiem dobre, od bardzo młodego wieku, więc... Zapewne mój pierwszy wyścig tu, w kartingu, w 1998 roku był jednym ze wspaniałych dni. Definitywnie dojechanie na podium w samochodzie F1, po wyścigu F1, też się wyróżnia, więc wybrałbym te dwa wspomnienia, ale były też rajdy... To coś wyjątkowego, ale tu nie powinniśmy chyba rozmawiać o rajdach, bo jest więcej fanów i dziennikarzy od F1, niż rajdów. 

Czy na tym torze oczekujesz innych wrażeń?
Oczekuję wyjątkowego doświadczenia, ale tu nigdy nie jest łatwo. Niezależnie od tego, jakim samochodem jedziesz na limicie. Jak wspominali inni, im więcej masz przyczepności, tym szybciej jedziesz, bo w pewnym sensie ułatwia to sprawy, ale wciąż... to zawsze bardzo wymagający tor.

22.05.2019 godz. 15:50

                  ...trochę fotek od motorsport images...
22.05.2019 godz. 15:09

22.05.2019 godz. 15:08

                  ...nic dodać, nic ująć...
Cezary Gutowski

...Szokująca wiadomość. On napisał wielki rozdział w historii tego sportu, nie tylko jako kierowca. Będzie nam go brakowało. Miałem nadzieję, że spotkam go jeszcze w padoku...
Robert Kubica wspomina Austriaka Niki Laude
22.05.2019 godz. 15:00

                  ...zaczynamy pierwszą oficjalną konferencję FIA przed Grand Prix de Monaco...
22.05.2019 godz. 13:57

22.05.2019 godz. 12:05

                  ...tymczasem na ulicach Monte Carlo...

22.05.2019 godz. 11:35

                  ...jest i Robert...
James Moy
James Moy
22.05.2019 godz. 11:10


                 ...siedziba ACM Monaco...
WindmollenJonge
22.05.2019 godz. 10:32

22.05.2019 godz. 09:00

               ...rozmowa dziennikarza polskiej edycji portalu motorsport.com Erwina Jaeggi z Claire Williams na temat początków sezonu w wykonaniu obu kierowców zespołu oraz całej ekipy z Grove... 

Czy tegoroczne występy Roberta spełniają wasze oczekiwania, które mieliście w momencie jego zatrudnienia?
Zdecydowanie tak. Prawdę mówiąc jestem zachwycona tym co prezentuje. Myślę, że zrobił do tej pory wszystko to, o co go prosiliśmy. Jednym z powodów, dla którego chciałam go mieć w zespole jest jego niesamowita wiedza techniczna, dotycząca wszystkiego co związane z bolidem. Tego właśnie potrzebujemy od naszych kierowców, by móc lepiej rozwijać samochód. Dlatego też jest [Kubica] nadzwyczaj przydatny od strony inżynieryjnej. Ma umiejętność przekazywania tego co dzieje się z bolidem, zarówno technikom na torze, jak i ludziom pracującym w fabryce. To może mieć zdecydowany wpływ na to, jak bardzo poprawimy nasze osiągi w ciągu tego roku. Na torze również spisuje się znakomicie, biorąc pod uwagę, że ma do dyspozycji samochód zamykający punktację zespołową.To musi być dla niego trudne, ale nie traci pozytywnego nastawienia, stara się być naszym liderem i podtrzymywać wszystkich na duchu.

Widzisz wciąż jakieś obszary, w których Robert musi się poprawić, biorąc pod uwagę jego 8-letnią przerwę w ściganiu się w Formule 1?
Nie. Robert to urodzony kierowca wyścigowy. Podchodzi do swojej pracy bardzo poważnie. Wiele czasu spędza z zespołem. W zeszłym roku jako kierowca rezerwowy był z nami podczas każdego wyścigowego weekendu. Jego poprzednia obecność w F1 pozwoliła mu poznać padok, zaznajomić się z tym jak to wszystko działa i jest to jego wielka przewaga nad „klasycznymi” debiutantami, którzy takiej wiedzy nie mają. Robert od razu zbudował swoje relacje z każdym w zespole, poznał nasz sposób pracy, a także wie kto i czym zajmuje się w fabryce. Myślę więc, że był bardzo dobrze przygotowany do powrotu w tym sezonie.

