Strony

czwartek, 16 maja 2019

Robert Kubica w rozmowie z Puls Biznesu [aktualizacje, zdjęcia]

          Wreszcie jest... Zapraszamy do przeczytania zapisu świetnej rozmowy Redaktora Naczelnego Puls Biznesu oraz portalu pb.pl Grzegorza Nawackiego z Robertem Kubicą. Panowie porozmawiali o powrocie do F1, przyszłości oraz pieniądzach podczas weekendu Grand Prix F1 na Circuit de Barcelona-Catalunya...
           Dlaczego biznesmeni chętnie uprawiają sporty motorowe? Jak Robert Kubica wrócił do F1? Dlaczego Orlen został sponsorem? I co pięknego jest w tym sporcie? Polecamy...

Puls Biznesu: Debiutował pan w Formule 1 w 2006 r., potem przerwa i powrót po dziewięciu latach. Formuła bardzo się zmieniła?
Robert Kubica: Zmieniło się to, czym dysponuje kierowca, i jak się jeździ. Same wyścigi też się trochę zmieniły. W bolidzie zmieniło się tak naprawdę wszystko oprócz kierownicy, chociaż w sumie ona też zmieniła funkcjonalności. Nie zmieniły się kształt kierownicy i pedały, reszta jest zupełnie inna.

PB: Ile w tym sporcie jest technologii, a ile umiejętności kierowcy? Co decyduje o sukcesie?
RK: O sukcesie decyduje cały pakiet. Prawda jest taka, że najlepszy kierowca w słabym bolidzie nie wygra wyścigu, a słabych kierowców Formuła 1 raczej nie ma. Z drugiej strony czołowe zespoły nie płaciłyby i nie szukały najlepszych kierowców na rynku, oferując im gigantyczne kontrakty, gdyby oni nie robili różnicy. Tak naprawdę jednak kierowca Formuły 1 na wysokim poziomie może zrobić na okrążeniu różnicę kilku dziesiątych sekundy, a słaby bolid może jechać nawet kilka sekund wolniej. Tych kilku sekund nawet dobry kierowca nie jest w stanie zniwelować.

PB: Pieniądze w Formule 1 są ogromne, różnice budżetów między zespołami spore. To one decydują o wszystkim?
RK: Na pewno budżet pomaga, szczególnie w trudnych sytuacjach, gdy trzeba poświęcić więcej zasobów i pieniędzy, żeby nadrobić jakieś złe decyzje, ale to nie jest wszystko. Ważny jest też talent kierowców i ludzi, którzy pracują nad bolidem. W tym przypadku jest podobnie jak z kierowcami — też jest walka, szczególnie między najlepszymi zespołami, żeby akurat to u nich pracowali najbardziej utalentowani.
Grzegorz Nawacki
PB: Żeby dostać się do Formuły 1, trzeba mieć duże zaplecze finansowe. Pan w 2006 r. udowodnił, że można bez niego. To było możliwe tylko wtedy?
RK: Zawsze jest to możliwe, chociaż bardzo trudne. To, że dostałem się w 2006 r. do Formuły 1, było ewenementem, szczególnie że jestem Polakiem. Formuła 1 staje się wprawdzie coraz bardziej popularna, ale w latach, kiedy ja się ścigałem w Formule 3 czy też dorastałem jako kierowca, Formuła 1 nie była w Polsce popularna. Była grupa fanatyków i fanów, ale ogólnie była bardzo mała oglądalność i wiedza o tym sporcie. To się wprawdzie zmieniło, ale tak jak dawniej, tak również teraz do Formuły 1 są dwie drogi. Na pewno kierowcom pomaga współpraca z partnerami.

PB: Pana powrót został sfinansowany przez PKN Orlen. Pan miał duży udział w stworzeniu tego biznesowego projektu. Czy konieczność myślenia także biznesowego utrudnia funkcjonowanie sportowcowi?
RK: Inaczej bym to określił: mój powrót do Formuły 1 to lata starań i pracy, szczególnie od połowy 2017 r., kiedy zacząłem poważnie o tym myśleć. Partnerstwo Orlenu z Williamsem i ze mną na pewno sporo pomogło, dlatego też dziękuję koncernowi i prezesowi Obajtkowi, tym bardziej że Formuła 1 nadal w Polsce jest odbierana jako sport bardzo egzotyczny. Myślę, że fajnie jest zobaczyć zainteresowanie nie tylko polskich kibiców, ale także firm — mamy przecież nie tylko polskiego kierowcę, ale również polskiego partnera w Formule 1 i w padoku.

