środa, 1 lutego 2017

Nowości, zmiany... sezon WRC 2017 od kuchni...

              Nim się wszyscy zorientowaliśmy tegoroczny sezon Rajdowych Mistrzostw Świata rozpoczął się na dobre. Z wielu względów zapowiada się on bardzo interesująco i już pierwsza impreza 85 Rallye de Monte-Carlo udowodniła, iż z całą pewnością tak się stanie. Obok nowych w stawce zespołów, wycofaniu się VW Motorsport, nowych samochodów, zmian kadrowych w team-ach sporo ciekawych i ważnych zmian nastąpiło w regulaminach technicznych i sportowych cyklu. Skoro u Roberta Kubicy nadal "zasłona informacyjna" porozmawiamy zatem o nowinkach w świecie WRC. Poniżej postaramy się, pokrótce, przybliżyć Wam najistotniejsze, naszym zdaniem, nowinki regulaminowe cyklu World Rally Championship.


                Jedną z najbardziej wyczekiwanych wiadomości przed startem pierwszej rundy FIA World Rally Championship 2017 była informacja o decyzji Francuza Sebastiena Ogiera o przejściu do zespołu M-Sport WRT. Kolejnym ważnym wydarzeniem był powrót do Rajdowych Mistrzostw Świata, po 17 latach nieobecności, zespołu fabrycznego Toyoty (TGR WRT). Do cyklu WRC powrócił również, po rocznym „urlopie”, utytułowany zespół Citroen Racing, a stawkę ekip fabrycznych, podobnie jak w ubiegłym sezonie, uzupełnił zespół Hyundai Motorsport.

              Każda ze zgłoszonych ekip fabrycznych podpisała kontrakty, co też pośrednio wymusiły właśnie nowe regulacje, z trzema kierowcami. Pełna lista zespołów fabrycznych oraz kierowców sezonu WRC 2017 przedstawia się następująco:

M-Sport World Rally Team
Sebastien Ogier (FRA) #1, Ott Tanak (EST) #2, Elfyn Evans (GBR) #3 
Hyundai Motorsport
Hayden Paddon (NZL) #4, Thierry Neuville (BEL) #5, Dani Sordo (ESP) #6
Citroen Total Abu Dhabi WRT
Kris Meeke (GBR) #7, Stephane Lefebvre (FRA) #8, Craig Breen (IRL) #14,
Toyota Gazoo Racing WRC
Jari-Matti Latvala (FIN) #10, Juho Hanninen (FIN) #11, Esapekka Lappi (FIN)


          Pod koniec ubiegłego roku FIA World Motor Sport Council (Światowa Rada Sportów Motorowych) zatwierdziła szereg zmian w regulaminach sportowych dotyczących FIA World Rally Championship 2017. Ich lista jest bardzo obszerna, a najistotniejsze z nich przedstawiają się następująco:

- Tylko kierowcy reprezentujący zgłoszonego producenta, którzy uzyskali akceptację FIA mogą korzystać z samochodów WRC w specyfikacji 2017 (tutaj jak się wydaje FIA pójdzie jednak na pewne odstępstwa np. Adapta Jipocar WRT Ostberg & Prokop);

- Producent może nominować minimum dwa, a maximum trzy samochody do zdobywania punktów w klasyfikacji producenckiej. Punkty zdobyte przez dwa najwyżej sklasyfikowane samochody w klasyfikacji końcowej będą zaliczone do Mistrzostw Producentów. Dodatkowe samochody mogą być wystawione przez producenta, ale nie będą mogły zdobywać punktów w Mistrzostwach Producentów. Nie jest już wymagane nominowanie przez producenta zawodnika o statusie pierwszego kierowcy. Tak jak poprzednio obowiązują natomiast zgłoszenia zawodników do każdego rajdu przed oficjalnym terminem upływu zgłoszeń;

- Budząca jak dotąd wiele kontrowersji kolejność startu kierowców w poszczególnych dniach rajdu została zmieniona w następujący sposób:
dzień 1: wszystkie samochody startują w kolejności zgodnej z aktualną klasyfikacją w Mistrzostwach Świata,
dzień 2: kierowcy z priorytetem P1 startują w odwrotnej kolejności do klasyfikacji po pierwszym dniu. Pozostali zawodnicy startują w kolejności zgodnej z klasyfikacją rajdu,
dzień 3: kierowcy z priorytetem P1 startują w odwrotnej kolejności do klasyfikacji po drugim dniu. Pozostali zawodnicy startują w kolejności zgodnej z klasyfikacja rajdu;

