Niespełna dwa miesiące dzielą nas od 76 edycji największej rajdowej imprezy w kraju. PZM 76 Rajdu Polski startuje 28 czerwca, tradycyjnie spod fontanny Króla Sielaw na mikołajskim rynku. W tym roku organizatorzy i sponsorzy wyszli na przeciw oczekiwaniom nie tylko samych załóg i zespołów ale również oczekiwaniom kibiców...  
             Piętnaście odcinków specjalnych liczących ponad 200 kilometrów, usytuowanych na bardzo kompaktowej trasie zostanie rozegranych podczas IV już rundy FIA ERC, rundy rajdowych mistrzostw Polski oraz Litwy, a także HRSMP 2019... 
Znacznie skrócone trasy dojazdowe sprawią jednak, że polski  klasyk będzie miał bardzo kompaktowy, przyjazny dla zawodników i kibiców  charakter. Cała trasa liczy 654 kilometry i będzie jedną z najkrótszych  w historii rajdu. Organizatorzy polskiej rundy mistrzostw Europy  bacznie wsłuchiwali się w opinie zawodników i kibiców, ale wzięli  również pod uwagę standardy współczesnych imprez sportowych oraz  budżetowe realia.
Po ubiegłorocznej edycji rajdu rozmawiałem z zawodnikami,  którzy chwalili trasy, ale zwracali uwagę na zbyt długie dojazdy do  odcinków specjalnych. Po powrocie Rajdu Polski do mistrzostw Europy oraz  mistrzostw Polski mieliśmy naturalnie świadomość, że musimy przebudować  trasę w stosunku do tej z rund WRC ale ten proces dokonał się w pełni  dopiero w tym roku. Rajd jest zdecydowanie bardziej kompaktowy, wracamy  na tereny bliżej Mikołajek, ale nie rezygnujemy z najbardziej  popularnych odcinków, które były wykorzystywane w ostatnich latach.  Zmiany będą szczególnie widoczne w ostatni dzień zawodów, w niedzielę,  kiedy prawie połowę trasy będą stanowiły odcinki specjalne. Myślę, że ze  zmian będą zadowoleni także kibice, bowiem będzie im łatwiej śledzić  rywalizację na oesach. Pozostawiamy w harmonogramie, chociaż w innej  konfiguracji, odcinek Mikołajki Max, który łączy w sobie część trasy na  torze w Mikołajkach z trasą w otwartym terenie. Nie mam wątpliwości, że  zmiana terminu rajdu oraz fakt, że jest to w tym roku runda mistrzostw  Europy, mistrzostw Polski i Litwy oraz HRSMP korzystnie wpłyną na  atrakcyjność naszego narodowego klasyka i będą jeszcze większą zachętą  do przyjazdu na zawody dla miłośników tej dyscypliny sportu – powiedział Krzysztof Maciejewski, dyrektor PZM 76. Rajdu Polski
  
Start rajdu w centrum Mikołajek zaplanowano na godzinę 16:00, w piątek, 28 czerwca br. Wcześniej, o godzinie 8:00 oraz 10:30 odcinki treningowy i kwalifikacyjny, a o 18:00 początek sportowej rywalizacji na torze Mikołajki Arena.
W sobotę, 29 czerwca br. osiem prób sportowych o długości ponad 115 kilometrów. Będą to dwukrotnie przejeżdżane oesy Paprotki, Stare Juchy, Olecko oraz widowiskowy Mikołajki Arena.
W niedzielę, 30 czerwca br. na zawodników czeka jeszcze kolejnych 6  odcinków specjalnych o długości blisko 88 kilometrów. Dwukrotnie  rozgrywane oesy to Gmina Mrągowo, Użranki oraz Mikołajki Max, który tym  razem na torze będzie miał swój start, a nie metę tak jak przed rokiem.  Podczas niedzielnej rywalizacji, aż 45 procent trasy będą stanowiły  odcinki specjalne!
