środa, 4 września 2019

Formula 1 Gran Premio Heineken D'Italia 2019 [aktualizacje, zdjęcia]

           Buongiorno Italia, buongiorno Monza... Formula 1 nabiera rozpędu... Przed nami drugi już wyścig po wakacyjnej przerwie. Kierowcy podczas nadchodzącego weekendu rywalizować będą na jednym z najszybszych torów całego cyklu... Czy Ferrari okaże się gościnne na swoim terenie? Jak na słynnej Monza wypadnie borykający się cały czas z wielkimi problemami zespół ROKiT Williams Racing.
             Zapraszamy na relację z weekendu F1 w 'świątyni szybkości'. Zachęcamy do mocnego wsparcia Roberta Kubicy w jego 'domowy wyścigu' oraz kibicowania całemu zespołowi ROKiT Williams Racing podczas 14 rundy sezonu 2019...

Informacja prasowa zespołu ROKiT Williams Racing przed Formula 1 Gran Premio Heineken D'Italia 2019

Monza jest jednym z moich ulubionych torów. To wyjątkowe miejsce, ponieważ osiągamy tutaj duże prędkości, z kilkoma mocnymi dohamowaniami w szykanach, szczególnie dotyczy to pierwszego sektora. To dla mnie szczególne miejsce. Zadebiutowałem tu w single-seaterach i sięgnąłem po pierwsze podium w F1. Na Monzie panuje świetna atmosfera - to wspaniały tor do ścigania. Spodziewam się wielu włoskich kibiców, którzy będą mnie dopingować
Robert Kubica przed Formula 1 Gran Premio Heineken D'Italia 2019, 03.09.2019

Harmonogram Formula 1 Gran Premio Heineken D'Italia 2019

Autodromo Nazionale Monza

Pirelli Motorsport Formula 1 Gran Premio Heineken D'Italia 2019 / Autodromo Nazionale Monza - Preview

Pirelli Motorsport Formula 1 Gran Premio Heineken D'Italia 2019 / Autodromo Nazionale Monza - Selected sets

Ostatni europejski wyścig sezonu 2019 odbędzie się na słynnym włoskim torze Monza.  Układ toru wymusza ustawienia z niskim dociskiem aerodynamicznym i oznacza, że kierowcy będą potrzebowali czasu na przystosowanie się do dłuższych dystansów hamowania i mniejszej przyczepności. Wyprzedzanie jest relatywnie proste na Monzy i redukuje znaczenie kwalifikacji, zwiększając przy tym znaczenie zarządzania oponami podczas wyścigu. To wraz z unikalną naturą toru determinuje nasz piątkowy program, gdy będziemy przyglądać się naszemu balansowi oraz zużyciu opon pośrednich oraz wstępnemu ustawieniu auta na Monzę. Pirelli przywiozło na Monzę pośredni zestaw swoich mieszanek, a zatem o jeden stopień bardziej miękkie niż na Spa i taki sam jak na Hungaroring'u. Interesującym będzie zobaczyć, jak zachowują się nasi kierowcy i auta na tym wymagającym torze.
Dave Robson przed Formula 1 Gran Premio Heineken D'Italia 2019, 03.09.2019

Harmonogram oficjalnych konferencji prasowych FIA na Autodromo Nazionale Monza

Harmonogram spotkań z mediami zespołu ROKiT Williams Racing

Plan transmisji telewizyjnych Formula 1 Gran Premio Heineken D'Italia 2019

Piątek 06.09.2019
10:30 – 10:55 – studio / na żywo
10:55 – 12:30 – 1 trening / na żywo
12:35 – 13:00 – studio / na żywo
14:30 – 14:55 – studio / na żywo
14:55 – 16:30 – 2 trening / na żywo
16:30 – 17:00 – studio / na żywo
18:00 – 19:30 – 1 trening / powtórka
19:30 – 21:00 – 2 trening / powtórka

Sobota 07.09.2019
  8:00 –   9:30 – 1 trening / powtórka
  9:30 – 11:00 – 2 trening / powtórka
11:30 – 11:55 – studio / na żywo
11:55 – 13:00 – 3 trening / na żywo
13:00 – 13:30 – studio / na żywo
14:00 – 14:55 – studio / na żywo
14:55 – 16:15 – kwalifikacje / na żywo
16:15 – 17:00 – studio / na żywo
18:00 – 19:15 – kwalifikacje / powtórka

Niedziela 08.09.2019
12:15 – 13:30 – kwalifikacje / powtórka
13:30 – 14:10 – parada kierowców / na żywo
14:10 – 15:05 – studio / na żywo
15:05 – 17:10 – wyścig / na żywo
17:10 – 18:00 – studio / na żywo
20:00 – 22:00 – wyścig / powtórka

