Sezon 2017 rajdowych mistrzostw świata w pełni. Milowymi krokami zbliża się również najważniejsza impreza motorsportowa w Polsce - 74 Orlen Rajd Polski. To chyba już najwyższy czas aby ponownie porozmawiać o kwestiach bezpieczeństwa podczas rajdów oraz przypomnieć kilka najważniejszych zasad. Jak wiecie ryzyko od zawsze jest związane ze sportami motorowymi.
Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA), a także organizatorzy rajdów robią wszystko, aby zapobiec wypadkom lub zmniejszać ich ewentualne skutki zarówno wśród zawodników, jak i kibiców. Dla bezpieczeństwa w rajdach nie ma alternatywy. I nie wszystko zależy od organizatora, bardzo dużo także od samych entuzjastów tego sportu.
Już za niespełna 2 tygodnie, na przełomie czerwca i lipca, najlepsi kierowcy świata już po raz czwarty z rzędu będą rywalizować na mazurskich szutrach. Do Mikołajek przyjadą nowe i szybsze samochody. Rozbudowana aerodynamika i silniki o większej mocy sprawiły, że auta będą prezentować się bardziej widowiskowo, a ich przejazdy dostarczą jeszcze większych emocji. Sebastien Ogier, J-M Latvala, czy Thierry Neuville pojadą jeszcze szybciej na prostych i w zakrętach, a ich samochody poszybują dalej na hopach. Nikt nie ma złudzeń, że wymaga to nowych standardów bezpieczeństwa.
Uwagami dot. kwestii bezpieczeństwa podczas rajdów w tym w szczególności imprez rangi WRC podzieliła się z nami Michèle Mouton President of the FIA Women & Motor Sport Commission and FIA Safety Delegate.
fot. FIA |
Była wicemistrzyni świata podczas każdej rundy WRC sprawdza
zabezpieczenie wszystkich odcinków specjalnych i zazwyczaj robi to
zasiadając za kierownicą samochodu. Lata spędzone w rajdowych
samochodach, w tym także konstrukcjach spod znaku słynnej grupy B,
połączone wielkim doświadczeniem oraz pasją do ukochanego sportu
pozwalają Michèle Mouton na bardzo aktywne działania na polu
bezpieczeństwa. Z jej rad korzystają także organizatorzy wszystkich rund
mistrzostw świata, w tym również Rajdu Polski.
"Bezpieczeństwo to najważniejszy wśród priorytetów FIA i
wszystkich organizatorów rajdów; od bezpieczeństwa zależy przyszłość
naszego sportu. Polscy kibice są wielkimi pasjonatami rajdów, macie
wielki wpływ na ich bezpieczne i sprawne przeprowadzenie, proszę
pamiętajcie o waszej odpowiedzialności. Jeżeli chcecie, aby runda
mistrzostw świata była rozegrana w Polsce w przyszłym roku to proszę,
abyście stosowali się do kilku podstawowych reguł:
fot. Rally Poland |
- Przyjeżdżajcie na oes wcześniej, aby znaleźć się w strefie
dla kibiców na 30 minut przed przejazdem pierwszego samochodu.
Poruszanie się po drodze lub wchodzenie na oes od jego startu czy mety
nie będzie po tym czasie możliwe.
- Podziwiajcie mknące samochody, ale tylko z wydzielonych stref kibica, które zostały przygotowane specjalnie dla was.
- Sporty motorowe są niebezpieczne. Nigdy nie stójcie blisko trasy oesu lub na zewnętrznej stronie zakrętu.
- Przestrzegajcie poleceń sędziów ds. bezpieczeństwa, którzy pracują właśnie dla was, abyście mogli cieszyć się rajdem w bezpiecznych warunkach.
- Podziwiajcie mknące samochody, ale tylko z wydzielonych stref kibica, które zostały przygotowane specjalnie dla was.
- Sporty motorowe są niebezpieczne. Nigdy nie stójcie blisko trasy oesu lub na zewnętrznej stronie zakrętu.
- Przestrzegajcie poleceń sędziów ds. bezpieczeństwa, którzy pracują właśnie dla was, abyście mogli cieszyć się rajdem w bezpiecznych warunkach.
"Proszę, bądźcie odpowiedzialnymi kibicami rajdów. Stosowne przepisy zostały wprowadzone z myślą o waszym bezpieczeństwie" - powiedziała Michèle Mouton.
Organizatorzy Orlen Rally Poland dokładają wszelkich starań, aby rajd
przebiegał w bezpieczny sposób i bez zakłóceń. Nasz klasyk z roku na rok
zyskuje na popularności, a to sprawia, że na odcinkach specjalnych
pojawia się coraz więcej kibiców. A wszyscy chcą oglądać rywalizację z
jak najlepszej perspektywy. Zawsze musimy jednak pamiętać o podstawowej
regule: zobaczyć jak najwięcej, ale w bezpiecznych warunkach. Dlatego w
tym roku wokół odcinków Orlen Rajdu Polski powstanie jeszcze więcej stref dla
kibiców. Wszystkie aspekty dotyczące bezpieczeństwa były brane pod uwagę
już przy opracowywaniu zmienionej trasy rajdu.
fot. FIA |
Problemy z niesfornymi kibicami czy odwołany z tego powodu odcinek
specjalny pozbawiają wszystkich możliwości oglądania widowiskowego,
rajdowego spektaklu. Konsekwencje mogą być jednak poważniejsze. FIA nie
pozostawia złudzeń, że uchybienia na polu bezpieczeństwa mogą zakończyć
się przeniesieniem rundy mistrzostw świata do innego kraju. Tego nie
chcemy, to najgorsze co może spotkać miłośników rajdów w Polsce.
Kibice rajdów w naszym kraju byli zawsze elitą wśród kibiców. Bez ich
odpowiedzialnej postawy i pomocy nie można zorganizować wielkiego
widowiska sportowego, które nie odbywa się przecież w hali czy na
stadionie.
Zróbmy to razem pamiętając, że bezpieczeństwo jest
najważniejsze !
Kariera sportowa Michèle Mouton:
Rallying career began in 1973
Between 1974 and 1978 she won a number of French and European Ladies
Championship titles and the Rally of Spain in 1977 (European
championship)
1978 Fiat France official driver - She won Tour de France Rally & Lyon Charbonnières Rally (French championship)
1981-1985 Audi official driver
1981 Won Rallye Sanremo and became the first woman to win a round of the FIA World Rally Championship
1982 3 more victories in WRC: Portugal, Greece and Brazil
1982 Vice-champion in the 1982 FIA World Rally Championship
1985 First overall and record breaker at Pike’s Peak (Hill-Climb in Colorado USA)
1986 Winner of the German Rally Championship (official Peugeot driver)
1988/89 Rally raid events with Peugeot, including Pharaons, Tunisia and the Spanish Baja
Founder and co-organiser of The Race of Champions
1978 Fiat France official driver - She won Tour de France Rally & Lyon Charbonnières Rally (French championship)
fot. FIA |
1981 Won Rallye Sanremo and became the first woman to win a round of the FIA World Rally Championship
1982 3 more victories in WRC: Portugal, Greece and Brazil
1982 Vice-champion in the 1982 FIA World Rally Championship
fot.FIA |
1986 Winner of the German Rally Championship (official Peugeot driver)
1988/89 Rally raid events with Peugeot, including Pharaons, Tunisia and the Spanish Baja
Founder and co-organiser of The Race of Champions
źródło: FIA, PZM, Rajd Polski