Uroczyste zakończenie rajdu zaplanowano także w niedzielę, a wjazd pierwszej załogi na metę zlokalizowaną w malowniczym centrum Mikołajek nastąpi o godz. 15:30 tj. o blisko 3 godziny wcześniej niż przed rokiem.
Najkrótszy w historii był pierwszy Rajd Polski w 1921 roku, który prowadził z Warszawy do Białowieży i z powrotem i liczył 576 kilometrów. Kolejne edycje rozgrywane w okresie międzywojennym oraz w drugiej połowie ubiegłego stulecia były już znacznie dłuższe, a rekord został ustanowiony w sezonie 1939, kiedy to zawodnicy mieli do pokonania trasę liczącą 4.5 tysiąca kilometrów.
Rajd Polski w latach 1998 (Kraków), 2007, 2012 i 2013 (wszystkie edycje w Mikołajkach) liczył od 612 do 699 kilometrów. Przed rokiem, po czterech dłuższych rundach mistrzostw świata długość trasy wynosiła jeszcze 957 km, ale tegoroczna edycja liczy 654 kilometry.
Start rajdu w centrum Mikołajek zaplanowano na godzinę 16:00, w piątek, 28 czerwca br. Wcześniej, o godzinie 8:00 oraz 10:30 odcinki treningowy i kwalifikacyjny, a o 18:00 początek sportowej rywalizacji na torze Mikołajki Arena.
W sobotę, 29 czerwca br. osiem prób sportowych o długości ponad 115 kilometrów. Będą to dwukrotnie przejeżdżane oesy Paprotki, Stare Juchy, Olecko oraz widowiskowy Mikołajki Arena.
|  | 
| Rajd Polski | 
Uroczyste zakończenie rajdu zaplanowano także w niedzielę, a wjazd pierwszej załogi na metę zlokalizowaną w malowniczym centrum Mikołajek nastąpi o godz. 15:30 tj. o blisko 3 godziny wcześniej niż przed rokiem.
Najkrótszy w historii był pierwszy Rajd Polski w 1921 roku, który prowadził z Warszawy do Białowieży i z powrotem i liczył 576 kilometrów. Kolejne edycje rozgrywane w okresie międzywojennym oraz w drugiej połowie ubiegłego stulecia były już znacznie dłuższe, a rekord został ustanowiony w sezonie 1939, kiedy to zawodnicy mieli do pokonania trasę liczącą 4.5 tysiąca kilometrów.
Rajd Polski w latach 1998 (Kraków), 2007, 2012 i 2013 (wszystkie edycje w Mikołajkach) liczył od 612 do 699 kilometrów. Przed rokiem, po czterech dłuższych rundach mistrzostw świata długość trasy wynosiła jeszcze 957 km, ale tegoroczna edycja liczy 654 kilometry.
Polski  Związek Motorowy wraz z firmą Top Racing, partnerem komercyjnym PZM 76.  Rajdu Polski, uruchomił sprzedaż karnetów uprawniających do wstępu na  tegoroczną edycję zawodów. 
Dla kibiców została przygotowana niespodzianka polegająca na  obniżeniu cen najtańszych karnetów. Podstawowy Rally Pass kosztuje teraz  89 zł, a uprawniający do wstępu na wszystkie odcinki specjalne karnet  Rally Pass Silver (włącznie z Super OS Mikołajki Arena) to koszt 119 zł.
|  | 
| Rajd Polski | 
Najbardziej prestiżowy zestaw Rally Pass Platinum VIP kosztuje 399 zł  i uprawnia do  wielokrotnego wstępu do strefy VIP zlokalizowanej na  terenie Mikołajki Arena, na której zawodnicy pojawią się w tym roku aż  pięciokrotnie. W strefie VIP znajdować się będzie trybuna z miejscami  siedzącymi oraz namiot z bezpłatnym cateringiem. Rally Pass Platinum VIP  uprawnia także do korzystania z parkingów VIP na całej trasie rajdu i   dojazdu bezpośrednio do odcinków specjalnych.