Robert wniósł trochę ciągłości w pracę zespołu?
Tak. Oczywiście, zmieniliśmy w tym roku obsadę naszych bolidów i mamy dwóch nowych kierowców. Czasem bywa to ryzykowne. Jednak mając Roberta w ubiegłym roku i widząc jak był zaangażowany, sądzę, że to lepsze rozwiązanie niż duet zupełnie nowych dla zespołu zawodników.
Czy w jakimś momencie Robert was zaskoczył?
Sądzę, że jeździ bardzo konsekwentnie i równo, a to jest to czego teraz potrzebujemy. Jego podejście nie jest więc dla mnie zaskoczeniem, bo wiem jakim jest kierowcą. Miejsce w jakim się znajdujemy nie jest dla nikogo łatwe do zaakceptowania. Zwłaszcza dla tak ambitnego kierowcy jakim jest Robert. Jednak jak powiedziałam - nie traci on pozytywnego nastawienia i podtrzymuje morale w zespole, co jest dla nas bardzo ważne.

George jak do tej pory lepiej radzi sobie w kwalifikacjach. Ile z jego przewagi wynika z problemów jakie ma Robert z podwoziem, a ile z aktualnej formy Polaka i Brytyjczyka?
Myślę, że w chwili obecnej obaj są mniej więcej na tym samym poziomie. To dopiero początek sezonu. Robert wierzył, że jego podwozie, jego cały samochód, a także poszczególne komponenty były inne. Wykonaliśmy analizy i nadal pracujemy nad zrozumieniem tego. Normalnie podwozia i części są niemal identyczne. Natomiast jeśli kierowca informuje o jakimś problemie to najważniejsze jest, by go wysłuchać. Generalnie uważam, że ich tempo w kwalifikacjach jest podobne.

Czy są jakieś różnice między tym jak Kubica, czyli starszy i bardziej doświadczony niż George kierowca, radzi sobie z trudnym początkiem sezonu?
Nie dostrzegam ich. Myślę, że George radzi sobie tak samo dobrze jak Robert pomimo, że jest debiutantem i kierowcą 12 lat młodszym. Tutaj rolę gra osobowość. Nie można analizować czyichś reakcji przez pryzmat stereotypów związanych z wiekiem. Wszystko zależy od danej jednostki i od tego jak radzi sobie ona z określonymi sytuacjami.

Jakie nastroje panują między waszymi kierowcami?
Obaj są ze sobą w dobrych relacjach i miło jest to obserwować. Jest to rzecz, której chce każdy szef zespołu. Nasi kierowcy rozumieją, że mają do wykonania pracę i walka na torze, choć twarda to musi być czysta, bo nie potrzebujemy żadnych incydentów. Pracują więc razem i dzielą się wiedzą na taką skalę, jakiej bym od nich oczekiwała. Robert jak i George dostarczają wiele informacji naszym inżynierom. Rozumieją jak ważne mają role i obaj pracują wspólnie.
Obserwujecie pomiędzy nimi relację na zasadzie uczeń/mistrz?
Nie. Sądzę, że są dość wyrównanym duetem. Wątpię by Robert chciałby być teraz czyimś mentorem i wątpię by George sądził, że kogoś takiego teraz potrzebuje.

Może George mógłby skorzystać z bogatego doświadczenia Roberta w Formule 1?
Oczywiście, ale w czasach gdy ścigał się Robert Formuła 1 wyglądała inaczej. Prawdopodobnie nie ma zbyt dużej ilości przydatnych informacji, którymi Robert mógłby się podzielić w tej chwili. George też ma sporo doświadczenia gdyż uczył się od zawodników, którzy aktualnie jeżdżą w Formule 1.

Macie już nieco doświadczenia związanego z ekscytacją, która panuje w Polsce, i która została wywołana powrotem Roberta do Formuły 1. Imponują wam polscy kibice?
Uwielbiam ich. Są nadzwyczajni. Pojawili się na testach, gdy było jasne, że mamy poważne problemy. Ich widok wraz z wielką flagą wspierającą Roberta był wzruszający. To samo działo się w Australii. Wokół naszego zaplecza było mnóstwo zagorzałych polskich fanów dopingujących Roberta i cały zespół. Myślę, że to nieocenione wsparcie, zwłaszcza gdy nie idzie zbyt dobrze. Jesteśmy bardzo wdzięczni polskim fanom w tej chwili i mamy nadzieję, że zdołamy nieco odwrócić sytuację, by Robert mógł pokazać trochę swojego talentu, który bez wątpienia ma. To dla nas główny cel - wynagrodzić wsparcie i wiarę polskich kibiców nie tylko w Roberta, ale i cały zespół.

Robert wygrywał już Grand Prix w przeszłości. Czy zobaczymy go jeszcze na najwyższym stopniu podium?
Myślę, że tak, o ile będzie miał odpowiedni samochód.

źródło: motorsport.com/pl


GALERIA

motorsport images
motorsport images
motorsport images
motorsport images
motorsport images
motorsport images
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
motorsport images
motorsport images
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
James Moy
Aldona Marciniak
Graining.es
ams
ams
ACM Monaco
ams
ams