Poniedziałek 09.09.2019
  9:00 – 10:00 – studio / powtórka
10:00 – 12:15 – wyścig / powtórka
12:15 – 13:00 – studio / powtórka
14:00 – 16:00 – wyścig / powtórka (Eleven Sports 2)


Niedziela 08.09.2019
15:00 – 16:55 – studio oraz wyścig (od 45 minuty) / na żywo
23:50 –   1:00 – wyścig / powtórka

Wtorek 10.09. 2019 roku
16:35 – 17:50 – podsumowanie wyścigu / premiera


Poniedziałek 09.09.2019
21:00 – 22:00 – Skrót wyścigu / premiera

AKTUALIZACJE

06.09.2019 godz. 21:18

06.09.2019 godz. 19:08

06.09.2019 godz. 17:20

             ...i tradycyjnie już, wypowiedzi Roberta po piątku na Monza zebrane przez Cezarego Gutowskiego z redakcji Przegląd Sportowy...

Jak przebiegały przygotowania przy zmiennej pogodzie?
Piątek był zdominowany przez warunki na torze, choć i tak trochę dopisało nam szczęście, bo w drugiej sesji trochę pojeździliśmy po suchym torze. Kilka okrążeń, bo później już do końca kropiło, ale wystarczyło to, aby zobaczyć, jak się jeździ na gładkich oponach. Jak na pogodę w kratkę nie było jednak źle. Udało się przejechać trochę kółek.

Jak sprawowały się opony na mokry tor, bo niektórzy kierowcy narzekali, że nie były powtarzalne i ciężko było je doprowadzić do właściwej temperatury...
Tak. głównym problemem było to, że na okrążeniu mamy różne rodzaje asfaltu, więc i przyczepność się dość mocno zmienia. Szczególnie, gdy wjeżdżasz na bardziej nagumowane partie, może być zdradliwie. Dziś było widać w 1. treningu, że nie jeździło się łatwo, za to łatwo było popełniać błędy. Jeśli będzie padało dalej, czeka nas wielkie wyzwanie.

Czy patrząc na dzisiejsze treningi wolałbyś, żeby reszta weekendu była sucha, czy mokra?
Jest mi to obojętne. Jeździliśmy dziś we wszystkich warunkach, więc przynajmniej poczuliśmy, jak samochód może się sprawować na mokrym, jak na suchym torze, a jak w warunkach mieszanych. Ogólnie nie wygląda to źle, choć zgodnie z oczekiwaniami także tu brakuje nam tempa. 
Cezary Gutowski
Na mokrym jednak dość szybko znalazłeś rytm, a warunki były dziś bardzo trudne. Dużo obrotów...
Nie było łatwo. Warunki bardzo się zmieniały. Nawet w drugiej części drugiego treningu też pokropiło w ostatnim sektorze. Jak na Monzę jednak było całkiem OK Feeling w aucie był całkiem niezły, co jest dziwne, bo na tym torze z reguły powinien być gorszy, tymczasem był najlepszy w tym sezonie. Coś jest nie halo jest (śmiech).

Wygląda trochę tak, że im mniej potrzeba docisku aerodynamicznego, tym lepiej dla ciebie, czy może mniej zależy od docisku właśnie...
My akurat mamy taki sam docisk, jak dawniej. Nie jest tak, że jest go mniej.
Czy zmienne warunki mogą wam pomóc?
Czy ja wiem. Proste są wciąż długie i także w deszczu prędkości maksymalne są ważne. Mając bolid szybki w zakrętach, na mokrym torze możesz trochę zyskać, ale my nie jesteśmy także królami zakrętów. Było tak, jak się spodziewałem zarówno na suchym, jak i mokrym torze.

Na Monzie dostałeś w końcu nową kierownicę. Jak się sprawuje?
Gdyby była taka, jak miała być, to pewnie by mi pomagała, ale niestety nie jest.

06.09.2019 godz. 16:34

                  ...kompletne wyniki sesji FP2 na Monza...
06.09.2019 godz. 16:31

06.09.2019 godz. 16:05

06.09.2019 godz. 15:26
06.09.2019 godz. 15:19

06.09.2019 godz. 15:01

06.09.2019 godz. 13:03

06.09.2019 godz. 12:35

                   ...kompletne wyniki sesji FP1 we Włoszech...
06.09.2019 godz. 12:32

06.09.2019 godz. 12:30

06.09.2019 godz. 12:26

06.09.2019 godz. 11:53

06.09.2019 godz. 11:44

06.09.2019 godz. 11:38

06.09.2019 godz. 11:02

06.09.2019 godz. 10:51

06.09.2019 godz. 09:24

05.09.2019 godz. 21:40

05.09.2019 godz. 21:25

05.09.2019 godz. 19:27

05.09.2019 godz. 18:48

05.09.2019 godz. 16:53

05.09.2019 godz. 16:10

                ...czwartkowe wypowiedzi Roberta z Monzazebrane przez Cezarego Gutowskiego z redakcji Przeglądu Sportowego...

