niedziela, 9 grudnia 2018

To dla mnie pierwszy krok, który zbliżył mnie do zamierzonego celu /aktualizacje, zdjęcia/

           Interesująca rozmowa Roberta Kubicy z niemieckim dziennikarzem Michaelem Schmidtem o zakończonym sezonie Formula 1. Robert w wywiadzie dla niemieckiego portalu auto motor und sport opowiada o swojej roli w zespole, pracy w symulatorze oraz  nieudanych próbach rozwiązania problemów z samochodem...
             Zapraszamy do lektury tej ciekawej rozmowy o prawdziwej kuchni F1...

W Australii 2019 wracasz jako kierowca F1. Jakie są Twoje odczucia?
Dojechałem do końca długiej podróży i ma ona szczęśliwe zakończenie. To, że dotarłem tak daleko, jest moim największym osiągnięciem. Przede mną jednak olbrzymie wyzwanie. Tak naprawdę dopiero teraz rozpoczyna się prawdziwa praca dla mnie.

Przez rok oglądałeś F1 z perspektywy widza. Czy być tam i nie móc jeździć boli?
Dla kierowcy to nie jest łatwe. Ale nie bolało mnie, że nie jadę w wyścigach. Oczywiście były tory, na których zawsze byłem dobry. Wtedy brakowało mi tego, że nie jeżdżę. I kilka nowych, na których chętnie bym pojechał, jak np. Baku. Pomogły mi dwie rzeczy. Po pierwsze byłem przede wszystkim szczęśliwy, móc w padoku być częścią tego interesu. Dużo czasu upłynęło od kiedy ostatni raz byłem w centrum świata F1.  Inna rola,  OK. Jeśli jednak ten sport jest twoją pasją, to mimo wszystko cieszysz się z tego. Poza tym, właściwie nie powinienem tego mówić, bolid nie był najlepszy w stawce. Gdyby Williams był w środku stawki, prawdopodobnie bardziej bym cierpiał. Ale nie chcę narzekać. Ten rok to dla mnie pierwszy krok, który zbliżył mnie do zamierzonego celu. 
xpb
Jak ogląda się trening lub wyścig z garażu?
Nie tak jak na kanapie. Miałem dziwne doświadczenie. Podczas wielu wyścigów nawet nie wiedziałem, co się działo w czołówce. W Australii po 40 okrążeniach przyłapałem się na tym, że nawet nie wiedziałem, kto prowadzi. Obserwowałem głównie nasze bolidy. Ponieważ bardzo rzadko można je było zobaczyć na monitorze, koncentrowałem się na czasach okrążeń, danych i komunikatach radiowych i próbowałem wyobrazić sobie, jak przebiega nasz wyścig. Zupełnie inne spojrzenie.

Jeździłeś już tym autem podczas zimowych testów w Barcelonie. Czy od razu czułeś, że coś jest nie tak?
Rozpoczynaliśmy rok z dużymi nadziejami, ale już po moich próbach podczas testów zimowych poczułem, że możemy mieć problem. Inżynierowie potrzebują czasem więcej czasu, żeby na podstawie danych to rozpoznać i przyznać. To jest normalne, jako kierowca wyczuwasz natychmiast pewne deficyty. Nie znasz oczywiście przyczyn, ale wiesz jak bolid reaguje, a jak powinien reagować. Pomimo, że tak długo byłem nieobecny, ciągle jeszcze wiem, czego muszę wymagać od bolidu, aby nim szybko jechać i jak najwięcej wycisnąć z pakietu.

Jak rozwinął się samochód?
Poprawiliśmy bolid, ale podczas prac rozwojowych odkryliśmy również inne problemy, które nie miały nic wspólnego z czasami okrążeń. Ale z naszej pozycji trudno było zamknąć tę lukę. Inni też dalej rozwijali bolid. Sauber był na początku sezonu za nami, ale mieli tak niesamowite tempo rozwoju, że ostatecznie znaleźli się w środku stawki. Najważniejsze dla nas było, wyciągnąć wnioski z tegorocznych błędów i tak pokierować rozwojem na 2019, aby to się już nie powtórzyło.
Sutton Images
Czy problemy z autem były tak duże, że nie potrafiliście rozwiązać ich w trakcie jednego sezonu?
Mieliśmy jeden duży problem, który prześladował nas cały rok i obniżał czasy okrążeń. Pewne inne rzeczy rozwiązaliśmy. Jeśli jednak kłopoty występują w skomplikowanych obszarach bolidu, koncentrujesz się na nich. Dla Williamsa był to trudny, ale też ważny sezon. Zrozumieliśmy te błędy, musimy teraz wyciągnąć wnioski i ich nie powtarzać. 