Dla bardziej wymagających kibiców tradycyjnie już przygotowana  została oferta lotów widokowych na pokładzie helikoptera (399 zł).  Przelot będzie trwał 10 minut a lądowisko znajdować się będzie na  terenie toru Mikołajki Arena.
Z kolei dla klientów biznesowych firma Top Racing oferuje grupowe  pakiety VIP Rally Experience, umożliwiające udział w PZM 76. Rajdzie  Polski w najbardziej komfortowych warunkach. Oferta może zawierać m.in.  transfer na odcinki specjalne, opiekę i komentarz przewodnika oraz pełne  wyżywienie przez wszystkie dni trwania rajdu. Więcej na temat oferty  VIP Rally Experience można dowiedzieć się wysyłając e-mail na adres: hospitality@rajdpolski.pl
Tegoroczną nowością i ułatwieniem dla kibiców jest darmowa nalepka  parkingowa na cały rajd w przypadku zakupu jakiegokolwiek karnetu przez  internet (w trakcie imprezy kosztująca 20 zł). Kibice z naklejonymi  nalepkami parkingowymi na szybach będą mieli priorytetowy wjazd na  parkingi, które zlokalizowane będą w tym roku możliwie jak najbliżej  Punktów Widokowych.
Kolejnym ułatwieniem dla kibiców jest Rally Camping, czyli sieć  bezpłatnych miejsc do rozstawienia namiotów lub zaparkowania kampera.  Miejsca te zlokalizowane będą przy samej trasie rajdu, a główny punkt  kempingowy znajdować się będzie w tym roku na terenie toru Mikołajki  Arena! Wjazd na Rally Camping jest bezpłatny, pod warunkiem posiadania  jakichkolwiek karnetu kibica.
Na Torze Mikołajki Arena znajdować się będzie w tym roku specjalna  strefa z dmuchanymi atrakcjami dla dzieci. Wstęp do Rally Kids Zone nie  jest dodatkowo płatny, do wejścia wystarczy posiadanie przez opiekuna  jakiekolwiek karnetu na rajd. Dla dzieci do lat 12 wstęp na wszystkie  odcinki specjalne jest bezpłatny.
Dystrybucja karnetów i biletów odbywa się za pośrednictwem sklepów  internetowych gadzetyrajdowe.pl i topracingshop.pl, gdzie już można  zamawiać różne rodzaje karnetów dla kibiców. Dla gości z zagranicy  przygotowano dystrybucję na cały świat za pośrednictwem sklepów  topracingshop.com i rallymerchandise.eu (język angielski),  topracingshop.de (język niemiecki) oraz motorsportshop.ru (język  rosyjski).
|  | 
| PZM | 
Firma Top Racing, partner komercyjny PZM 76. Rajdu Polski, jest  przedsiębiorstwem z wyłącznie polskim kapitałem i posiada  kilkunastoletnie doświadczenie w organizacji rajdów oraz przygotowaniu  stref dla kibiców podczas różnych imprez w sportach motorowych. Top  Racing jest także największym w Polsce importerem i dystrybutorem  oficjalnych gadżetów zespołów Formuły 1, teamów rajdowych oraz  akcesoriów dla sportów motorowych.
Wszystkie dodatkowe informacje dla kibiców wybierających się na PZM  76. Rajd Polski można uzyskać korzystając ze specjalnej infolinii Top  Racing dla kibiców: tel. 733 100 702,  czynnej od poniedziałku do piątku  w godzinach 09:00 – 18:00 oraz w sobotę od godziny 11:00 do 15:00.  Pytania można także kierować na adres: kibice@rajdpolski.pl.
żródło: materiały prasowe Rajd Polski i PZM
AKTUALIZACJE
GALERIA