Robert, wracamy do miejsca, które dla Ciebie zawsze było bardzo szczęśliwe...
Tak. To naprawdę fajne miejsce i spektakularny tor do jazdy. Dużo szybkich sekcji i ostrego hamowania. Zawsze było to dla mnie przychylne miejsce, z którego wywiozłem fajne wspomnienia. Naprawdę cieszę się, że tu jestem.

Nie tylko sama Monza, ale też Włochy to dla Ciebie szczególne miejsce. Tu startowałeś już w kartingu i często stu bywasz.
Z pewnością Włochy były dużą częścią mojej kariery nie tylko w kartingu. Tu dorastałem. Potem ścigałem się z włoskimi ekipami w Formule Renault i Formule 3, więc w moim sportowym życiu jest wiele włoskich epizodów, co jest naprawdę fajne. Miałem wielkie szczęście, że zawsze znajdowałem dobrych ludzi, którzy mi wiele pomagali, szczególnie tu. Po raz pierwszy byłem tu w latach dziewięćdziesiątych na gokartowym wyścigu długodystansowym. Przejeżdżaliśmy przez pit-lane na główną prostą. Miałem może 14 lat. Mój pierwszy start na Monzie.

Czy nie czujesz się czasami bardziej Włochem, niż Polakiem? Miejscowi fani Cię kochają!
To zapewne dlatego, że bardzo dobrze mówię po włosku i przez wiele lat byłem kojarzony, jako osoba często widywana w padoku - nie tylko w Formule 1, ale też w poprzednich kategoriach. Mam tu więc wielu przyjaciół i wielu fanów. To dla mnie naprawdę miłe miejsce.

Ale to przez nich często nazywają Cię 'Kubika', zamiast 'Kubica'!
Tak. Taki jest powód. Przez wiele lat, gdy się ścigałem, nikt nie mówił na mnie 'Kubica'. Zawsze nazywali mnie 'Kubika'. To brzmi szybciej, więc zostawiłem to tak, jak było.

Kolejny tor, na którym ważne są prędkości maksymalne. Czy czeka cię kolejny ciężki weekend?
Tak sądzę, choć prognozy pogody wskazują, że możemy dostać trochę pomocy. Nie są stabilne. Zobaczymy, ale z pewnością nie będzie to miejsce, w którym nasz samochód będzie mocniejszy, niż na innych torach. Duże opory czołowe to nie jest punkt, w którym jesteśmy szczególnie mocni. Widzieliśmy to już na Spa i w przeszłości. Nie jest to więc jeden z tych wyścigów, których wyczekiwaliśmy. Prawdopodobnie odstępy między samochodami będą mniejsze, bo tak to generalnie działa na torze Monza, ale jeśli chodzi o nasze prędkości maksymalne i opory aerodynamiczne, niewiele to zmieni. Damy z siebie wszystko, ale będzie nam ciężko.

Monza to tor, na którym ogromną rolę odgrywa moc, a ty straciłeś w Belgii nowy silnik. Jak wygląda twoja sytuacja przed tym wyścigiem?
Nie jest idealna. Będę musiał używać mojego drugiego w tym roku silnika, który już ma za sobą sześć wyścigów i nie jest to najnowsza specyfikacja.

Monza to byłby dobry tor, aby zainstalować nowy silnik, ponad limit. Lepszy od Singapuru...
Zapewne, bo to najbardziej wrażliwy na moc tor w kalendarzu. Starasz się mieć tu jak najlepszy silnik. Jeśli chodzi o kary, niewiele to zmieni, ponieważ tak czy inaczej jesteśmy na końcu stawki, ale sytuacja nie jest idealna.

A czemu nie zmienią ci silnika?
Nie wiem. To nie zależy tylko od nas.

Jakie jest twoje najlepsze wspomnienie z Monzy?
Z pewnością pierwsze podium w mojej karierze, w moim trzecim starcie w Formule 1, tu na Monzie, było najlepsze - nie tyle, jeśli chodzi o mój występ, co raczej atmosferę. Kompletnie nieoczekiwane. To był jeden z najwspanialszych momentów nie tylko tu, ale w całej mojej karierze.
Z twoje zwycięstwo na Monzie?
Moje zwycięstwo?
Tak! Wygrałeś tu!
Tak, ale nie w Formule 1, więc to się nie liczy.
Było jednak imponujące. Pokonałeś Rossiego, wyprzedzając go na ostatnim odcinku specjalnym - tak, jak byś czekał z pokazaniem swojego prawdziwego tempa do ostatniej chwili...
Nie taki był powód, ale jesteśmy tu, aby rozmawiać o Formule 1, a nie o rajdach.

