poniedziałek, 19 czerwca 2017

Bezpieczeństwo na imprezach WRC - nasza wspólna sprawa... do 74 Rajdu Polski już tylko 10 dni

            Sezon 2017 rajdowych mistrzostw świata w pełni. Milowymi krokami zbliża się również najważniejsza impreza motorsportowa w Polsce - 74 Orlen Rajd Polski. To chyba już najwyższy czas aby ponownie porozmawiać o kwestiach bezpieczeństwa podczas rajdów oraz przypomnieć kilka najważniejszych zasad. Jak wiecie ryzyko od zawsze jest związane ze sportami motorowymi.

          
            Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA), a także organizatorzy rajdów robią wszystko, aby zapobiec wypadkom lub zmniejszać ich ewentualne skutki zarówno wśród zawodników, jak i kibiców. Dla bezpieczeństwa w rajdach nie ma alternatywy. I nie wszystko zależy od organizatora, bardzo dużo także od samych entuzjastów tego sportu.
   
                Już za niespełna  2 tygodnie, na przełomie czerwca i lipca, najlepsi kierowcy świata już po raz czwarty z rzędu będą rywalizować na mazurskich szutrach. Do Mikołajek przyjadą nowe i szybsze samochody. Rozbudowana aerodynamika i silniki o większej mocy sprawiły, że auta będą prezentować się bardziej widowiskowo, a ich przejazdy dostarczą jeszcze większych emocji. Sebastien Ogier, J-M Latvala, czy Thierry Neuville pojadą jeszcze szybciej na prostych i w zakrętach, a ich samochody poszybują dalej na hopach. Nikt nie ma złudzeń, że wymaga to nowych standardów bezpieczeństwa.

      
             Uwagami dot. kwestii bezpieczeństwa  podczas rajdów w tym w szczególności imprez rangi WRC podzieliła się z nami Michèle Mouton President of the FIA Women & Motor Sport Commission and FIA Safety Delegate.

fot. FIA
                Była wicemistrzyni świata podczas każdej rundy WRC sprawdza zabezpieczenie wszystkich odcinków specjalnych i zazwyczaj robi to zasiadając za kierownicą samochodu. Lata spędzone w rajdowych samochodach, w tym także konstrukcjach spod znaku słynnej grupy B, połączone wielkim doświadczeniem oraz pasją do ukochanego sportu pozwalają Michèle Mouton na bardzo aktywne działania na polu bezpieczeństwa. Z jej rad korzystają także organizatorzy wszystkich rund mistrzostw świata, w tym również Rajdu Polski.
"Bezpieczeństwo to najważniejszy wśród priorytetów FIA i wszystkich organizatorów rajdów; od bezpieczeństwa zależy przyszłość naszego sportu. Polscy kibice są wielkimi pasjonatami rajdów, macie wielki wpływ na ich bezpieczne i sprawne przeprowadzenie, proszę pamiętajcie o waszej odpowiedzialności. Jeżeli chcecie, aby runda mistrzostw świata była rozegrana w Polsce w przyszłym roku to proszę, abyście stosowali się do kilku podstawowych reguł: 

fot. Rally Poland

- Przyjeżdżajcie na oes wcześniej, aby znaleźć się w strefie dla kibiców na 30 minut  przed przejazdem pierwszego samochodu. Poruszanie się po drodze lub wchodzenie na oes od jego startu czy mety nie będzie po tym czasie możliwe.
- Podziwiajcie mknące samochody, ale tylko z wydzielonych stref kibica, które zostały przygotowane specjalnie dla was. 
- Sporty motorowe są niebezpieczne. Nigdy nie stójcie blisko trasy oesu lub na zewnętrznej stronie zakrętu.
- Przestrzegajcie poleceń sędziów ds. bezpieczeństwa, którzy pracują właśnie dla was, abyście mogli cieszyć się rajdem w bezpiecznych warunkach.

"Proszę, bądźcie odpowiedzialnymi kibicami rajdów. Stosowne przepisy zostały wprowadzone z myślą o waszym bezpieczeństwie" - powiedziała Michèle Mouton.

            Organizatorzy Orlen Rally Poland dokładają wszelkich starań, aby rajd przebiegał w bezpieczny sposób i bez zakłóceń. Nasz klasyk z roku na rok zyskuje na popularności, a to sprawia, że na odcinkach specjalnych pojawia się coraz więcej kibiców. A wszyscy chcą oglądać rywalizację z jak najlepszej perspektywy. Zawsze musimy jednak pamiętać o podstawowej regule: zobaczyć jak najwięcej, ale w bezpiecznych warunkach. Dlatego w tym roku wokół odcinków Orlen Rajdu Polski powstanie jeszcze więcej stref dla kibiców. Wszystkie aspekty dotyczące bezpieczeństwa były brane pod uwagę już przy opracowywaniu zmienionej trasy rajdu.

fot. FIA
              Problemy z niesfornymi kibicami czy odwołany z tego powodu odcinek specjalny pozbawiają wszystkich możliwości oglądania widowiskowego, rajdowego spektaklu. Konsekwencje mogą być jednak poważniejsze. FIA nie pozostawia złudzeń, że uchybienia na polu bezpieczeństwa mogą zakończyć się przeniesieniem rundy mistrzostw świata do innego kraju. Tego nie chcemy, to najgorsze co może spotkać miłośników rajdów w Polsce.
Kibice rajdów w naszym kraju byli zawsze elitą wśród kibiców. Bez ich odpowiedzialnej postawy i pomocy nie można zorganizować wielkiego widowiska sportowego, które nie odbywa się przecież w hali czy na stadionie.

                 Zróbmy to razem pamiętając, że bezpieczeństwo jest najważniejsze !

Kariera sportowa Michèle Mouton:
Rallying career began in 1973
Between 1974 and 1978 she won a number of French and European Ladies Championship titles and the Rally of Spain in 1977 (European championship)
1978 Fiat France official driver - She won Tour de France Rally & Lyon Charbonnières Rally (French championship)

fot. FIA
1981-1985 Audi official driver
1981 Won Rallye Sanremo and became the first woman to win a round of the FIA World Rally Championship
1982 3 more victories in WRC: Portugal, Greece and Brazil
1982 Vice-champion in the 1982 FIA World Rally Championship

fot.FIA
1985 First overall and record breaker at Pike’s Peak (Hill-Climb in Colorado USA)
1986 Winner of the German Rally Championship (official Peugeot driver)
1988/89 Rally raid events with Peugeot, including Pharaons, Tunisia and the Spanish Baja
Founder and co-organiser of The Race of Champions

źródło: FIA, PZM, Rajd Polski