Kierowcy z priorytetem P1 korzystający z Rally 2 startują na końcu grupy zawodników z priorytetem P1:
- Priorytety
Priorytet 1 (P1) jest zastrzeżony dla kierowców aut WRC zgłoszonych przez producenta lub zgłoszonych w FIA WRC Trophy;
Priorytet 2 (P2) obejmuje kierowców uprawnionych do zdobywania punktów w WRC2;
Priorytet 3 (P3) obejmie zawodników WRC3 i JWRC.

- Zmieniony został system punktacji na odcinku Power Stage. Punkty będą przyznawane kierowcom i pilotom za pięć pierwszych miejsc według klucza: 5-4-3-2-1;


- Producenci nie muszą już korzystać tylko z jednego nominowanego przez nich dostawcy opon w sezonie. W związku z tym różne marki opon mogą być wykorzystywane w kolejnych rajdach, a także różnych samochodach tego samego zespołu;

- Powstała nowa klasyfikacja FIA WRC Trophy (Trofeum WRC) dla kierowców i pilotów rywalizujących samochodami WRC w specyfikacji 2016 i starszej. Maksymalna liczba rajdów – rund WRC Trophy wynosi 7. Do końcowej klasyfikacji zaliczane będą najlepsze rezultaty z sześciu z nich. Jeżeli w cyklu zostanie zarejestrowanych mniej niż pięciu zawodników to tytuły nie będą przyznane;

- Zawodnik rywalizujący w WRC2, aby zostać sklasyfikowanym na koniec sezonu musi wystartować w obowiązkowych rundach: Vodafone Rally de Portugal (19-21 maja), ADAC Rallye Deutschland (18-20 sierpnia) oraz Dayinsure Wales Rally GB (27-29 października);


- M-Sport Ltd. został dostawcą samochodów Fiesta R2 dla cyklu FIA JWRC w sezonach 2017 i 2018. Sześć rund tego cyklu w sezonie 2017 to rajdy: Che Guevara Energy Drink Tour de Corse, Rally Italia Sardegna, 74th Orlen Rally Poland, Neste Rally Finland, ADAC Rallye Deutschland oraz RallyRACC Catalunya - Rally de España;

- Nie maja już obowiązku, aby odcinki specjalne stanowiły 25 procent trasy rajdu. Całkowity dystans odcinków specjalnych pozostaje natomiast pomiędzy 300 a 500 kilometrów;

- Rekonesans przed rajdem musi zostać zakończony w środę do godziny 17:00. Czas pomiędzy godzinami 17:00 i 20:00 jest przeznaczony na działania FIA i zespołów związane z mediami;

- Liczba nadwozi, które producent może wykorzystać w trakcie sezonu została zwiększona z sześciu do dziewięciu, a liczba dni testowych z 42 do 55;

- Jeżeli podczas rajdu nie zostanie pokonany planowany dystans odcinków specjalnych to zgodnie z klasyfikacją końcową „pełne” punkty zostaną przyznane w przypadku rozegrania ponad 75% długości odcinków. Połowa punktów będzie przyznana, gdy przejechany dystans oesów będzie się zawierał pomiędzy 50 i 75 % ich długości. Punkty nie będą przyznane jeżeli rywalizacja będzie rozegrana na mniej niż połowie planowanego dystansu odcinków specjalnych. Powyższe reguły nie dotyczą odcinka Power Stage jeżeli zostanie rozegrany.

       
               Sporo nowinek oraz bardzo dużo zmian w świecie WRC. Nowe samochody, nowe zespoły oraz zmiany regulaminowe. Tak jak wspomnieliśmy już na wstępie, już teraz, chwilę po zakończonym w ubiegłą niedzielę 85 Rallye de Monte-Carlo, możemy stwierdzić - zmiany w rajdowym świecie poszły w bardzo dobrą stronę... Będzie bardzo ciekawie...

info: FIA, PZM, Rajd Polski

AKTUALIZACJE

02.02.2017 godz. 12:10

             Robert Kubica znowu zaskakuje...nasz kierowca obecny jest dzisiaj na testach Abartha 124 Rally z ekipą Bernini Rally...