Czy to jest dla ciebie takie domowe Grand Prix, skoro spędzasz tak wiele czasu we Włoszech?
Nie czuję się tu, jak w domu, ale czuję się tu bardzo dobrze. Spędzałem tu wiele czasu już w przeszłości. Naprawdę lubię tu przyjeżdżać, ze względu na atmosferę. Unikalne miejsce, jeśli chodzi o jazdę bolidem. Może obecne samochody są tu trochę mniej wyjątkowe, ale w przeszłości, z silnikami V8 było niesamowicie. Bolidy kompletnie zmieniano specjalnie na tej jeden wyścig. Teraz, przy nowych torach w kalendarzu, jak Baku, gdzie też bardzo mocno się rozpędzasz przed pierwszym zakrętem, nie jest to aż tak wyjątkowe miejsce, ale wciąż jazda tu bolidem F1 to miłe uczucie.

Trwa ustalanie składów na przyszły rok. Jak wygląda twoja obecna sytuacja, jeśli chodzi o rozmowy z zespołami?
Mam jasną wizję, co jest możliwe, a co nie i co chciałbym robić. Wcześniej czy później zapadną decyzje i gdy zapadną, pojawią się informacje, co będę robił w przyszłym roku, a czego nie będę. 

Czy uważasz, że zrobiłeś wystarczająco dużo, aby zasłużyć na kolejny sezon w F1?
Nie wiem, ale - jak powiedziałem - najpierw trzeba zaczekać na moją decyzję, co chcę robić w przyszłym roku, dla siebie, a potem sprawdzimy, jakie są możliwości.

Po wydarzeniach na Spa, Formuła 1 przygląda się poszczególnym zakrętom, strefo ucieczki. Czy masz własne przemyślenia w tym temacie?
Po pierwsze chcę powiedzieć, że przez ostatnich 20 lat FIA wykonała naprawdę niesamowitą pracę nad bezpieczeństwem. Miałem naprawdę poważny wypadek w 2007 roku i prawdopodobnie, gdybym mu uległ 5 czy 10 lat wcześnie, to by mnie tu już nie było, ale wciąż motorsport, to niestety sport ryzykowny i często o tym zapominamy. Niestety to, co wydarzyło się na Spa, przypomina nam o tym ryzyku. Można analizować różne scenariusze, ale FIA wykonuje naprawdę fantastyczną robotę, jeśli chodzi o poziom bezpieczeństwa nie tylko w bolidach, ale też na torach wyścigowych. Oczywiście ryzyko to jest niestety element tej gry. Nigdy nie będzie wystarczająco bezpiecznie. Trudno opracować każdy możliwy scenariusz. To, co się zdarzyło, było bardzo niefortunne, ale to część tego sportu.

05.09.2019 godz. 15:03

05.09.2019 godz. 14:54

05.09.2019 godz. 14:25

...Mam wyraźną wizję tego, co jest możliwe i tego, co jest niemożliwe. Wiem, co chciałbym robić. Prędzej czy później zostaną podjęte decyzje, a następnie ogłoszenie tego, co mógłbym robić i czego nie będę robił w przyszłym sezonie... 
Mikołaj Sokół

...Miejsce fajne i miłe wspomnienia, ale weekend będzie dla nas trudny. Może pogoda pomoże, ale nie jest to tor, który odpowiada naszemu samochodowi. Pojadę ze starym silnikiem, który przejechał 6 GP...
Robert Kubica, Autodromo Nazionale Monza, 05.09.2019
05.09.2019 godz. 14:05

...Przyzwyczaiłem się, że nazywali mnie tu 'Kubika', zamiast 'Kubica'. 'Kubika' brzmi szybciej. Na Monza czeka nas kolejny trudny weekend, choć mogą nam sprzyjać prognozy pogody...
 Robert Kubica, Autodromo Nazionale Monza, 05.09.2019
Cezary Gutowski
05.09.2019 godz. 14:00

05.09.2019 godz. 13:48

05.09.2019 godz. 13:43

05.09.2019 godz. 11:34

05.09.2019 godz. 10:00

                  ...przynajmniej w tej klasyfikacji Williams walczy jak za dawnych lat...

04.09.2019 godz. 19:22

                   ...Monza 'jedzie' dalej z cyrkiem F1...
GALERIA

Cezary Gutowski
Automovilismo TE
ams
ams
ams
ams
ams
ams
ams
James Moy
James Moy
Albert Fabrega
Alessandro Sala
mgp
ams