piątek, 15 maja 2020

Złoty jubileusz Sauber Motorsport [aktualizacje, zdjęcia]

              Rok 2020 może nie zaczął się najlepiej dla naszego sportu, ale brak wyścigów dał nam przynajmniej złotą okazję, by spojrzeć wstecz na niektóre z najwspanialszych chwil z przeszłości.
            Spojrzenie wstecz jest rzeczywiście tym, co zamierzamy zrobić, ponieważ w tym roku przypada 50 rocznica Sauber Motorsport, podmiotu założonego 15 maja 1970 r. Pod nazwą PP Sauber AG.

Pierwsza próba założyciela, Petera Saubera, jako konstruktora sięga rzeczywiście tego złotego roku. To wtedy Szwajcar po raz pierwszy wyjechał jako konstruktor, uruchamiając tytułową drużynę i budując swój oryginalny samochód sportowy C1. Wyposażony w 1-litrowy silnik Cosworth i opatrzony inicjałem „C” żony Petera, Christiane, z Peterem za kierownicą, z logo PP Saubera na nosie i tylnym spojlerze. To był zwycięski początek - Peter po raz pierwszy wygrał Mistrzostwa Szwajcarskich Samochodów Sportowych z C1.

Był to początek czegoś wyjątkowego: czegoś, co od tych skromnych początków w Hinwilu przejdzie na arenę międzynarodową, umieszczając Szwajcarię na mapie sportów motorowych i ostatecznie przyciągając miliony fanów do Formuły 1. Gdy rozpoczynamy pięćdziesiąty rok historii Sauber Motorsport, będziemy świętować zespół i jego wzloty i upadki, kultowe samochody, które wyprodukował oraz słynnych kierowców, którzy przeszli przez kwaterę główną zespołu w ostatnim półwieczu.

Po swoich początkach w 1970 r. Sauber nie zaczął długo zdobywać reputacji w Mistrzostwach Szwajcarii i wyścigach górskich za granicą, szukając chętnych klientów dla swoich modeli C2, C3 i C4. Ambicje Saubera nie ograniczały się jednak do granic szwajcarskich, a triumf C5 w europejskich wyścigach Interseries w 1976 r., Gdy Herbert Müller prowadził zespół Francy Racing Team, przyniósł dalsze międzynarodowe uznanie - a wraz z nim odskocznię do większych rzeczy.

Pierwszy udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans odbył się w 1977 roku, F3, wraz z dalszymi wyprawami na arenie światowej, takimi jak wystawianie BMW M1 w serii Procar, która wspierała weekendy Grand Prix. Sauber przygotował także bardziej zaawansowaną wersję M1, która wygrała Nürburgring 1000 km w 1981 roku w rękach Nelsona Piqueta i Hansa Stucka. Prawdziwy przełom nastąpił jednak w 1982 r., Kiedy pod wpływem wprowadzenia nowych zasad grupy C Sauber wszedł do World Endurance Championship. Był to początek okresu wzrostu, o którym opowiadał Le Mans z 1983 r., W którym C7 był jedynym finalistą spoza Porsche w pierwszej dziesiątce. Wypadek próbny uniemożliwił udział nowego C8 w 1985 r., Ale samochód pojechał będzie główną siłą w Mistrzostwach Świata w Prototypie Sportowym w następnym roku. W porównaniu z głównymi producentami samochód odniósł słynne pierwsze zwycięstwo na torze Nürburgring 1000 km, w rękach Mike'a Thackwella i Henri Pescarolo.
Pozytywne wyniki przyniosły inwestycje, a inwestycje przyniosły jeszcze bardziej cenne wyniki, takie jak oficjalne wsparcie Mercedesa w 1988 r. - powrót Stuttgartu do sportów motorowych po 33-letniej nieobecności: wreszcie w 1989 r., Po uruchomieniu samochodów w pełnej kolorystyce Silver Arrows, Sauber zdobył koronę WS-PC, sukces, który Jean-Louis Schlesser zdobył jeszcze tytuł kierowcy. Zespół był w stanie powtórzyć ten podwójny sukces w 1990 roku, a Mauro Baldi podzielił się wyróżnieniami ze Schlesserem i kilkoma młodymi, obiecującymi kierowcami, takimi jak Karl Wendlinger, Heinz-Harald Frentzen i niejaki Michael Schumacher, wszyscy występujący w Junior Team.

Po pozostawieniu niezatartego śladu w wyścigach samochodów sportowych, Sauber skupił się na ostatecznej nagrodzie - Formule 1. Był to ważny krok, który doprowadził zespół do światowej publiczności na największej scenie - i ten, który zespół podjął w 1993 roku, wchodząc.
W rękach JJ Lehto i Karla Wendlingera, C12 zadebiutował w F1 podczas Grand Prix Południowej Afryki, zdobywając punkty w pierwszym wyścigu. Dwa czwarte miejsca i kilka innych punktów zakończyły się na szóstym miejscu w klasyfikacji konstruktorów pod koniec pierwszego roku w sporcie.