PB: Jeździł pan w wyścigach i rajdach. Umiejętności z rajdów pomagają?
RK: To tak, jakby porównywać koszykówkę do siatkówki: i tu, i tu używa się rąk, trzeba być wysokim, jest piłka, ale to dwa różne sporty. W niektórych sytuacjach, w bardzo małym procencie, mogą pomóc, ale jednak w 99 proc. są to dwa kompletnie różne sporty. Tu i tu prowadzi się pojazd, jest kierownica i pedały, ale reszta jest zupełnie inna.
XPB
PB: Gdyby Robert Kubica nie był kierowcą Formuły 1, to byłby…
RK: …prawdopodobnie mechanikiem w kartingu. Karting był moją pasją i to był mój sposób na życie. Na pewno robiłbym coś w motorsporcie.

PB: Podczas takiego sezonu, jak ten, trudnego, pełnego przeszkód i pecha, przeważa frustracja czy bardziej radość z tego, że udało się wrócić?
RK: Sezon jeszcze się nie skończył, jesteśmy dopiero po piątym Grand Prix. Niestety, w tej trudnej sytuacji często zapominamy, i nawet ja zapominam o tym, co udało mi się osiągnąć. Na pewno każdy chciałby, żebyśmy mieli lepsze wyniki, ja też bym chciał. To by mi sporo rzeczy ułatwiło, ale tak jak mówię — jest dużo lepiej być tutaj, niż oglądać wyścigi w telewizji.

          Całej rozmowy Grzegorza Nawackiego z Robertem Kubicą możecie również wysłuchać tutaj: Robert Kubica o powrocie do F1, natomiast pełny zapis tego niezwykle interesujacego podcastu 'Dlaczego biznes się ściga' wysłuchacie tutaj:  Dlaczego biznes się ściga

'Dlaczego biznes się ściga'... Rafał Sonik, Michał Sołowow, Jakub Dwernicki...lista ludzi biznesu, która na poważnie się  ściga w rajdach jest pokaźna. Co ich do tego przyciąga? Opowiada Rafał Sonik, znany przedsiębiorca i zwycięzca Rajdu Dakar. Robert Kubica opowiada jak odnajduje się w Formule 1 po powrocie po 9 latach. Dlaczego PKN Orlen zainwestował 80 mln zł w zespół F1 tłumaczy Adam Burak, dyrektor komunikacji korporacyjnej. O tym dlaczego sporty motorowe są piękne, ale i niełatwe w odbiorze tłumaczy Michał Gąsiorowski dziennikarz Sport.pl.

źródło: Puls Biznesu

AKTUALNOŚCI

20:05:2019 godz. 09:52

19.05.2019 godz. 09:45

               ...liderka W Series 2019 Brytyjka Jamie Chadwick członkiem Driver Academy i kierowcą rozwojowym zespołu ROKiT Williams Racing... Gratulacje,witamy na pokładzie😉...

Komunikat prasowy zespołu ROKiT Williams Racing
19.05.2019 godz. 10:20

...Oczywiście trudno być szczęśliwym w obecnej sytuacji, zwłaszcza gdy walczysz tak daleko na tyłach stawki, ale z większości rzeczy mogę być zadowolony.Z punktu widzenia kierowcy, tego jak sobie radzę, powinienem być zadowolony. 
circuitpics
Nawet jeśli wolałbym, aby pewne kwestie potoczyły się lepiej. Wiedziałem, że nie będzie łatwo po tak długim czasie - nawet przy normalnym rozpoczęciu sezonu. Ale dodatkowo mieliśmy kilka problemów w pierwszych wyścigach, co jeszcze bardziej utrudniło nam życie...
Robert Kubica dla motorsport-total.com 19.05.2019

18:05.2019 godz. 10:40

             ...Gola już po kwalifikacjach na Zolder... P10 to dobry prognostyk przed popołudniowym wyścigiem belgijskiej rundy W Series 2019...
17.05.2019 godz. 20:45

              ...wyniki pierwszych w historii kwalifikacji do turnieju FIM Speedway GP... na PGE Narodowym w Warszawie wygrywa Słoweniec Matej Zagar... najlepszy z Polaków Janusz Kołodziej P5...
 17.05.2019 godz. 13:10

               ...bardzo dobry wyniki Gosi Rdest podczas sesji treningowych przed II rundą W Series 2019 w belgijskim Zolder... brawo... kwalifikacje w sobotę o godz. 09:45, a wyścig o godz. 16:10...
16.05.2019 godz. 22:25

                  ...Redaktor Grzegorz Nawacki już 12 maja zapowiadał tą interesującą rozmowę z Robertem... 

GALERIA