Dlaczego nie próbowałeś równolegle do pracy w Williamsie, pojeździć w innych seriach?
Chciałem swoja pracę dla Williamsa wykonać porządnie. To mnie w znacznym stopniu wypełniało. Bywały okresy w tym roku, kiedy byłem tylko jeden dzień w domu. W ten sposób nie da się w międzyczasie pojechać wyścigu. Chciałem w tym roku skoncentrować się tylko na Williamsie. To była dobra okazja, żeby się nauczyć, o co chodzi w nowej F1. Ten sport jest dzisiaj zupełnie inny niż za czasów kiedy jeździłem. Zarządzanie oponami i oszczędzanie paliwa są teraz bardzo ważną częścią wyścigu. Gdybym tego nie robił, nie wiedziałbym dzisiaj tego. To był mój cel: być znowu na bieżąco.

Jaki był Twój wkład w ten proces?
Mogłem zrobić jeszcze więcej. Ale ponieważ byliśmy tak zajęci rozwiązaniem problemu, nie miałem okazji. Może bardziej by wtedy zaufano odczuciom kierowcy i szybciej by zareagowano. Ja nie buduje bolidu, ale czasem kierowca widzi problem wcześniej niż najlepszy inżynier świata. Mimo to zrobiliśmy postępy, przede wszystkim w drugiej połowie sezonu, zwłaszcza w symulatorze. Tu mieliśmy na początku sezonu kłopoty z korelacją. Naprawdę myśleliśmy, że mamy dobry bolid. Symulator zasilany jest danymi, które pochodzą z innych działów. Musiało to potrwać zanim to rozwiązaliśmy. Jeśli Williams nadal będzie rozwijał się w tym kierunku, stanie się to ważnym narzędziem.

AKTUALIZACJE


18.12.2018 godz. 08:00

                   ...liczba dnia...



17.12.2018 godz. 21:45



17.12.2018 godz. 14:15

               ...świat F1 o powrocie Roberta do ścigania na www.Formula1.com... wszystkie opinie i reakcje ludzi motorsportu przeczytacie tutaj: The paddock reacts to the Pole’s sensational F1 return

17.12.2018 godz. 13:30

                  ...tymczasem F1 wspomina...
16.12.2018 godz. 19:05

               ...kolejny projekt przyszłorocznego auta Williamsa... tym razem bardzo ładny projekt od internauty xTiKzF1...
16.12.2018 godz. 15:25

                  ...niedzielny trening kolarski zaliczony...
Daniel Savini
14.12.2018 godz. 12:20

                   ...ostatni dzień w pracy... pożegnanie Roba Smedley'a z zespołem Williams Racing...
Williams Racing
Williams Racing
Williams Racing
Williams Racing
13.12.2018 godz. 16:45


                  ...ostatnia szansa na tegoroczna czapeczkę Williamsa z podpisem Roberta... walczymy... :-)
13.12.2018 godz. 11:00

               ...tymczasem niemiecki Minichamps jak zawsze nie zawodzi... już niebawem w sprzedaży limitowana wersja z Robertem w roli głównej... polecamy...
ck-modelcars
ck-modelcars
ck-modelcars
ck-modelcars
12.12.2018 godz. 17:10

                 ...Sergey zbierał dzisiaj dane na testach DTM w hiszpańskim Jerez... czy to już pora aby zacząć się martwić o przyszłoroczne wyniki zespołu Audi? :-)... p.s. z kombinezonem od Williamsa jakoś nie może się rozstać...
Sergey Sirotkin
12.12.2018 godz. 07:45


...Myślę, że to coś fantastycznego, że Kubica się nie poddał i próbował wrócić do F1. Ostatecznie udało mu się tego dokonać, jest tu znów z nami i to coś niesamowitego. Szczerze? Życzę mu powodzenia, ale nie za wiele, aby nie znalazł się przed nami. Wszyscy doskonale wiemy, jakim talentem dysponuje. Wiemy, co prezentował w F1 zanim doszło do jego wypadku.
...Jeśli przyjdzie mu walczyć z nami, to życzę mu wszystkiego najlepszego. Jestem przekonany, że nadal stać go na wykonanie dobrej roboty w F1. Jeśli wszystko będzie działać tak jak powinno, to Kubica powinien zrobić różnicę w Williamsie.
Guenther Steiner Team Principal of the Haas Formula One Team, RaceFans.net,  11.12.2018
11.12.2018 godz. 21:10