Nasiono zostało zasiane na kolejne, a Sauber szybko zyskał reputację dobrze zarządzanego niezależnego zespołu, promującego utalentowanych kierowców i zapewniającego solidne wyniki. Pierwsze podium dla zespołu odbyło się w 1995 r. W Monza, dzięki uprzejmości Frentzena, a wiele znanych nazwisk trafiło do kokpitu samochodów zbudowanych w Hinwil - wśród nich Johnny Herbert, Jean Alesi i Mika Salo. W 2001 r. Przyszła kolej na debiutanta Kimi Räikkönena, który zadebiutował z Sauberem, pomagając drużynie osiągnąć najwyższe wówczas miejsce w mistrzostwach na czwartym miejscu.

Ciężka postawa zespołu była nieustępliwa - nie tylko przytorowa, ale także w fabryce. W 2004 r. Dokonano ogromnego kroku do przodu dzięki otwarciu nowego, najnowocześniejszego tunelu aerodynamicznego w Hinwil. Był to znak nadchodzących wydarzeń, ponieważ w ciągu roku zespół zmienił twarz w dramatyczny sposób. Połączenie z BMW pozwoliło Sauberowi pójść o krok dalej w klasyfikacji generalnej, wprowadzając mistrza świata Jacquesa Villeneuve'a do listy kierowców. W 2007 r. połączenie kierowców Nicka Heidfelda i Roberta Kubicy dało jak dotąd najlepszy wynik zespołu, zajmując drugie miejsce w mistrzostwach; w następnym roku pierwsze pole position należało w Bahrajnie, a ostatecznie w Kanadzie zespół odniósł pierwsze zwycięstwo w 1-2, a Kubica, a następnie Heidfeld w najlepszym dniu Saubera.
2008 był niesamowitym sezonem, w którym zespół zdobył 11 podium. Mimo że perspektywa walki o mistrzostwo pozostanie nieuchwytna do końca roku, pokazała potencjał i klasę drużyny Hinwil.

Pod koniec przygody BMW, w 2010 r. Zespół powrócił do pierwotnej własności, a Peter Sauber powrócił na czele. Ciężka praca i poświęcenie wciąż napędzały zespół, co dawało szanse młodym, obiecującym kierowcom. Meksykański as, Sergio Pérez, zadebiutował w 2011 roku, a w 2012 roku zdobył trzy miejsca na podium, aby dodać się do popularnej pierwszej trójki Kamui Kobayashiego w swoim rodzinnym wyścigu, Grand Prix Japonii.

Nastąpiło kilka chudych lat, ale zespół przetrwał ciężkie czasy dzięki ziarnistości i pasji. W 2016 r. Nowa własność przyniosła stabilność finansową i inwestycję niezbędną, aby dać Sauberowi szansę na odbudowanie zespołu do jego poprzednich mocnych stron. Przywieziono partnerów, zatrudniono nowych pracowników - stary zespół z nową wiosną. Zawodnik z 2018 roku, C37, wrócił do sportu Alfa Romeo, a nowy, ekscytujący talent Charlesa Leclerca zadebiutował w Formule 1, gdy zespół zajął ósme miejsce w klasyfikacji generalnej.

Jakby, aby pokazać wiarę w drużynę, teraz pod kierownictwem dyrektora drużyny, Frederica Vasseura, oraz dzięki mieszance doświadczenia i młodości zapewnionej przez Kimi Räikkönen i Antonio Giovinazzi za kierownicą, zespół wszedł do 2019 jako Alfa Romeo Racing i dodał tytułowa spółka partnerska z polskim gigantem ORLEN na 2020 rok.

Gdy Sauber Motorsport wkracza w 50. rok życia, zespół jest solidny, rozwija się i jest gotowy do działania. Podobało nam się wszystko, co do tej pory się wydarzyło - ale najlepsze z pewnością jeszcze się nie wydarzy…


AKTUALIZACJE

17.05.2020 godz. 11:35

16.05.2020 godz. 18:26

16.05.2020 godz. 14:01

16.05.2020 godz. 12:48

15.05.2020 godz. 21:12

15.05.2020 godz. 20:01

15.05.2020 godz. 19:26
15.05.2020 godz. 18:50

'Dziś mamy szczególny dzień, bo 50 lat to bardzo długa historia – nie tylko w Formula 1, ale też motorsporcie. Ten zespół zawsze był budowany ze świetnych ludzie i jazda dla niego była przyjemnością. To właśnie tutaj zadebiutowałem w F1 w 2006 roku, co było największym wydarzeniem dla mnie i w mojej karierze, które jednocześnie było zdecydowanie jednym z największych osiągnięć w moim wyścigowym życiu. Chcę pogratulować wszystkim ludziom, którzy zapisali się na kartach historii Saubera, ale również życzyć powodzenia wszystkim nowym ludziom, których mam okazję teraz spotykać w Hinwil. Życzę zespołowi kolejnych 50, 100 wspaniałych lat w motorsporcie' - Robert Kubica z okazji 50-lecia Sauber Motorsport

08.05.2020 godz. 11:45

GALERIA