Davide Riccio
Davide Riccio
Bernini Rally
Bernini Rally
Bernini Rally

01.02.2017 godz. 16:00

              Już tylko, nomen omen, 24h dzielą nas od konferencji prasowej FIA WEC 2017, 24 Hours of Le Mans 2017 oraz European Le Mans Series 2017... właśnie jutro poznamy m.in. "full-season entrants", zgłoszone zespoły oraz pierwszych nominowanych kierowców do startu w 24h Le Mans... Czy w świetle ostatnich działań i wypowiedzi Roberta, konferencja ta, okaże się dla nas interesująca ?


            Transmisja wydarzenia rozpocznie się o godz 16:00 (PL), a oglądać ją będzie można za pośrednictwem oficjalnych stron serii: WEC, 24h Le Mans i ELMS oraz przy pomocy live stream na YouTube i Daily Motion. Interesującą propozycją dla Kibiców jest możliwość komentowania oraz zadawania pytań (live) drogą mediów społecznościowych przy pomocy #Endurance2017.

01.02.2017 godz. 8:10 

                Ukazał się kolejny krótki wywiad z naszym kierowcą... o to co Robert Kubica powiedział dla francuskiego AUTOhebdo po zakończonym 85 Rallye de Monte-Carlo...

AUTOhebdo: Masz jakieś plany na ten sezon, jakiś projekt związane z rajdami?
"Na tą chwilę nie. Nie zrobiłem niczego, co mogłoby mi zapewnić program startów w rajdach. Co do toru, to pracuję nad tym tematem, choć nie miałem szczęścia w ostatnich 2-3 miesiącach. Starty w rajdach na wysokim, profesjonalnym poziomie wymagają dużo czasu i dużych inwestycji. Inny poziom mnie nie interesuje - to po prostu nie ma sensu. Nie jest jednak wykluczone, że będę przyjeżdżał jako gość, czy nawet wystartuję w paru rajdach - tylko dla frajdy. W końcu u mnie w garażu stoją Renault Clio S1600 i Ford Fiesta WRC. Jednak żeby wystartować w rajdach, potrzebuję budżetu."

Thierry Tent
AUTOhebdo: Co sądzisz o nowych samochodach WRC?
"Trzeba przyznać, że technicznie robią spore wrażenie. Z zewnątrz wyglądają, jakby wzięto je z jakichś wyścigowych mistrzostw samochodów turystycznych. Z punktu widzenia kierowcy stały się w oczywisty sposób szybsze i bardziej wymagające. Teraz kierowca musi być jeszcze bardziej skoncentrowany podczas jazdy. Z technicznego punktu widzenia, większego znaczenia nabrała aerodynamika. Zobaczymy jej wpływ szczególnie w asfaltowych rajdach. Trudno powiedzieć, co się stanie z takimi samochodami na szutrze. Liczne elementy aerodynamiczne, takie jak spoilery, mogą się po prostu złamać, a to zmieni zbalansowanie samochodu. Kierowcy będą musieli zachować dużą ostrożność, żeby nie uszkodzić sprzętu. Ogólnie będzie ciekawie. Czekam już niecierpliwie na pierwsze szutrowe rundy. Jak wszystko co nowe, samochody WRC 2017 przyciągają duże zainteresowanie." 

Thierry Tent
AUTOhebdo: Czy według Ciebie widać już układ sił w stawce zespołów WRC?
"Jest jeszcze za wcześnie i trudno wyciągnąć jakieś wnioski, robić porównania tego, co widziało się na własne oczy czy też na video z testów. Wygląda na to, że Citroën jest bardzo mocny na suchym asfalcie. Toyota w oczywisty sposób zrobiła duży krok naprzód w ostatnich dwóch miesiącach prac nad samochodem. W tym sezonie w mistrzostwach jest wiele nowości - znacznie więcej niż w poprzednich latach. Zmienił się regulamin techniczny. Byli kierowcy Volkswagena znaleźli nową pracę. Właśnie z powodu tych zmian kibice tak licznie przyjechali na Rajd Monte Carlo, żeby osobiście zobaczyć co się wydarzy. Jako entuzjasta rajdów, również sprawiło mi to frajdę i tam pojechałem. Jednak jako kierowcy, bardzo trudno było mi oglądać, jak inni się walczą na trasie."