Mam całkiem duże doświadczenie w wyścigach F1, wiedząc czego potrzeba, aby być na czele. Nie mam obaw. Wiem, że potrzeba wiele ciężkiej pracy i poświęcenia, ale jestem gotowy. Z technicznego punktu widzenia, jeśli chodzi o jazdę, mieliśmy testy w Abu Zabi, będziemy mieli testy zimowe, więc zanim przyjedziemy do Australii, to wystarczy, abyśmy byli przygotowani. To jest inna historia, kiedy testuje się pod koniec roku, porównując się do kierowców, którzy już znają samochód i opony. W 2019 roku wszyscy zaczynamy od zera, więc nie obawiam się, że nie było mnie przez osiem lat. Nie mogę się doczekać i wiem co trzeba i co muszę zrobić. Jeśli dobrze wykonam swoją pracę, jestem pewien, że wszyscy będą szczęśliwi...
...Oczywiście czym posiadasz większe doświadczenie, tym czujesz się pewniej. Z jednej strony byłem gotowy już w styczniu 2018, ale z drugiej strony w tym roku miałem więcej czasu na naukę. To prawda, że jeżdżenie samochodem F1 podczas testów jest pomocne, ale to nie jest tak, że uczysz się wtedy wszystkiego. Będę odkrywał pewne rzeczy na początku roku. Chodzi bardziej o odkrywanie, a nie o naukę i to dotyczy wszystkich kierowców, w przypadku nowych samochodów, opon oraz systemów. To dla mnie idealny moment i dlatego też zdecydowałem się na to. Czuję, że jestem gotowy. Pozostaję jednak realistą i wiem, że to nie będzie łatwe. Znalezienie się w Formula 1 było dużym wyzwaniem, a to prawdopodobnie, ze sportowego punktu widzenia,  będzie jeszcze większym, aby upewnić się, że wykonam to, czego oczekuje się ode mnie. Nie boję się, jestem gotowy i podekscytowany, co daje mi dodatkową motywację.
Robert Kubica dla Motorsport.com 11.12.2018
11.12.2018 godz. 18:05

                   ...no to do dzieła... 

11.12.2018 godz. 11:07

                  ...a to dobre... inwencja twórcza internautów nie zna granic... brawo Wy...

11.12.2018 godz. 10:30


                  ...co raz więcej Roberta w social mediach Williamsa... My też czekamy na sezon 2019...

10.12.2018 godz. 19:15

                   ...tymczasem w hiszpańskim Jerez takie rzeczy...


10.12.2018 godz. 15:25


Na pewno wiem, jak to jest być czołowym kierowcą F1, więc nie boję się tego i wiem, że wymaga to dużo pracy i poświęcenia i jestem na to gotowy. Z technicznego punktu widzenia, mamy testy zimowe, więc zanim dotrzemy do Australii, będzie wystarczająco dużo czasu, aby być gotowym. W 2019 roku wszyscy zaczniemy od zera, więc nie obawiam się, że nie było mnie w F1 przez osiem lat. Nie mogę się doczekać tego wszystkiego.


Wiem z czym to się je i jak muszę wykonywać swoją pracę, aby wszyscy byli zadowoleni. To jest właśnie powód, dla którego powiedziałem, że ten rok był bardzo przydatny. Pamiętam moje pierwsze spotkanie z Claire Williams, powiedziałem jej wtedy: Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, nie bierz mnie pod uwagę.
Robert Kubica dla portalu Motorsport.com
10.12.2018 godz. 14:45

                 ...tymczasem Pirelli podało już mieszanki na pierwsze 4 wyścigi sezonu 2019...


10.12.2018 godz. 12:45

10.12.2018 godz. 09:50


             ...Rosjanin Sergey Sirotkin zainteresowany rolą kierowcy symulatora ekipy Scuderia Ferrari: W przyszłym tygodniu rozwiążemy ten problem, zwłaszcza stawiając sobie za cel powrót do Formuły 1 w 2020 roku. To jest potencjalnie bardzo dobre miejsce, ponieważ obejmuje jednocześnie trzy zespoły – Haasa, Saubera i Ferrari, to świetna opcja. Z funkcją kierowcy symulatora włoskiej ekipy wiązany jest również Niemiec Pascal Wehrlein, który rozstał się niedawno z ekipą Mercedesa...

09.12.2018 godz. 14:00

                   ...potrenowane w doborowym towarzystwie...

Francesco Pellicciotti
Francesco Pellicciotti
GALERIA